پژو، خودروی خانواده های ایرانی در سایت شیپور

در این رپورتاژ آگهی قصد داریم به نقل از شیپور، دلایل انتخاب خودرو پژو از سوی خانواده‌های ایرانی را بررسی کنیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زومیت در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سایت شیپور از مردادماه سال ۱۳۹۱ با موضوع نیازمندی های آنلاین راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن در ارتباط قرار دادن خریدار و فروشنده به‌صورت مستقیم است.

یکی از محصولات پرطرفدار در سایت شیپور که مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، خودرو است که در اینجا توضیحاتی در مورد خودروهای پر طرفدار گروه پژو جهت استفاده علاقمندان آورده شده است.

پژو را باید اسطوره خودروهای بازار ایران بدانیم که سال‌ها است با مدل‌هایی چون پژو 405، پژو 206 و پژو پارس بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است. اما چرا پژو تا این اندازه در بازار ایران محبوب است؟

شاید وقتی که در سال ۱۸۸۲ میلادی، مدل ابتدایی خودروی پژو در قالب یک محصول سه‌چرخه معرفی شد، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی بازار ایران یکی از پرفروش‌ترین بازارها برای مدل‌های مختلف این خودروی فرانسوی باشد. سایت تاپ گذر در ادامه‌ی یادداشت پژو، خودروی خانواده‌های ایرانی به بررسی چند مدل معروف این برند فرانسوی پرداخته است.

به قول یکی از دوستان «در کشور ما رونق اگر نیست، پژو هست!». اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم پر بیراه هم نیست، هر طرفی که در خیابان سر بگردانیم، انواع مدل‌های پژو مانند انواع پژو 405، انواع پژو 206، پژو 207، پژو پارس و به‌تازگی پژو ۲۰۰۸ را می‌بینیم که در خیابان‌های ایران جولان می‌دهند.

البته هنوز ردی از گذشته‌های دور نیز به چشم می‌خورد و گهگاهی یک پژو 504 خسته نیز به چشم می‌خورد که یا در گوشه‌ای از خیابان، کوچه و پارکینگ پارک شده است یا در لاین کندرو به حرکت خود ادامه می‌دهد.

پژو، چه زمانی وارد ایران شد؟

شاید صنعت خودروسازی ایران با پیکان انگلیسی جان گرفته باشد، ولی‌ بی‌شک رشد و ادامه مسیر خود را مدیون پژو فرانسه است. پژو 404 چهار در، اولین مدلی بود که وارد بازار ایران شد و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. بعدها شاهد ورود مدل‌های پرطرفدار دیگری چون پژو 504 و پژو 205 به بازار ایران بودیم.

حال با این مقدمه بهتر است کمی بیشتر درباره پژو، خودروی اسطوره‌ای ایرانیان صبحت کنیم. شاید پاسخ به یک سؤال مهم بتواند در این زمینه کمک زیادی به ما کند. سؤال اصلی این است که چرا خودروهای پژو تا این اندازه در ایران محبوب شدند؟

درحالی‌که تنوع خودروهای ایران کم بود و کم‌کم مدل‌های قدیمی از رده خارج می‌شدند و بعد از انقلاب اسلامی و تیره شدن روابط ایران با آمریکا و برخی کشورهای دیگر، نمی‌توانستیم خودروهای جدید در بازار ایران ببینیم، شرکت فرانسوی پژو اوایل دهه ۸۰ شمسی به خوبی توانست از سابقه‌ی حضور خود در ایران نهایت استفاده را ببرد.

درحالی‌که ایران‌خودرو با فروش بالای پیکان در بازار جولان می‌داد، در سوی دیگر سایپا به‌عنوان رقیبی دیرینه سراغ کیا و خودروی محبوبی چون پراید رفت تا ایران‌خودرو کمی احساس خطر کند. اینجا بود که همکاری ایران‌خودرو و پژو فرانسه معادلات بازار را یک بار دیگر بر هم زد.

شیپور

پژو 405 را باید موفق‌ترین و خاطره‌انگیزترین خودروی پژو در ایران بدانیم که به‌عنوان یک خودروی خانوادگی همچنان هم جزو مدل‌های پرفروش و پرتیراژ بازار ایران است. پژو 405 نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است و در دهه ۸۰ میلادی یک بار توانست به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شود.

دلایل موفقیت پژو 405 بعد از ۲۷ سال چیست؟

اولین مدل پژو 405 سال ۱۳۷۰ شمسی تحت عنوان Peugeot 405 GL به‌صورت کاملا فرانسوی و با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی وارد بازار ایران شد. خودرویی که هنوز مدل‌های ۷۱ یا ۷۲ آن در خیابان‌های کشور به چشم می‌خورد. موفقیت پژو 405 تا اندازه‌ای چشمگیر و مداوم بود که نه‌تنها مدل‌های GLX، GL و GLi آن وارد بازار شد، بلکه همچنان شاهد خرید و فروش و عرضه‌ی مدل‌های دیگری چون RD، Roa و SLX هستیم.

البته پژو آردی و روآ درواقع شاسی و بدنه پژو 405 مشهور را یدک می‌کشند و پیشرانه و سیستم تعلیق آن‌ها همان پیکان خودمان است! ولی SLX که جدیدترین مدل به شمار می‌رود، پیشرفت‌هایی در بخش طراحی ظاهری و بخش فنی داشته است و گران‌ترین مدل پژو 405 است.

قابلیت فنی بالا، فضای داخلی وسیع، آپشن‌های مختلف و قیمت مناسب از جمله برتری‌هایی بود که باعث شد پژو 405 بعد از ورودش به بازار ایران بتواند نسبت‌به دیگر رقبای خود فروش خوبی را تجربه کند. پژو 405 یک خودروی خانوادگی جذاب برای ایرانی‌های خانواده‌دوست بود که محبوبیت زیاد آن باعث شد سبک جدیدی از خودروهای داخلی مانند سمند و سورن برپایه‌ی پلتفرم آن شکل بگیرند.

شیپور

ماجرای متفاوت پژو 206

درحالی‌که پژو 405 به‌عنوان گنج ایران‌خودرو و شریک فرانسوی‌اش روزهای خوشی را در ایران پشت سر می‌گذاشت و فصل جدیدی از بازار خودروی داخلی را رقم می‌زد، اما همچنان کمبود یک خودرو هاچ‌بک، کم‌مصرف و اسپرت که هر قشری خریدار آن باشد به‌شدت احساس می‌شد.

درحالی‌که این فضا با خودرویی چون پراید هاچ‌بک پر شده بود، اما یک‌بار دیگر ایران‌خودرو با عرضه‌ی خودروی جذابی چون پژو 206، قواعد بازی را تغییر داد. خودرویی دوست‌داشتنی، کم‌مصرف، جذاب، اسپرت و جوان‌پسند که از پیر و جوان، زن و مرد هنوز هم عاشق آن هستند.

اما از آنجایی که داشتن خودروی خانوادگی و فضای کافی در صندوق عقب همیشه برای ایرانی‌ها مهم بوده، یک بار دیگر ایران‌خودرو با هنرنمایی خود خودرویی به نام 206 SD یا پژو 206 صندوق‌دار و بعد از خودروی داخلی به نام رانا را روانه‌ی بازار کرد.

اما این روزها با افزایش قیمت ناگهانی خودرو در بازار ایران به‌ویژه خودروهای پرطرفدار و پرفروشی چون پژو 206، شاید این خودرو دیگر فروش سابق خود را نداشته باشد اما همچنان بازار خرید و فروش خودرو در مدل‌های کارکرده و دست دوم آن داغ است.

پژو پرشیا یا پژو پارس؟

ایران‌خودرو برای ایجاد تنوع در پژو 405 و ارتقای آن، نسخه‌ی فیس‌لیفت‌ این مدل را از سال ۱۳۷۹ با نام ابتدایی پژو پرشیا عرضه کرد که بعدها به پژو پارس تغییر نام داد. گرچه هنوز هم خیلی‌ها به‌صورت کوتاه و کاربردی این خودرو را پرشیا صدا می‌زنند!

بعد از موفقیت‌های چشمگیر پژو 405 و پژو 206، موفقیت پژو پارس نیز خیلی دور از انتظار نبود. این در حالی است که همچون دو مدل دیگر، پژو پارس نیز به‌ویژه در رنگ سفید یخچالی، این روزها طرفداران زیادی دارد و فروش خوبی را تجربه می‌کند.

البته پژو پارس نیز از گزند تصمیمات مدیران ایران‌خودرو دور نماند و با اضافه شدن آپشن‌های مختلفی چون رینگ آلومینیومی یا استفاده از موتور قدرتمند زانتیا، مدلی به نام پژو پارس سال یا پژو پارس ELX با قیمت بالاتر وارد بازار شد.

شاید پژو پارس ظاهری چون پژو 206 نداشته باشد، اما قابلیت‌ها و امکانات خوبی که برای خانواده‌ها دارد، از یک سو و قابلیت‌های زیادی برای اسپرت کردن از سوی دیگر باعث شده است تا هر گروهی از مردم نسبت به آن علاقه‌ی خاصی داشته باشند.

البته پژو 405، پژو 206 و پژو پارس تنها پژوهای موجود در بازار ایران نیستند. پژو 207، پژو 407 و پژو ۲۰۰۸ مدل‌های مختلفی هستند که در خیابان‌های ایران به چشم می‌خورند.

سخن پایانی

محبوبیت خودروهای پژو در بازار ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فارغ از پراید، انواع مدل‌های پژو مانند پژو 206، پژو 405 و پژو پارس و البته سمند که برپایه‌ی پلتفرم پژو 405 تولید می‌شود، تا حدی زیاد است که سال‌ها پس از خارج شدن خودروهای مذکور از خط تولید شرکت اصلی، همچنان با اسامی و مشخصات متنوع در ایران تولید می‌شوند و فروش بالایی دارند.

مشخصات فنی، ویژگی‌های ظاهری، قیمت مناسب، قابلیت‌هایی چون فضای مناسب کابین و صندوق، نبود خودرویی با قیمت مشابه و پشتیبانی ایران‌خودرو باعث شده تا از پژو 206 برای نسل جوان و پژو 405 مناسب خانواده‌ها، تمام مدل‌های پژو همچنان اسطوره باشند.

برای خرید و فروش خودرو، املاک، آپارتمان، گوشی موبایل، تبلت، لوازم خانگی، لوازم دست دوم، استخدام و هرچه فکر کنید می‌توانید از نیازمندی‌های رایگان شیپور استفاده کنید.

منبع شیپور

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید