ادامه تأثیر کاهش ماینینگ بر درآمدهای انویدیا در سه‌ماهه دوم سال مالی 2020

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال مالی انویدیا که به‌تازگی منتشر شده است، از ادامه تأثیر رکود بازار رمزارز و کاهش ماینینگ بر درآمدهای این شرکت خبر می‌دهد.
تبلیغات

انویدیا به‌تازگی در آمدهای سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ خود را که ۲۸ ژوئیه مصادف با ششم مرداد سال جاری به اتمام رسید منتشر کرد، و براساس آن جهشی که شرکت آمریکایی در یکی دو سال اخیر به‌واسطه‌ی رونق بازار رمزارز تجربه کرده بود، در نتیجه‌ی رکود همین بازار متوقف شده است و آمارها همچون سه‌ماهه‌ی اول افت درآمد را برای این شرکت به ثبت رسانده‌اند.

درآمد انویدیا در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ به ۲.۵۷۹ میلیارد دلار رسیده است که این میزان ۱۷ درصد از زمان مشابه در سال گذشته کمتر است. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز که با ۵۹.۸ درصد در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، نسبت به سال گذشته کاهش ۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، سود عملیاتی انویدیا در سه‌ماهه‌ی دوم کاهش ۵۱‌درصدی و درآمد خالص آن کاهش ۵۰درصدی داشته‌اند. کاهش‌های مذکور موجب شده‌اند سود هر سهم انویدیا نسبت به سال گذشته با افت ۰.۹۰ دلاری مواجه شود.

گزارش مالی انویدیا در سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰

   سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹  

   نسبت به مدت مشابه در سال گذشته    

   نسبت به سال گذشته     

درآمد

۲۵۷۹میلیون دلار

۲۲۲۰میلیون دلار

۳۱۲۳میلیون دلار

٪۱۶+

٪۱۷-

حاشیه‌ی سود ناخالص

۵۹.۸درصد

۵۸.۴درصد

۶۳.۳درصد

٪۱.۴+

٪۳.۵-

سود عملیاتی

۵۷۱میلیون دلار

۳۵۸میلیون دلار

۱۱۵۷میلیون دلار

٪۵۹+

٪۵۱-

سود خالص

۵۵۲میلیون دلار

۳۹۴میلیون دلار

۱۱۰۱میلیون دلار

٪۴۰+

٪۵۰-

سود هر سهم

۰.۹۰ دلار

۰.۶۴ دلار

۱.۷۶ دلار

٪۴۱+

٪۴۹-

در سال‌های اخیر، انویدیا تنوع محصولات خود را افزایش داده است؛ اما همچنان بخش گیمینگ با حاشیه‌ی سود بالای خود، درآمدزاترین حوزه‌ی کاری شرکت آمریکایی محسوب می‌شود. این بخش در مقایسه با سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار درآمدزایی کمتر برای انویدیا را رقم زده، اما به هر صورت ۵۰درصد از کل درآمدهای انویدیا را به خود اختصاص داده است. در سه‌ماهه‌ی دوم، بخش گیمینگ یا بازی ۱.۳۱۳ میلیارد دلار برای انویدیا درآمد داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. گفتنی است، این کاهش در سه‌ماهه‌ی اول ۳۹درصد بوده است؛ بنابراین، می‌توان گفت انویدیا نسبت به فصل مالی پیشین خود در این بخش پیشرفت ۱۲درصدی داشته است. به‌گفته‌ی انویدیا کاهش فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ در نتیجه‌ی افت بازار رمزارز دلیل اصلی کاهش درآمد و افزایش فروش کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ دلیل جبران ۱۲درصدی آن در سه‌ماهه‌ی اخیر بوده است.

سری کوادرو (Quadro) که کارت‌های گرافیک حرفه‌ای انویدیا را شامل می‌شود، در فصل مالی اخیر انویدیا، ۲۹۱میلیون دلار درآمد برای این شرکت به‌همراه داشته است و این مقدار رشد ۴درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. افزایش فروش نسخه‌های نوت‌بوک کوادرو در کنار گیمینگ باعث افزایش مذکور شده است.

بخش دیگری که دچار افت شده، دیتاسنتر است. درآمدهای انویدیا در این بخش به ۶۵۵میلیون دلار کاهش پیدا کرده است که افتی ۱۴درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. انویدیا در سال‌های اخیر جهش بزرگی را در فروش پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنترها تجربه کرده بود؛ اما این جهش ابتدا به سکون و حالا به پس‌رفت رسیده است. انویدیا این پس‌رفت را نشأت‌گرفته از کاهش درآمد در بخش هایپراسکیل (hyperscale) می‌داند.

بخش خودروهای خودران انویدیا که شرکت آمریکایی پس از کنار گذاشتن بخش موبایل، با پردازنده‌های سری Tegra روی آن متمرکز شد، در این فصل نیز به روند روبه‌رشد خود ادامه داده است. این بخش با افزایش ۳۰درصدی نسبت به سال گذشته، درآمد ۲۰۹میلیون دلاری را به نام خود ثبت کرد که یک رکورد به حساب می‌آید. قراردادهایی که انویدیا در زمینه‌ی توسعه‌ی سرویس‌های مرتبط با خودروهای خودران از جمله راهکارهای هوش مصنوعی امضا کرده، دلیل اصلی ثبت این رکورد بوده است.

در نهایت، همکاری انویدیا با شرکت‌های تولیدکننده‌ی مختلف برای ساخت کارت‌های گرافیک با ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده در کنار سایر درآمدهای متفرقه به رقم ۱۱۱میلیون دلار رسیده است که نشان از افت ۴درصدی شرکت آمریکایی نسبت به سال گذشته دارد.

درآمد در مقاطع زمانی 

سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۰

 سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۱۹ 

در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته 

در مقایسه با سال گذشته 

گیمینگ

۱۳۱۳میلیون دلار

۱۰۵۵میلیون دلار

۱۸۰۵میلیون دلار

٪۲۴+

٪۲۷-

سری کارت‌های کوادرو

۲۹۱میلیون دلار

۲۶۶میلیون دلار

۲۸۱میلیون دلار

٪۹+

٪۴+

دیتاسنتر

۶۵۵میلیون دلار

۶۳۴میلیون دلار

۷۶۰میلیون دلار

٪۳+

٪۱۴-

خودروهای خودران

۲۰۹میلیون دلار

۱۶۶میلیون دلار

۱۶۱میلیون دلار

٪۲۶+

٪۳۰+

سایر درآمدها

۱۱۱میلیون دلار

۹۹میلیون دلار

۱۱۶میلیون دلار

٪۱۲+

٪۴-

انویدیا برای سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰، درآمد ۲.۹میلیارد دلاری با ضریب خطای ۲درصد را برای خود تخمین زده است. انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹ درآمد ۳.۲میلیاردی دلار کسب کرد و این نشان می‌دهد که شرکت آمریکایی همچنان خود را قادر به شکست رکورد پیشین نمی‌داند؛ هرچند که به آن نزدیک شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات