چه اتفاقی اپل را از استفاده نمایشگر پلاستیکی در نسل اول آیفون منصرف کرد؟

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نسل اول آیفون در زمان معرفی از نمایشگری با پوشش پلاستیک بهره می‌برد؛ پوششی که در زمان عرضه به شیشه تغییر پیدا کرد. چه اتفاقی در اپل بین زمان معرفی و عرضه افتاد؟
تبلیغات

آیفونی که استیو جابز در ژانویه ۲۰۰۷ میلادی معرفی کرد، از نمایشگری ۳.۵ اینچی با پوششی از جنس پلاستیک بهره می‌برد. احتمالاً خیلی از خوره‌های قدیمی تکنولوژی‌ نیز چنین موضوعی را در خاطر نداشته باشند؛ زیرا آیفونی که ۵ ماه بعد به دست مشتریان رسید، نمایشگری با پوشش شیشه داشت.

خبر تغییر جنس نمایشگر از پلاستیک به شیشه درست ۱۱ روز پیش‌از عرضه‌ی رسمی آیفون منتشر شد. اینکه طی پنج ماه چه اتفاقی درون اپل افتاده که اهالی این شرکت را به تغییر جنس نمایشگر واداشته، تاکنون رازی سر‌به‌مهر بوده است؛ اما به‌لطف ویدئو‌یی جدید از Dave Mark در The Loop، اکنون از اتفاقاتِ پشت‌پرده باخبر هستیم.

این داستان توسط توسط جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل بازگویی می‌شود؛ شخصی که پس‌از خروج جانی آیو از اپل، مسئولیت بخش طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار را نیز به‌عهده خواهد داشت.

طبق گفته‌ی ویلیامز، درست یک‌روز پس‌از رونمایی آیفون، استیو جابز از خط‌و‌خش‌های متعددی که روی نمایشگر آیفون افتاده بود، گلایه کرد. مشکل به‌گونه‌ای بود که حتی حمل‌کردن گوشی درون جیب نیز موجب شکل‌گیری این خراش‌ها می‌شد؛ بنابراین جابز تنها به یک‌ جمله بسنده کرد: «ما به شیشه نیاز داریم.»

در‌ آن زمان، محدودیت‌های تکنولوژی اجازه‌ی بسیاری از کار‌ها را نمی‌داد؛ طبق گفته‌ی ویلیامز، درحالت عادی، تا ۴ سال آینده شیشه‌ها به دوام کافی برای استفاده در گوشی‌های هوشمند نمی‌رسیدند. او این موضوع را با جابز در میان گذاشت؛ اما رهبر فقید اپل، به‌هیچ‌عنوان چنین بهانه‌هایی را نمی‌پذیرفت.

جابز در پاسخ به ویلیامز گفت:

نه، مثل اینکه متوجه نمی‌شوی. وقتی این دستگاه را ماه ژوئن عرضه کردیم، باید با شیشه باشد. نمی‌دانم چطور می‌خواهیم این کار را انجام بدهیم؛ اما وقتی به عرضه در ماه ژوئن رسیدیم، باید شیشه باشد.

درست دو روز پس‌از این مکالمه، ویلیامز تماسی از مدیرعامل شرکت کورنینگ، یعنی وندل ویکز دریافت کرد:

سلام، رئیس شما با من تماس گرفت و از شیشه‌های ما ایراد گرفت و آن‌ها را افتضاح دانست.

ویلیامز می‌گوید، سپس مدیرعامل کورنینگ گفت که گویا چاره‌ی دیگری جز روی‌آوردن به فناوری‌های جدید و سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تحقیق‌و‌توسعه نداریم. 

پس‌از آن، اپل و کورنینگ یک همکاری‌ همراه‌با استرس را برای ماه‌ها آغاز کردند تا در نهایت آنچه که جابز می‌خواست، به‌ سرانجام برسد؛ بنابراین شیشه مقاوم در برابر خط‌و‌خشی که در نسل نخست آیفون مورداستفاده قرار گرفت و بعد‌ها با نام گوریلا گلس شناخته شد، چنین داستانی را پشتِ‌سر خود داشته است.

جف ویلیامز

این صحبت‌ها درجریان کنفرانس مشترک اپل و کورنینگ در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شده که کوپرتینویی‌ها از سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری برای توسعه شیشه‌های انعطاف‌پذیر در نمایشگر‌های تاشو خبر دادند. همان‌طور که احتمالاً باخبر هستید، اپل روی دستگاهی با صفحه‌نمایش تاشو کار می‌کند که به‌ احتمال‌ بسیار، در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی رونمایی خواهد شد؛ دستگاهی که ویلیامز نقش پررنگی در روند توسعه‌ی آن ایفا می‌کند.

حال باتوجه به‌ جدایی رهبر بخش طراحی اپل، یعنی جانی آیو در اواخر سال جاری میلادی، ویلیامز نقش مهم‌تری را در طراحی دستگاه‌های ساخت این شرکت بازی خواهد کرد. برخی خبر‌ها، دلیل جدایی جانی آیو از اپل را نبودنِ جذابیت در محصولات جدیدکوپرتینویی‌ها عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که به‌شدت توسط تیم کوک رد شد.

اکنون شواهد جدید نشان می‌دهد که باوجود مقام اجرایی جف ویلیامز، وی حضور پررنگی در جریان توسعه‌ی محصولات اپل داشته است. یکی از بارزترین نمونه‌ها، نقش او در طراحی اپل واچ بود؛ به‌گونه‌ای که تیم توسعه فنی و طراحی را همچون بال یک پرنده در کنار هم قرار داد.

نشریه وال‌استریت ژورنال نیز درباره‌ی جف ویلیامز جمله‌ی کوتاه زیر را به‌تازگی منتشر کرده است:

افرادی که با او کار کرده‌اند، از پدیداری بیشتر وی نسبت به آقای کوک درجریان توسعه‌ی محصولات خبر داده‌اند. آقای ویلیامز علاقه خود به ظاهر و باطن محصولات را نشان داده است.

تلاش ویلیامز و البته استیو جابز برای فراهم‌آوردن راهی جدید که بتوان به‌واسطه‌ی آن، از پوشش شیشه‌ای در نمایشگر‌ها استفاده کرد، به‌کلی مسیر دنیای گوشی‌های هوشمند را تغییر داد. این روایت تصویر شخصی را رسم می‌کند که قدرت مدیریت زنجیره تأمین را دارد و از سویی دیگر، عاشق بهتر‌کردن محصولات خوب است. این روایت اکنون بیش‌از هرچیز دیگری مشخص می‌کند که جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل بهترین گزینه‌ی جایگزین برای دوران پسا‌آیو خواهد بود؛ مهم‌تر از آن، او را در قامت جانشین شایسته‌ی تیم کوک در آینده‌ای شاید نه‌چندان دور نیز تصویر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات