زمان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت خودرو چقدر مهم است؟

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
بی‌ام‌و ویدئویی در یوتیوب منتشر کرده که به عوامل مؤثر بر زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت خودرو می‌پردازد.
تبلیغات

در دنیای خودرو، زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت عامل مهمی برای علاقه‌مندان شناخته می‌شود. چنین توجهی بیشتر به‌دلیل رقابت بین شرکت‌های مختلف اتفاق می‌افتد و به آن اندازه مهم نیستند که نشان داده می‌شود. باوجوداین، خودروسازان باید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این شاخص ارائه دهند و مشخص کنند خودروهایی با وزن تقریبی دو تن چگونه می‌توانند به زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت سریع دست یابند. بی‌ام‌و یکی از این شرکت‌ها به‌شمار می‌رود که تصمیم گرفت ویدئو کوتاهی درباره‌ی چگونگی به‌دست‌آوردن این ارقام جالب بسازد و در آن، توضیح دهد چگونه خودروهای مختلف اعداد متفاوتی درزمینه‌ی زمان شتاب‌گیری دارند. 

BMW X6 M

 ویدئوِ زیر درباره‌ی عوامل مهم‌ و مؤثر بر شتاب‌گیری خودرو صحبت کرده و آن‌ها را توضیح می‌دهد: آیرودینامیک، وزن، قدرت، لاستیک و سیستم‌های کمکی.

اساسا برای رسیدن به شتاب‌گیری سریع‌تر، نخستین کار این است که مطمئن شوید قدرت کافی برای غلبه بر اینرسی خودرو دراختیار دارید. شاید این کار در ابتدا آسان به‌نظر برسد؛ اما درواقع، آن‌طورکه فکر می‌کنید، آسان نیست. آیرودینامیک خودرو یکی از عوامل محدودکننده‌ برای رسیدن به سرعت‌های سریع در زمان‌های کم است؛ اما درباره‌ی صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت باید بدانید که آیرودینامیک در میان اولویت‌های مهم‌ و اصلی‌ترین عامل قرار نمی‌گیرد. وزن نیز عامل بسیار مهمی به‌شمار می‌رود؛ اما نمی‌توانید وزن را بدون ارتباط آن با قدرت در نظر بگیرید. درنتیجه در مقایسه‌ها، باید نسبت قدرت به وزن خودرو را لحاظ کرد تا بتوان توانایی شتاب‌گیری دو خودرو را به‌درستی سنجید. 

bmw  / بی ام و

باوجوداین، نسبت قدرت به وزن تقریباً بی‌فایده خواهد بود؛ مگر اینکه راننده بتواند به‌خوبی از قدرت خودرو برای افزایش سرعت و شتاب بهره بگیرد. البته، لاستیک و سطح جاده‌ای که در آن رانندگی می‌شود، تفاوت زیادی در زمان شتاب‌گیری ایجاد می‌کنند. در انتها، سیستم‌های کمکی وجود دارند. به‌عنوان مثال، اگر پیشرانهی خودرو ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و از سیستم محرک عقب همراه‌با جعبه‌دنده‌ی دستی بهره ببرد، احتمالا زمان زیادی برای شتاب‌گیری لازم باشد؛ اما درصورتی‌که جعبه‌‌دنده‌ی اتوماتیک همراه‌با سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) دردسترس باشد، ممکن است نتیجه‌ی دیگری به‌دست آید. 

دانلود    360P       720P

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات