کوکاکولا و تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن بسته‌بندی پلاستیکی

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کوکاکولا در گزارشی جدید اعلام کرد سالانه بیش از ۳ میلیون تن بسته‌بندی پلاستیکی تولید می‌کند.
تبلیغات

کوکاکولا به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده سالانه بیش از ۳ میلیون تن بسته‌بندی پلاستیکی تولید می‌کند. میزان پلاستیک استفاده‌شده اولین‌بار در گزارش بنیاد الن مک‌آرتور در همکاری با سازمان محیط‌زیست سازمان ملل منتشر شده است.

اولین گزارش تعهد جهانی پایان مخفی‌کاری شرکت‌ها درباره‌ی میزان مصرف پلاستیک و آشکارکردن جزئیات تلاش‌های صنایع و دولت‌ها به‌منظور مقابله با مشکلات مربوط‌به زباله‌ها و آلودگی‌های پلاستیکی را خواستار شده است. ۳۱ شرکت جهانی ازجمله شرکت‌هایی مانند کوکاکولا، کارفور، کولگیت پالمولیو، نستله، اس‌. سی. جانسون و یونیلور، میزان تولید بسته‌بندی‌های پلاستیکی خود را به‌صورت عمومی در گزارشی منتشر کردند.

بنابر گزارش گاردین، میزان تولید سالانه‌ی پلاستیک مربوط‌به شرکت کوکاکولا بیش از ۱۰۸ میلیارد بطری است. این میزان بیش از یک‌پنجمِ بطری‌های ساخته‌شده از پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و برابر با ۵۰۰ میلیارد بطری در سال است.

این درحالی است که انگلستان قصد دارد طرح جدید بازیافت را به‌کار گیرد که طبق آن، مصرف‌کنندگان بیعانه‌ای برای همه‌ی بطری‌هایی نوشیدنی‌ پرداخت می‌کنند که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود دارد.

بیش از سه دهه از حضور سیستم نمادین Pant در سوئد می‌گذرد. در این سیستم، مصرف‌کنندگان بطری‌های پلاستیکی را به ماشین‌های بازیافت تحویل می‌دهند و در ازای بطری‌های کوچک، نماد یک کرونی و در ازای بطری‌های بزرگ، نماد دو کرونی دریافت می‌کنند. این نمادها می‌توانند برای اهدا به خیریه‌ها یا پرداخت صورت‌حساب موادغذایی در سوپرمارکت‌ها استفاده شوند یا به حساب پی‌پال (PayPal) واریز شوند. در سال ۲۰۱۷، در‌مقایسه‌با هدف دولت سوئد که بازیافت ۹۰ درصد بطری‌ها و قوطی‌ها بود، ۸۵ درصد از بطری‌ها و قوطی‌ها بازیافت شدند.

مواد کمی به‌اندازه پلاستیک‌ها سبک و بادوام و نسبتا ضدآب هستند

این‌ها گام‌هایی درجهت درست برای حل این مشکلات هستند؛ اما مشکلات مربوط‌به زباله‌های پلاستیکی بسیار پیچیده هستند. مواد کمی در بسته‌بندی به‌اندازه‌ی پلاستیک مفید و چندمنظوره هستند. پلاستیک‌ها سبک و بادوام و نسبتا ضدآب‌اند. کیاتل بون، مدیرعامل شرکت Quantafuel AS، دراین‌باره گفت:

مسئله‌ی مهم این است که جایگزین پلاستیک چیست؟
بازیافت/Recycling

دولت سوئد در نظر دارد ۹۰ درصد از بطری‌های نوشیدنی را ازطریق طرح Pant بازیافت کند

همچنین، وی اشاره کرد میزان تولید گاز کربن برای ساخت کیسه‌ای کاغذی بیشتر از ساخت کیسه‌ای پلاستیکی است. کیاتل بون دراین‌زمینه اعتقاد دارد:

بخشی از مشکل این است که وقتی روی پلاستیک طرح چاپ‌شده یا رنگ اضافه شده است، امکان بازیافت آن بسیار سخت می‌شود.

Quantafuel مشغول ساخت کارخانه‌ای در دانمارک است تا از پلاستیک بازیافت‌شده برای تولید دیزل استفاده کند. این شرکتِ مستقر در اسلو درخواست‌های روزانه‌ای از شرکت‌های مختلف برای بازیافت پلاستیک به هیدروکربن‌ها دریافت می‌کند.

کیاتل بون به آخرین دستورالعمل اتحادیه‌ی اروپا توجه‌ی ویژه‌ای می‌کند که اولین‌بار هیدروکربن بازیافت‌شده را به‌عنوان بخشی از ترکیب انرژی آینده اروپا در نظر می‌گیرد. او دراین‌باره گفت:

این مسئله باعث ایجاد نوعی بازار می‌شود که علاقه‌ی بسیاری از صنایع، ازجمله صنایع پتروشیمی را به این بازار افزایش می‌دهد. هرکسی که پلاستیک تولید می‌کند، زیرفشار قرار خواهد گرفت تا از آن‌ به‌عنوان انرژی استفاده کند. 

این امر پیامدهای مهمی برای صنعت پتروشیمی به‎‌دنبال دارد. مک‌کینزی اند کامپنی (McKinsey & Company) در گزارشی درباره‌ی بسته‌بندی‌های پلاستیکی اعلام کرد صنایع شیمیایی با ایجاد شاخه‌ای جدید برپایه‌ی بازیافت در صنایع پتروشیمی و پلاستیک، می‌توانند ظرفیت‌های خود را افزایش دهند. این موضوع می‌تواند سالانه سودی معادل ۵۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ به‌دنبال داشته باشد. مشاوران برآورد می‌کنند اگر تقاضا برای تولید پلاستیک از خط سیر فعلی آن تبعیت کند، حجم جهانی زباله‌های پلاستیکی از ۲۶۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ به ۴۶۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش می‌یابد. این مسئله‌ای است که در‌حال‌حاضر مشکل زیست‌محیطی جدی در سطحی کاملا جدید است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات