کانادایی‌ها نگران انتقام‌جویی چینی‌ها در جریان دستگیری مدیر مالی هواوی هستند

یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
کانادا خود را برای جلسه بعدی دادگاه علیه هواوی آماده می‌کند و نگران انتقام‌جویی چینی‌ها نسبت به دستگیری مدیر مالی هواوی است.
تبلیغات

 منگ وانژو دختر بنیانگذار و مدیر مالی هواوی به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در تاریخ یک دسامبر (‌۱۰ آذرماه)‌ در کانادا بازداشت شد. پیش‌تر گفته شده بود که اتهام سنگین کلاهبرداری درکنار سایر اتهامات در انتظار وی است. بعد از تشکیل سه جلسه‌ی دادگاه، مدیر مالی هواوی به قید وثیقه آزاد شد

 براساس گزارش رویترز، وزارت دادگستری کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که با فرایند استرداد منگ وانژو موافق است. در ماه ژانویه، وزارت دادگستری ایالات متحده ۱۳ اتهام علیه هواوی مطرح کرد که دو مورد آن مربوط‌به شرکت‌های Skycom Tech و Huawei Device USA بود. همان‌طور که گفته شد همکاری منگ وانژو با ایران و دست داشتن در سرقت اسناد تجاری، بخشی از اتهامات غول فناوری چینی است. در حال حاضر ایران از سوی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) آمریکا تحت تحریم‌های اقتصادی شدیدی قرار دارد. 

منگ وانژو / Meng Wanzhou

در حال حاضر منگ وانژو در حصر خانگی در کانادا به‌سر می‌برد و قرار است در تاریخ ۶ مارس برابر با ۱۵ اسفندماه در دادگاهی در ونکوور حاضر شود. دادگاه دادرسی با موضوع بررسی استرداد منگ وانژو به ایالات متحده برگزار خواهد شد. در دادگاه قبلی، هواوی اتهام سرقت اسرار تجاری ایالات متحده را رد کرد. با این وجود، سیستم حقوقی کانادا قبل از استرداد منگ‌وانژو به آمریکا، بارها موضوع را مورد بررسی و تجدید نظر قرار می‌دهد که ممکن است چنین فرآیندی چند سال طول بکشد. این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در موضوع وارد شده و مداخله کند. دسامبر سال گذشته، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اگر نتیجه‌ی دادگاه به‌نفع منافع آمریکا تمام شود، ممکن است در روند پرونده مداخله کند یا به توافق تجاری جدیدی با چین برسد. 

در عین حال، چین از این وضعیت رضایت خاطر ندارد و کانادایی‌ها نگران انتقام‌جویی چینی‌ها هستند. به‌فاصله‌ی نه چندان زیادی از دستگیری مدیر مالی هواوی، چند تن از شهروندان کانادایی در چین به جرم تهدید امنیت ملی کشور دستگیر شدند و حتی یک شهروند کانادایی، به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر محکوم شد. دستگیری منگ وانژو در بخش تجاری نیز تبعاتی را در پی داشت. پیش‌تر گفته شد که شرکت‌‌های چینی کارمندانی را که از آیفون اپل استفاده می‌کنند، تهدید به اخراج کردند. در عوض چینی‌ها تصمیم گرفتند در حمایت از هواوی، گوشی‌های این شرکت را با قیمت یارانه‌ای به کارمندان بفروشند. باید منتظر باشیم و ببینیم درنهایت دادگاه ونکوور چه تصمیمی در مورد استرداد منگ وانژو می‌گیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات