سازنده‌ی گوشی‌های یوتافون اعلام ورشکستگی کرد

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
فروش کمتر از حدانتظار تلفن‌های همراه یوتافون و بدهی سنگین شرکت یوتا به کارخانه‌های طرف قرارداد، این شرکت را به ورشکستگی کشاند.
تبلیغات

احتمالا گوشی‌های همراه یوتافون (YotaPhone) را به‌خاطر دارید. این گوشی‌ها سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه و به‌دلیل داشتن دو نمایشگر یکی جلو گوشی و دیگری روی قاب پشتی آن مشهور شده بودند. همین شرکت یوتافون 2 (YotaPhone 2) و یوتافون 3 (YotaPhone 3) را تا سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار کرد. اکنون اخباری به‌گوش می‌رسد مبنی‌بر اینکه دوران این نوع گوشی‌های مجهز به نمایشگر ثانویه‌ی ای-اینک (E-Ink) که بسیار هم کم‌مصرف بودند، به روزهای پایانی رسیده است. رسانه‌های روسی Cnews.ru و Liliputing به اطلاعیه‌ی انحلال شرکت مذکور اشاره کرده‌اند که در Cayman Islands Gazette منتشر شده است. این رسانه‌ها گزارش داده‌اند شرکت یوتا دیوایسز (Yota Devices) ورشکست شده است. در سال‌های اخیر، یوتا دیوایسز با مشکلات مالی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ بنابراین، راحت می‌توان فهمید چرا در دو سال گذشته، هیچ خبری از یوتا نبود.

گزارش‌ها حاکی از آن است شکایتی که علیه یوتا در دادگاه در جریان بود، درنهایت آن را به ورطه‌ی ورشکستگی کشاند. شرکت Hi-P سنگاپور که کارخانه‌ی سازنده‌ی دو مدل اول یوتافون بود، سال ۲۰۱۵ پرونده‌ای قضایی به‌مبلغ ۱۲۶ میلیون دلار علیه یوتا در دادگاه به‌راه انداخت و ادعا کرد شرکت از مذکور از تحویل‌گرفتن و درنتیجه، پرداخت هزینه‌های گوشی‌های همراهی سر بازمی‌زند که طبق قرارداد سفارش داده بود. جالب است بدانید گزارش منتشر‌شده در فایننشال‌تایمز در سال ۲۰۱۶، نشان می‌داد فقط در حدود ۷۵ هزار دستگاه از دو مدل یوتافون ۱ و ۲ فروخته شده است. البت، Hi-P با دریافت ۱۷ میلیون دلار از شکایت خود صرف‌نظر کرد؛ اما ظاهرا این توافق پایدار نماند.

یوتافون / Yotaphone

گوشی‌های یوتافون به‌دلیل نمایشگر دومی که پشت دستگاه تعبیه شده بود، از سایر گوشی‌ها متمایز بودند

حقیقت آن است که یوتافون در سال‌های آخر فعالیتش، رابطه‌ی تجاری پررونقی با کشورهای غربی یا حتی با روسیه نداشت. این شرکت روسی که سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را با کمک وب‌سایت ایندی‌گوگو (Indiegogo) تهیه کرده بود، با وجود تلاش‌های زیاد موفق نشد یوتافون 2 را سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایالات متحده‌ی آمریکا کند و در اواخر سال ۲۰۱۶ نیز، تصمیم گرفت با ترک بازار روسیه و اروپا، تمرکز خود را تنها روی چین معطوف کند. شایان ذکر است ایندی‌گوگو وب‌سایتی است که درزمینه‌ی جمع‌آوری سرمایه‌های اندک و پراکنده برای حمایت از کارآفرینان نوآور فعالیت می‌کند.

یوتا که وعده‌ی حضور دوباره و قدرتمند خود در روسیه و بازارهای دیگر را به علاقه‌مندانش داده بود، با همکاری سرمایه‌گذاران و کارخانه‌های چینی، فقط توانست یوتافون 3، آخرین محصولش را تنها در بازار چین بفروشد. با وجود همه‌ی شکست‌های تجاری که این شرکت در فروش محصولاتش متحمل شده بود، در سال ۲۰۱۸، یوتا موفق شد جایزه‌ی معتبر و ارزشمند iF درزمینه‌ی طراحی (iF DESIGN AWARD) را ازآنِ خود کند.

احتمال معرفی مدل دیگری از گوشی‌های یوتافون تقریبا به صفر رسیده است؛ ولی اگر هنوزهم به گوشی‌های دارای چند نمایشگر علاقه دارید، موج جدید گوشی‌های تاشدنی که به بازار روانه شده‌اند، این قابلیت را دارند جای آن‌ها را در قلب شما بگیرند و توجه شما را به‌خود جلب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات