مدیر‌عامل انویدیا: هوش مصنوعی قدرتمندترین نیروی زمانه ما است

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، معتقد است آینده‌ی صنعت نرم‌‌افزار در بهبود ظرفیت‌های هوش‌ مصنوعی نهفته‌ است.
تبلیغات

مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، با‌ توجه‌ به گزارش مالی‌تحلیلی این شرکت در هفته‌ی جاری، با افتخار اعلام کرد: «هوش مصنوعی قدرتمندترین نیروی زمانه‌ی ما است». انویدیا گزارش مالی و میزان درآمدهای مربوط‌به سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری را در حالی منتشر می‌کند که توانسته انتظار تحلیل‌گران مبنی‌بر افزایش تقاضا برای کارت‌های گرافیک و تراشه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را برآورده کند. پس از گزارش مالی انویدیا، پایگاه خبری Venturebeat مصاحبه‌ای با جنسن هوانگ ترتیب داد.

او در گزارش تحلیلی اخیر گفته است چهارهزار استارتاپ مبتنی‌بر هوش مصنوعی در حال همکاری با این شرکت هستند؛ درحالی‌که تعداد استارتاپ‌های هوش مصنوعی که در آوریل ۲۰۱۷ با انویدیا همکاری می‌کردند، دوهزار شرکت بودند. جنسن هوانگ در مصاحبه‌ی یادشده خاطر‌نشان کرد بنابر رهگیری‌ این شرکت، تعداد واقعی استارتاپ‌های هوش مصنوعی مرتبط با ما رقمی نزدیک به ۴,۵۰۰ استارتاپ است.

او گفت در‌حال‌حاضر، این صنعت گیمینگ است که میزان فروش محصولات این شرکت را تضمین می‌کند؛ اما فروش تراشه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیز به‌صورت متناوبی به‌مرور زمان در حال افزایش است. درنهایت، هوش مصنوعی صنعت چهارتریلیون‌دلاری حمل‌و‌نقل را با وسایل‌ نقلیه‌ی خود‌ران متحول خواهد‌ کرد. انویدیا برای توسعه‌ی این فناوری‌ها در پروژه‌هایی با شرکت‌هایی نظیر ولوو در حال همکاری است که می‌تواند سود چشمگیری را عاید این شرکت کند. هوانگ گفت:

کارهایی که انجام می‌دهیم، مهم و تأثیرگذار و فوق‌العاده سرگرم‌کننده است و از انجام‌دادن این همه کار خوشحالیم.
Nvidia AI

 مدیرعامل انویدیا و مدیر ارشد فناوری ولوو 

درادامه، متن ویرایش‌شده‌ی این مصاحبه را مطالعه می‌کنید:

گزارش مالی جالبی بود. شما سه‌ماهه‌ی خوبی را پشت‌سر گذاشتید. با در‌نظر‌گرفتن این نکته که در آوریل ۲۰۱۷ تعداد دوهزار استارتاپ‌ هوش مصنوعی با انویدیا همکاری می‌کردند، درست است که تعداد این استارتاپ‌ها در‌حال‌حاضر به چهارهزار رسیده است؟

بله، تعدادشان ممکن است در همین حدود باشد. آخرین حدس ما تقریبا ۴,۵۰۰ استارتاپ را نشان می‌دهد. ما در حال رهگیری ۴,۵۰۰ مورد از آن‌ها هستیم.

آیا این‌ها تنها شرکت‌هایی هستند که با آن‌ها تعامل دارید؟

بله و شرکت‌های خدمات درمانی، شرکت‌های خدمات مالی، شرکت‌های حمل‌و‌نقل، تولید‌کننده‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی به مصرف‌کننده‌ها را شامل می‌شوند.

پس این گفته‌ها، آنچه پیش از این گفته بودید، تأیید می‌کند؟

درست است. تعداد بسیار کمی از صنایع وجود دارد که می‌شناسم. منظور من این‌ است شرکت‌های بسیاری در زمینه‌های مد و لوازم آرایش وجود دارد که با توسعه‌ی مدل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و آموزش‌ آن در فضای ابری، در آغاز راه هستند. اگر این شرکت‌ها موفق شوند مراکز داده‌ی خود را راه‌اندازی خواهند کرد، نرم‌افزار‌ها را در مراکز خودشان توسعه خواهند داد؛ همانند کاری که اوبر انجام داده‌است. براساس آنچه من و شما می‌دانیم، تصور اینکه استفاده‌ از هوش مصنوعی نتواند به صنعتی بزرگ تبدیل شود، برایم غیرممکن است. این فناوری ظرفیت فراوانی دارد که می‌تواند مشکلات جالبی را حل کند.

گیمینگ کاملا مبتنی‌بر هوش مصنوعی چه‌ زمانی برای انویدیا سودآوری خواهد داشت؟

جواب‌دادن به این سؤال بسیار سخت است؛ زیرا بازار گیمینگ بازاری بزرگ است. یکی از موضوعاتی که درباره‌اش هیجان‌زده هستم، این است که گیمرها همان بازی‌سازان و بازی‌سازان نیز همان گیمرها هستند؛ از‌این‌رو، قبلا سازندگان را به‌عنوان تولیدکنندگان محصولات مصرف‌کنندگان می‌پنداشتیم و گیمرها را مصرف‌کنندگان محصولات در نظر می‌گرفتیم؛ اما بسیاری از همین مصرف‌کنندگان، طراحی‌های سه‌بعدی هنری و ویرایش ویدئویی انجام می‌دهند. ما پلتفرمی برای این دسته از افراد با نام RTX Studio ساخته‌ایم. این موضوع باعث خوشحالی من شده‌ است. پاسخ سازندگان بازی نیز فوق‌العاده بود.

پلتفرم‌های RTX و جی‌فورس جای زیادی برای رشد دارند. پیش‌تر اعلام کرده‌ بودم اعتقاد من بر این است هر انسانی در طول زندگی خود، گیمر خواهد شد و هنوز نیز اعتقاد من در این زمینه پابرجاست و باور دارم همه قرار است گیمر شوند. سؤال این است که قرار است در قالب دستگاهی کوچک مانند گوشی بازی کنید یا در قالب دستگاهی بزرگ‌تر؟ تعداد زیادی روش‌های مختلف برای انجام بازی وجود دارد. این، بازار بزرگی است.

با تمامی این‌ها، معتقدم هوش مصنوعی بزرگ‌ترین نیروی فناوری در زمان ما است و این احتمال وجود دارد در آینده، چنین چیزی را هیچ‌وقت شاهد نباشیم. خودکار‌بودن سیستم اتوماسیون و اتوماسیون سیستم‌های هوشمند ایده‌ای خارق‌العاده است که بتوانیم روند بهبود ظرفیت‌ها را ادامه دهیم. در این صورت، نرم‌افزارها حد‌و‌مرز نخواهند داشت. با نگاه‌کردن به اندازه‌ی بازار سیستم‌های هوشمند، متوجه بزرگی آن خواهید شد. بزرگی این بازار در حد تریلیون دلار است.

Nvidia AI

دلیل گفته‌های شما محو‌شدن تدریجی هوش مصنوعی و گیمینگ به‌عنوان دسته‌بندی و ادغام آن‌ها در دسته‌ای دیگر است؟

درست است. قسمتی از گیمینگ و هوش مصنوعی نرم‌افزار است؛ اما باید روی سخت‌افزار اجرا شود. بااین‌حال، می‌تواند روی فضای ابری اجرا شود و طلایه‌دار باشد. همان‌طورکه می‌دانید، پردازش ابری آینده‌ی صنعت نرم‌افزار است.

شما در گزارش مالی خود بین هوش مصنوعی بلندمدت و کوتاه‌مدت تمایز قائل شدید.

بله، آن‌ را در موج‌های فناوری می‌بینم؛ موج‌هایی که از دیدنشان لذت می‌بریم. در‌حال‌حاضر، سوار بر موج دوم هستیم:

موج اول، زمانی بود که ساخت کامپیوترهایی با کارایی زیاد، دسته‌های نرم‌افزاری، الگوریتم‌ها و معماری‌های پردازشی مانند Tensor Core ،NVLink ،DGX و... را شروع کردیم. درواقع، ساخت کامپیوترهای ابتدایی اولین موج از هوش مصنوعی بود؛

موج دوم، استفاده از هوش مصنوعی در برخی از سرویس‌های جدید اینترنتی و نرم‌افزارهای جدید است. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های پردازش ابری (CSP) اولین موارد موج دوم هوش مصنوعی بودند. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای تمامی موضوعاتی استفاده کردند که من و شما می‌دانیم؛

موج سوم، درباره‌ی صنایع عمودی است؛ یعنی شرکت‌هایی که با ارائه‌ی محصولات جدید و باکیفیت‌تر، بازگشت سود سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنند. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی در مراقبت‌های پزشکی، تولید محصولات، اینترنت اشیاء  و صنایع و موارد دیگر استفاده کردند؛

موج چهارم، مربوط‌ به ماشین‌های خود‌کنترلگر است که خودرو‌های خودران و ربات‌های تحویل بسته و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

ai

در هریک از این موج‌‌ها، کامپیوترها کمی متفاوت‌تر جلوه می‌کنند. گاهی در قالب پردازش ابری و گاهی در سیستم‌های بزرگ و گاهی در قالب ابررایانه‌ها قرار دارند و در آینده نیز، درون دکل‌های مخابراتی و آنتن‌های بی‌تی‌اس خودنمایی خواهند کرد. حتی ممکن است در داخل صندوق‌عقب خودرو قرار گیرند. هوش مصنوعی از راه‌های مختلفی تجلی خواهد یافت. واضح است که ما تنها شرکت فعال درزمینه‌ی هوش مصنوعی در جهان نخواهیم‌ بود؛ اما در فضایی که روی آن تمرکز خواهیم کرد، پیچیدگی محاسبات و غنای الگوریتم و تأخیر در عملکرد دستگاه‌ها، مشکلات بسیاری به‌وجود خواهند آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات