تأثیر تغییرات اقلیمی بر نرخ باروری

یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران به‌تازگی دریافته‌اند تغییرات اقلیمی می‌تواند بر فرزندآوری در نقاط مختلف دنیا تأثیر بگذارد و به افزایش باروری در کشورهای فقیرتر و کاهش آن در کشورهای ثروتمندتر منجر شود.
تبلیغات

پژوهشی جدید نشان می‌دهد سازگاری انسان با تغییرات اقلیمی می‌تواند تغییر نگرش به فرزندآوری را نیز دربر بگیرد. گروهی از پژوهشگران بین‌المللی دریافتند تغییرات اقلیمی ازطریق اثرهای اقتصادی، تأثیر بسزایی بر فرزندآوری دارد؛ چراکه مردم باید تصمیم بگیرند چقدر هزینه و زمان برای پرورش کودک خود اختصاص دهند و اینکه آیا این منابع را برای فرزندآوری بیشتر استفاده کنند یا سرمایه‌گذاری بیشتری برای هر کودک داشته باشند.

این پژوهش که در مجله‌ی Environmental Research Letters منتشر شده، مجراهای اقتصادی نظیر تخصیص منابع بخشی، شکاف جنسیتی دستمزد، طول عمر و مرگ‌و‌میر کودکان را بررسی کرده که تغییرات اقلیمی ازطریق آن‌ها می‌تواند بر فرزندآوری تأثیرگذار باشد. پژوهشگران با استفاده از مدل کمّی، نظریه‌ی استاندارد اقتصادی‌جمعیت‌شناختی را با برآوردهای موجود از پیامدهای اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی ادغام کردند.

در مدل یادشده، کشورهای کلمبیا و سوئیس به‌عنوان دو نمونه‌ی اقتصادی بررسی شدند و تمرکز مدل بر این بود که چطور تأثیرات جمعیت‌شناختی تغییرات اقلیمی در مناطق مختلف و بین کشورهای ثروتمندتر و فقیرتر می‌تواند متفاوت باشد. در این مدل، دو مرحله از زندگی افراد، یعنی کودکی و بزرگ‌سالی پیگیری شد و ازآنجاکه درآمد آتی کودکان به تصمیمات والدین بستگی دارد، والدین باید تصمیم می‌گرفتند چطور منابع محدودشان را بین حمایت از مصرف فعلی خانواده و فرزندآوری و پرداخت هزینه‌های تحصیل هریک از کودکان تقسیم کنند.

تأثیر تغییرات اقلیمی بر فرزندآوری

دکتر گرگوری کیسی، از کالج ویلیامز در ماساچوست آمریکا و نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید:

افزایش دمای جهانی به شکل‌های مختلفی روی بخش‌های کشاورزی و غیرکشاورزی تأثیر گذاشته است. در نزدیکی خط استوا که بسیاری از کشورهای فقیر حضور دارند، تغییرات اقلیمی اثرهای منفی چشمگیری بر کشاورزی گذاشته و این موضوع به کمبود محصولات کشاورزی و افزایش قیمت هزینه‌های کشاورزی و حقوق و تخصیص مجدد نیروی کار منجر شده است. ازآنجاکه در کشاورزی استفاده‌ی کمتری از نیروی کار ماهر می‌شود، مدل ما نشان می‌دهد کسب مهارت درنتیجه‌ی تغییرات اقلیمی کاهش یافته است؛ به‌همین‌دلیل، والدین منابع مالی کمتری به تحصیلات کودکان خود اختصاص می‌دهند و به فرزندآوری بیشتر روی آورده‌اند.

این پژوهشگران دریافتند در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از خط استوا، والدین برعکس آن عمل می‌کنند. دکتر سهیل شایق،‌ از دانشگاه بوکونی در میلان ایتالیا و از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

طبق این مدل، تغییرات اقلیمی می‌تواند با کاهش فرزندآوری و افزایش تحصیلات در کشورهای ثروتمندتر شمال خط استوا و افزایش فرزندآوری و کاهش تحصیلات در کشورهای استوایی، به نابرابری‌ بیشتر بین این کشورها بینجامد. این، پیامدی تکان‌دهنده است؛ زیرا کشورهای ثروتمند به‌شکل نامتناسبی از منابع طبیعی‌ای استفاده می‌کنند که به تشدید تغییرات اقلیمی منتهی شده است.

دکتر کیسی می‌گوید:

این مدل صرفا یک مجرای اقتصادی را بررسی کرده است؛ پس، قرار نیست گزارش دقیق کمّی از تأثیر تغییرات اقلیمی بر پیامدهای جمعیتی ارائه کند. به‌همین‌دلیل باید روی سایر مجراهای اقتصادی، به‌ویژه موارد مربوط‌به سلامتی، پژوهش‌های بیشتری انجام شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات