فضای کار اشتراکی باعث احساس تعلق جمعی می‌شود

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فضاهای کار اشتراکی می‌توانند با ایجاد حس تعلق اجتماعی و برقراری تعاملات انسانی سبب بهبود عملکرد و افزایش سلامتی افراد شوند.
تبلیغات

با وجود فرصت‌های بی‌شماری که در دنیای آنلاین برای ایجاد احساس در ارتباط بودن با دیگران به وجود آمده است، هرچه محیط‌های آنلاین کارآمدتر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند، تعاملات آفلاین کمتری بین افراد اتفاق می‌افتد.

حس تعلق اجتماعی و داشتن ارتباط باعث ارتقاء سلامتی می‌شود

آنا اندرسون، بنیان‌گذار فضای کار اشتراکی کیندر، با فعالیت در حوزه‌ی مددکاری اجتماعی تجربیات دست‌اولی از ارزش‌های ناشی از ایجاد جوامع قدرتمند دارد. او می‌گوید بودن در جمع و تعاملات اجتماعی برای همه‌ی انسان‌ها مفید است و موجب افزایش سلامتی و طول عمر می‌شود. اندرسون می‌گوید قصد او از بنیان‌نهادن کیندر که در ژانویه ۲۰۱۹ در لندن آغاز به کار کرد، ایجاد مکانی برای مردم بود که در آن احساس کنند ازنظر شخصی و حرفه‌ای به گروهی تعلق دارند.

افراد بیشتری تمایل دارند در محیط‌های کار اشتراکی فعالیت کنند

هر روزه به تعداد فضاهای کاری اشتراکی اضافه می‌شود و تقاضا نیز به‌وضوح برای آن‌ها بیشتر شده است. شرکت wework در حوزه‌ی تغییر محیط کار از آغاز سال ۲۰۱۰ شروع به فعالیت کرده است؛ به آن‌ها لقب انقلاب در حوزه‌ی همکاری را داده‌اند. طبق گزارش فایننشال تایمز، ارزش این شرکت اکنون ۴۷بیلیون دلار است و سال گذشته ۲/۵ بیلیون دلار را صرف گسترش فعالیت‌های جهانی خود کرده است.

طی دوازده ماه گذشته، انجمن‌ها و فضاهای کار اشتراکی بی‌شماری در لندن آغاز به کار کرده و معرفی شده‌اند و خبری از آهسته‌تر شدن این روند نیست.

فضای کار اشتراکی

طبق گزارش Instant Group’s از بازار سال ۲۰۱۸، شرکت‌ها در انگلستان بیش از هر زمانی به‌دنبال فضاهای کاری منعطف هستند تا فضاهای کاری سنتی. اندرسون می‌گوید با تأسیس فضای کار اشتراکی کیندر فرصتی برای کنارهم‌قراردادن افراد و ادغام دو روند روز دنیا یعنی «ایجاد احساس راحتی خانه در محیط کار» و «احساس عضوی از یک گروه بودن» فراهم شده است.

همه دوست دارند احساس تعلق‌خاطر کنند

یک‌پنجم مردم در انگلستان اظهار کرده‌اند که احساس تنهایی می‌کنند. لذا بخشی از تقاضای رو به افزایش مردم برای فضاهای کار اشتراکی، از نیاز آن‌ها به داشتن ارتباط و عضوی از یک جامعه بودن نشات می‌گیرد. مغز انسان‌ها برای برقراری ارتباط سیم‌کشی شده؛ با این‌ حال با افزایش روزافزون فشار در محیط کار و افزایش تعداد مشاغل آنلاین، میزان زمانی‌که انسان‌ها با هم می‌گذرانند کمتر شده است.

anna anderson

آنا اندرسون می‌گوید ایجاد تعلق‌خاطر، محور تأسیس کیندر بوده است. آن‌ها اکنون هر هفته ۳۰ برنامه‌ی عضویت جدید دریافت می‌کنند که ۸۰ درصد افراد در آن، علت فرستادن درخواست خود را دیدار با افراد جدید می‌دانند و بیش از نیمی از آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند عضوی از یک جامعه باشند.

فرهنگ باعث تفاوت در قدرت جوامع می‌شود

ایجاد احساس تعلق اجتماعی به‌سادگی ایجاد مکان‌های جدید نیست. بیشتر فضاهای کار اشتراکی و اعضای انجمن‌ها، برای اعضایشان رویدادهای حرفه‌ای شبکه‌سازی از قبیل فعالیت‌های ورزشی یا ملاقات‌های اجتماعی را پیشنهاد می‌کنند.

فضای کار اشتراکی

اندرسون می‌گوید در کیندر، از ابتدا اقداماتی جهت حمایت از توسعه‌ی فرهنگ انجام داده‌اند. درنهایت، اندرسون متوجه شده که برخی اعضا صرفاً برای انجام کارهایشان به این فضا وارد می‌شوند و فضا متعلق به آن‌ها نیز هست تا با هر راهی که به آن‌ها احساس بهتری می‌دهد، از آن استفاده کنند. او می‌گوید حتی اگر فضای کارمان فضای کار اشتراکی نباشد، پیدا کردن حس تعلق اجتماعی برای سلامتی‌مان ضروری است. و این احساس می‌تواند از منابع مختلفی به دست بیاید؛ حتی یک برنامه‌ی روزانه برای گردش حیوان خانگی‌تان در اطراف خانه و دیدن افراد جدید.

احساس تعامل و ارتباط با دیگران، استرس را کاهش می‌دهد

احساس تنهایی، افراد را بیشتر در معرض ریسک بیماری‌های قلبی و انحطاط شناختی قرار می‌دهد، اما احساس تعلق اجتماعی و در ارتباط بودن با سایر انسان‌ها، میزان اضطراب را کم می‌کند و حتی ایمنی بدن را تقویت می‌کند. فضاهای کار اشتراکی افراد را به برقراری تعامل با دیگران ترغیب می‌کنند. در مقاله‌ای که در مجله کسب‌وکار دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده است، ۸۹ درصد شرکت‌کنندگان بیان کردند از زمانی‌که به فضاهای کار اشتراکی پیوستند، احساس شادی بیشتری می‌کنند. اندرسون می‌گوید با تأسیس کیندر، نوعی شادی‌ را تجربه کرده است که تا آن زمان تجربه نکرده بود. او بیان می‌کند: «جامعه‌ی اشتراکی شما، مکانی فوق‌العاده است تا وقتی استرس‌های روزانه شروع می‌شوند، به آن پناه ببرید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات