محققان روشی برای افزایش سرعت استریم ویدیو در شبکه‌های شلوغ یافتند

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از محققان دانشگاه ام‌آی‌تی پروتکل جدیدی برای اشتراک وای‌فای توسعه‌ داده‌اند که میزان تأخیر استریم ویدئو را در استفاده‌ی هم‌زمان چند کاربر کاهش می‌دهد.
تبلیغات

تماشای ویدئو در اتصال اینترنت با پهنای باند اندک که با افراد دیگر به‌صورت مشترک استفاده می‌شود، بسیار آزاردهنده است. هنگامی که تمامی افراد خانواده به‌طور هم‌زمان ویدئو استریم کنند، پرش‌های ناگهانی، بافرینگ بی‌پایان و افت کیفیت می‌تواند تجربه‌ی تماشای یک فیلم یا برنامه‌ی تلویزیونی را تخریب کند.

به‌تازگی گروهی از محققان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT)، ابزاری را معرفی کرده‌اند که به بهبود تجربه استفاده هم‌زمان چندین کاربر از یک اتصال وای‌فای محدود کمک می‌کند.

این گروه که در لابراتوار علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی فعالیت می‌کنند، سیستمی با نام مینروا (Minerva) را توسعه داده‌اند که پیش از پخش ویدئو و با تحلیل و بررسی آن، میزان پهنای باند مورد نیاز ویدئو را با توجه به ماهیت آن مشخص می‌کند.

پروتوکل‌های مرسوم اشتراک وای‌فای، میزان پهنای باند موجود در شبکه را میان تمامی کاربران تقسیم می‌کنند. با این اوصاف اگر فردی مسابقه‌ای ورزشی را در تلویزیون با کیفیت HD تماشا کند و هم‌زمان یکی از فرزندانش نیز با گوشی هوشمند خود به تماشای کارتون بپردازد، به هرکدام از آن‌ها نصف پهنای باند موجود اختصاص داده می‌شود.

Minerva MIT

مقایسه استریم ویدئو توسط اینروا (راست) و استریم ویدئوی معمولی (چپ)

در چنین شرایطی، کودک مشکلی نخواهد داشت، اما برای پدر دردسرساز می‌شود؛ چراکه ویدیوهایی همچون رویدادهای ورزشی که شامل حرکات سریع هستند، بیشتر از سایر ویدیوها مانند کارتون، تحت تأثیر پهنای باند کم قرار می‌گیرند.

مینروا می‌تواند هر دو ویدئو را در مرحله آفلاین تحلیل کند تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها از تخصیص پهنای باند بیشتر، سود می‌برند و کدامیک با تخصیص پهنای باند کمتر دچار افت کیفیت نخواهد شد. این پروتکل بسته به نیاز کاربران مختلف، پهنای باند را به آن‌ها اختصاص می‌دهد و در طول زمان به‌صور پیوسته خود را تنظیم می‌کند.

مینروا در آزمایش دنیای واقعی، موفق به کاهش دوبرابری میزان بافر مجدد ویدئو شد. به‌علاوه، موفق شد در یک‌سوم موارد، کیفیت پخش ویدئو‌ها را بهبود دهد؛ بهبودی برابر با افزایش کیفیت از 720p به 1080p. این سیستم فراتر از مصارف خانگی نیز کاربرد دارد و همان اصول می‌توانند برای اشتراک اتصالات اینترنت در کل یک منطقه مورد استفاده قرار بگیرند و از آنجا که شرکت‌هایی مانند نت‌فلیکس و هولو باید به کابران زیادی خدمات ویدیویی ارائه دهند؛ درنتیجه شرایط مناسبی برایشان فراهم می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات