بررسی ردمی 8A‌ شیائومی

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
ردمی ۸‌ای محصولی ایده‌آل برای افرادی است که به‌دنبال گوشی هوشمندی ارزان‌قیمت با کارکرد مناسب و به دور از پیچیدگی در کاربری‌های روزمره هستند.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند اقتصادی سهم زیادی از بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند. این حقیقت درکنار خط‌مشی و توانایی شیائومی در تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه باعث شده است تا بخش بزرگی از بازار‌هایی مانند هند را با برند ردمی ازآن خود کند. شیائومی چندی پیش با جداسازی برند ردمی، تمرکز خود را بیش‌ازپیش معطوف گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و کاربردی کرد تا محصولاتی توانمند با ارزش خرید بالا به‌ارمغان بیاید. در‌این‌بین سری ردمی A خود را به‌عنوان ارزان‌ترین گوشی‌های تولیدی شیائومی معرفی می‌کنند که البته به‌لطف پیشرفت درخورتوجه سخت‌افزار‌های دنیای موبایل در سال‌های گذشته، نسل جدید آن اکنون نه‌تنها ارزان‌تر از گذشته است؛ بلکه پیشرفت سخت‌افزاری چشمگیری به‌خود دیده است تا از پس امور ساده به‌راحتی بربیاید.

مقایسه 2 محصول
شیائومی ردمی 7 ای / Xiaomi Redmi 7Aردمی 7A شیائومیXiaomi Redmi 8A / ردمی 8A شیائومیردمی 8A شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاMZB7995IN M1903C3EG M1903C3EH M1903C3EIMZB8458IN M1908C3KG M1908C3KH
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 80 یوروحدود 100 یورو
تاریخ معرفی24 می 2019سپتامبر 2019
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه4 جولای 2019سپتامبر 2019
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.00 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.12 وات بر کیلوگرم (بدن)0.48 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.07 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.56 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.17 وات بر کیلوگرم (بدن)0.23 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.48 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 9.0 (پای)اندروید 9.0 (پای)
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری MIUI 10 قابل ارتقاء به اندروید 10عرضه با رابط کاربری MIUI 10 قابل ارتقاء به اندروید 10
ابعاد146.3 در 70.4 در 9.6 میلی‌متر156.3 در 75.4 در 9.4 میلی‌متر
وزن165 گرم188 گرم
رنگمشکی آبیمشکی آبی قرمز
جنس پشت-پلاستیک
جنس جلو-شیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریم-پلاستیک
ابعاد نمایشگر5.45 اینچ6.2 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن720 در 1440 پیکسل720 در 1520 پیکسل
تراکم پیکسلی~295 پیکسل در اینچ~271 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر18:919:9
نسبت نمایشگر به بدنه~76.7 درصد~81.4 درصد
مدل تراشهQualcomm SDM439 Snapdragon 439Qualcomm SDM439 Snapdragon 439
فرآیند ساخت تراشه12 نانومتر12 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A53 و 6 هسته 1.45 گیگاهرتز Cortex A532 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A53 و 6 هسته 1.45 گیگاهرتز Cortex A53
پردازنده گرافیکیAdreno 505Adreno 505
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 2 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 16 گیگابایت / 2 گیگابایت رم32 گیگابایت / 2 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم
رم2 گیگابایت رم 3 گیگابایت رم2 گیگابایت رم 3 گیگابایت رم 4 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت 16 گیگابایت32 گیگابایت 64 گیگابایت
نوع حافظه داخلیeMMC 5.1eMMC 5.1
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه اختصاصی)microSDXC (جایگاه اختصاصی)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده256 گیگابایت512 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد13 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2 فوکوس خودکار با تشخیص فاز1.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور f/1.9 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps1080p@30fps
دوربین سلفی اصلی5 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
ظرفیت باتری4000 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده10 وات18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
ندارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالmicroUSB 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویزمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاشتاب‌سنج قطب‌نما حسگر مجاورتشتاب‌سنج حسگر مجاورت قطب‌نما
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 4 (802.11n) b/g/n
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.25.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS

با وجود کاربرد‌های گسترده‌ی گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران به‌دنبال محصولی ارزان و خوش‌ساخت فقط برای رفع نیاز‌های اصلی خود هستند. شیائومی با معرفی ردمی 8A و برچسب قیمتی جذاب آن، این دسته از کاربران را هدف گرفته است. آیا گوشی شیائومی درکنار قیمت اقتصادی خود، توانایی رفع نیاز‌های کاربران را دارد؟ پاسخ این پرسش را درادامه‌ی بررسی خواهید یافت.

شیائومی ردمی 8A را شرکت تسک میران نمایندگی شیائومی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون‌های اپل و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

بزرگ‌ترین تغییر ایجادشده در ردمی 8A درمقایسه‌با نسل پیشین آن را می‌توان در طراحی این گوشی دانست. ارزان‌ترین گوشی خانواده‌ی شیائومی اکنون مانند بسیاری از برادران گران‌تر خود از ترند روز زبان طراحی در دنیای موبایل بهره می‌برد. شیائومی تا حد ممکن حاشیه‌های اطراف نمایشگر را کاهش و برای ارائه‌ی طراحی زیبا‌تر، دوربین سلفی را نیز در بریدگی بالای نمایشگر قرار داده است. این موضوع باعث شده است ردمی 8A حداقل در وهله‌ی اول و در ذهن مخاطب، خود را محصولی اقتصادی و ارزان نشان ندهد. 

Redmi 8A / ردمی 8A

کاهش حاشیه‌های نمایشگر درکنار افزایش جذابیت بصری، به شیائومی امکان تعبیه‌ی نمایشگری بزرگ‌تر را نیز داده است. در شرایطی که بسیاری از کاربران علاقه‌ی زیادی به خرید گوشی‌های هوشمند با نمایشگر‌های بزرگ‌تر دارند، استفاده از نمونه‌ی ۶/۲ اینچی در ردمی 8A آن را بیش‌ازپیش جذاب‌تر کرده است. بدین‌ترتیب با ظاهر بسیار جذاب‌تری درمقایسه‌با نسل‌های پیشین این گوشی روبه‌رو هستیم.

شیائومی برای کاهش قیمت ردمی 8A، همانند نسل پیشین در ساخت بدنه از پلاستیک بهره برده است. البته این موضوع به‌معنای کیفیت پایین بدنه نیست و شاهد استحکام و حس مناسبی هنگام دردست‌داشتن گوشی هستیم. شیائومی همچنین برای بهبود حس در‌دست‌گرفتن گوشی بافت خاصی در بخش پشت آن ایجاد کرده است تا نه‌تنها از سُرخوردن آن در دست جلوگیری شود؛ بلکه بدنه‌ی گوشی مقاومت‌ بهتری دربرابر لک‌پذیری داشته باشد. انحنای کناره‌های بدنه‌ی گوشی نیز درکنار بافت پشت آن، کمک زیادی به بهبود حس در‌دست‌گرفتن گوشی کرده است. با وجود استفاده از باتری حجیم ۵،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، بدنه‌ی پلاستیکی دستگاه کمک زیادی به متعادل‌سازی وزن آن کرده است تا با محصولی سنگین روبه‌رو نباشیم. 

Redmi 8A / ردمی 8A

شیائومی درگاه ورودی سیم‌کارت را رد لبه‌ی سمت چپ گوشی تعبیه کرده است و در سمت راست، کلید‌های تغییر حجم صدا و پاور را شاهد هستیم. ردمی 8A همانند برادران گران‌تر خود از درگاه USB-C برای شارژ و اتصال به کامپیوتر بهره می‌برد تا شاهد حذف کامل درگاه قدیمی‌تر میکرو USB‌ حتی در محصولات اقتصادی شیائومی باشیم. نکته‌ی جالب در‌این‌زمینه پشتیبانی ردمی 8A از شارژ سریع ۱۸ واتی است. البته شیائومی برای کاهش قیمت شارژر عادی ۱۰ واتی را با دستگاه عرضه می‌کند. جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و اسپیکر نیز در بخش پایینی دستگاه و کنار درگاه شارژ قرار گرفته‌اند. 

Redmi 8A / ردمی 8A
Redmi 8A / ردمی 8A
Redmi 8A / ردمی 8A
Redmi 8A / ردمی 8A

طراحی ردمی 8A را نمی‌توان همپای محصولات پرچم‌دار و گران‌قیمت دنیای موبایل دانست؛ اما حذف حاشیه‌ها و بهره‌گیری از نمایشگری بزرگ باعث شده است این دستگاه در وهله‌ی اول خود را به‌هیچ‌وجه محصولی ارزان‌قیمت و اقتصادی معرفی نکند. شیائومی همچنین با وجود استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه‌، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا درزمینه‌ی کیفیت ساخت، حس نامطلوبی به کاربران منتقل نشود. پلاستیک به‌کاررفته کیفیت مناسبی دارد و دقت فراوان در مونتاژ، درنهایت نمره‌ی قبولی را برای ردمی 8A در این بخش به‌ارمغان می‌آورد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

نمایشگر نقش مهمی در ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسب ایفا می‌کند؛ از‌این‌رو، استفاده از نمونه‌ی مناسب تأثیر زیادی بر موفقیت محصول در بازار خواهد گذاشت؛ اما هیچ‌کس از گوشی ۱۰۰ دلاری انتظار معجزه در این بخش ندارد. رزولوشن HD+ و روشنایی نه‌چندان زیاد و مواردی از این دست تقریبا در تمام گوشی‌های پایین‌رده به‌چشم می‌خورند. آرزوی ما برای ردمی 8A در بررسی ردمی 7A (امیدواریم ردمی‌های سال آینده به نمایشگرهایی با رزولوشن بیشتر مجهز شوند) برآورده نشد و ردمی 8A نیز به نمایشگر ۶/۲ اینچی IPS با رزولوشن ۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل مجهز شده است.

Redmi 8A / ردمی 8A

این رزولوشن تراکم ۲۷۱ پیکسل در هر اینچ را به‌همراه دارد که باعث می‌شود تصاویر آن‌طورکه باید، شارپ به‌نظر نرسند؛ اما حقیقت آن است با‌توجه‌به قیمت محصول، نمی‌توان خُرده‌ای به این تصمیم شیائومی گرفت. همان‌طورکه انتظار داشتیم، زاویه‌ی دید در حد نام پنل IPS نبود و افت شدیدی در روشنایی و طراوت رنگ‌ها از زوایا شاهد بودیم. در بحث خوانایی زیر نور آفتاب نیز، ردمی 8A عملکرد متوسطی دارد. برای بهترشدن تجربه‌ توصیه می‌کنیم تنظیم خودکار روشنایی را فعال کنید. روشنایی حداقل بسیار مناسب ۰/۶ نیتی ردمی 8A استفاده از آن در محیط‌های تاریک را برای افراد حساس به روشنایی ممکن کرده است.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

شیائومی ردمی 8A

۰/۶

۱/۵

۲۵۰

۱/۵

۳۱۰

۲۰۷

۴/۶

۲/۴ (Standard)

شاهین ۲

۳/۲

۳

۳۴۰

۳

۳۴۰

۱۱۳

۷/۵

۷/۵

گلکسی A70

۲/۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵/۶ (Vivid)

۳/۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰/۷۵

۳/۸

۳۸۵

۵/۱

۵۳۰

۱۰۳

۵/۹

۴/۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴/۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵/۹

۱/۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴/۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴/۴

۴/۴

شیائومی ردمی 7

۱/۳۵

۲/۵۵

۲۶۵

۲/۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵/۵

۴/۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰/۶

۲/۹۷

۲۶۰

۲/۹۷

۲۶۰

۸۷/۵

۵/۳

۱/۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲/۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴/۹

۱/۶ (Standard)

گلکسی A80

۲/۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵/۳

۳/۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲/۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴/۸

۱/۹ (Standard)

گلکسی A50

۲/۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲/۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲/۴

۰

۶۳۰

-

-

۵/۷

۲/۹ (Video)

گلکسی M20

۲/۸

۳/۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹/۹

۵/۶

۵/۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱/۲

۳/۷

۳۲۰

۳/۷

۳۲۰

۸۶/۵

۵/۸

۱/۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰/۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲/۴ (Normal)

نوکیا X7

۵/۸

۳/۴

۴۳۰

۴/۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱/۶

۵/۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰/۷۵

۲/۷

۳۵۰

۲/۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸/۵

۴/۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

ردمی 8A را در بحث روشنایی هم می‌توان موفق دانست و هم ناموفق؛ چراکه روشنایی حداکثر نمایشگر در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب ۲۵۰ و ۳۱۰ نیت اندازه‌‌گیری شد. در آزمایش‌های با الگوی ۵۰ و ۱۰۰ درصد سفید تفاوتی ازنظر روشنایی دیده نشد که باتوجه‌به LCD بودن طبیعی است. نمایش رنگ مشکلی را ویژگی اصلی نمایشگر ردمی 8A می‌دانیم که تنها ۱/۵ نیت روشنایی (در تست ۱۰۰ درصد ۱/۴ نیت) تولید می‌کند با محاسبه‌ی ساده، کنتراست Native نمایشگر ۲۰۷ به‌دست آمد که رقمی بسیار مناسب برای گوشی پایین‌رده محسوب می‌شود.

پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Automatic - ردمی 8A
تست گاما و گری‌اسکیل - ردمی 8a
خطای رنگ در حالت Automatic و فضای رنی sRGB - ردمی 8A
خطای رنگ در حالت Standard و فضای رنی sRGB - ردمی 8A

نمایشگر ردمی 8A در بررسی‌های ما ازنظر پوشش رنگی به فضای sRGB محدود می‌شد که حتی در بین گوشی‌هایی با دو تا سه برابر قیمت نیز عجیب نیست. این نمایشگر ۹۸ درصد فضای رنگی sRGB را در حالت Automatic پوشش می‌دهد و دقت نمایش رنگ‌ها نیز در آن ۴/۶ به‌دست آمد. حالت Standard نیز به‌عنوان دقیق‌ترین حالت در گوشی‌های شیائومی دقتی برابر ۲/۶ دارد که کاملا مناسب و راضی‌کننده است؛ البته اگر سردی رنگ‌ها، به‌ویژه سفید آزارتان می‌دهد.

از محصولی با رده‌ی قیمتی ردمی ۸‌ای انتظار نمی‌رود عملکرد صوتی و موسیقایی خارق‌العاده‌ای داشته باشد. محصول اقتصادی خانواده‌ی ردمی از اسپیکر تک‌کاناله‌ای بهره می‌برد که در لبه‌ی پایین گوشی جای دارد. اگرچه بلندی صدای اسپیکر ردمی ۸‌ای زیاد است، ازحیث کیفیت و شفافیت صدا، چندان راضی‌کننده نیست. گوشی پایین‌رده‌ی شیائومی از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون نیز بهره می‌برد؛ اما از هدفون در جعبه‌ی گوشی خبری نیست. ناگفته نماند خروجی صدا حین اتصال هدفون به دستگاه نسبتا بلند و شفاف ارزیابی می‌شود.

رابط کاربری

شیائومی چندی پیش نسل جدید رابط کاربری خود، MIUI 11 را معرفی و درادامه روند انتشار به‌روزرسانی آن‌ را برای بسیاری از محصولات خود آغاز کرد. عملکرد شیائومی درزمینه‌ی ارائه‌ی بسته‌های به‌روزرسانی بسیار درخشان است. حتی محصولات میان‌رده‌ی سه سال قبل این شرکت مانند ردمی نوت 4X، این به‌روزرسانی را دریافت کردند. 

Redmi 8A / ردمی 8A

ردمی 8A به‌صورت پیش‌فرض میزبان MIUI 10 برپایه‌ی اندروید پای است؛ اما به‌روزرسانی MIUI 11 برای این گوشی نیز عرضه شده است و به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم در وهله‌ی اول این بسته‌ی به‌روزرسانی را دریافت کنید تا از جدیدترین قابلیت‌های موجود در آن بهره ببرید. چندی پیش نگاهی عمیق به رابط کاربری MIUI 11 انداختیم که پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با آن، این مقاله را مطالعه کنید.

شیائومی تنوع گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی تا پرچم‌داران گران‌قیمت را در سبد محصولات خود دارد. در‌همین‌زمینه، زمان زیادی صرف بهینه‌سازی MIUI 11 با تک‌تک گوشی‌های خود کرده است. به‌لطف پردازنده‌ی مناسب و بهینه‌سازی رابط کاربری، شاهد عملکرد مناسب ردمی 8A در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل هستیم. اپلیکیشن‌های مختلف و انیمیشن‌‌های رابط کاربری بدون لگ و روان اجرا می‌شوند تا ردمی 8A در این بخش نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

دوربین

ردمی 8A به ماژول دوربین ساده‌ای مجهز شده است که تنها از یک حسگر درکنار فلاش بهره می‌برد. جایی که بسیاری از گوشی‌های هوشمند به چینش‌های سه یا چهارتایی دوربین مجهز هستند، در ردمی 8A حسگر ۱۲ مگاپیکسلی ساخت سونی (مدل IMX363) که پیش‌تر در گوشی‌های پوکوفون و پیکسل ۳ گوگل نیز شاهد کاربردش بودیم، در پس لنز با گشودگی دیافراگم f/1.8 به‌تنهایی مسئولیت ثبت تصاویر را به‌عهده دارد. شیائومی با استفاده از این حسگر، تنها رفع نیاز‌های اولیه را در نظر داشته است؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان انتظار عملکرد قدرتمندی از ردمی 8A‌ در بخش دوربین را داشت.

Redmi 8A / ردمی 8A

نبود ماژول‌های کمکی دوربین ضربه‌ی بزرگی به قابلیت‌های موجود زده است؛ زیرا از امکان عکس‌برداری اولتراواید یا زوم اپتیکال خبری نیست. همچنین باید قبول کرد الگوریتم پردازش تصاویر شیائومی به‌کاررفته در ردمی 8A فاصله‌ی زیادی با نمونه‌ی توسعه‌یافته‌ی گوگل دارد. این موضوع باعث افت درخورتوجه کیفیت تصاویر پرتره و جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی آن شده است. در شرایطی که کاربر با فاصله‌ی زیاد از پس‌زمینه و به‌صورت تمام‌رخ دربرابر دوربین قرار داشته باشد، تشخیص مرز سوژه و پس‌زمینه به‌خوبی انجام می‌شود؛ اما در شرایط سخت‌تر مانند نزدیک‌بودن سوژه به پس‌زمینه، وجود افراد و اشیا‌ی مختلف در نزدیکی سوژه و ژست متفاوت آن، جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی به‌خوبی انجام نمی‌شود و مشکلاتی مانند تشخیص دقیق مرز سوژه از محیط و نحوه‌ی اعمال بوکه مشاهده می‌شود. 

ردمی 8A در شرایط نوری مساعد تصاویر رضایت‌بخش و با جزئیات مناسبی ثبت می‌کند. درصورت فعال‌کردن HDR نیز باید در نظر داشته باشید که عملکرد کندتر پردازنده‌ و ماژول دوربین، تنها ثبت تصاویر از سوژه‌های ثابت را ممکن می‌کند. با‌این‌حال به‌لطف HDR و افزایش گستره‌ی دینامیکی، تصاویر ثبت‌شده در محیطی با نور مناسب، جذاب و کاربردی هستند. البته در نظر داشته باشید درصورت قراردادن HDR روی حالت خودکار، عموما دوربین علاقه‌ای برای فعال‌کردن آن نشان نمی‌دهد؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود کیفیت تصاویر و درصورت امکان، همواره آن را در حالت روشن قرار دهید. 

Redmi 8A - HDR On
HDR On
Redmi 8A - HDR Off
HDR Auto

شاید بزرگ‌ترین ضعف ردمی 8A‌ را در این بخش، نبود حالت عکاسی در شب بدانیم. فقدان این قابلیت باعث شده است شاهد حضور گسترده‌ی نویز در تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور باشیم. در این شرایط، جزئیات در حد مطلوبی قرار ندارند و تصاویر خود را حتی در نمایشگر‌های کوچک موبایل نیز بی‌کیفیت معرفی می‌کنند. درصورت وجود منبع نور در تصویر نیز شاهد بروز مشکلات زیادی هستیم؛ زیرا بخش نزدیک به منبع نور بیش‌از‌حد نوردهی می‌شود و جزئیات در آن حضوری ندارند و به‌دلیل گستره‌ی دینامیکی اندک از تشخیص جزئیات در بخش‌های تاریک قاب نیز عاجز خواهید بود.

ردمی 8A توانایی ضبط کلیپ‌های 1080p با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد. محتوای ویدئویی ضبط‌شده با ثبت مناسب غلظت رنگ‌ها و جزئیات کیفیت درخورتوجهی دارند؛ اما در این بخش نیز شاهد دو ضعف مهم هستیم: ۱. نبود الگوریتم مؤثر لرزش‌گیر (باتوجه‌به کاربری فیلم‌برداری روی دست در گوشی‌های هوشمند) در برخی شرایط می‌تواند آسیب زیادی به خروجی نهایی بزند؛ ۲. در شرایط نوری اندک نیز ردمی 8A توانایی ضبط کلیپ‌هایی با جزئیات زیاد و کیفیت مناسب را ندارد.

نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای
نمونه‌عکس‌های ردمی 8 ای

شیائومی از حسگر ۸ مگاپیکسلی در بخش دوربین سلفی بهره برده است که در بهترین حالت، قادر به ثبت تصاویری خوب است. با این دوربین رنگ‌ها با دقت خوبی ثبت می‌شوند؛ اما کمبود گستره‌ی دینامیکی و جزئیات درکنار نویز درخورتوجه در محیط‌های کم‌نور باعث می‌شود تا نتوان به توانایی آن برای ثبت تصاویری باکیفیت همواره اتکا کرد. 

به‌طور خلاصه، دوربین ردمی 8A را می‌توان گزینه‌ای مناسب صرفا برای رفع نیاز‌های ابتدایی کاربران دانست. اگر علاقه‌ی زیادی به عکاسی با موبایل دارید و زمان زیادی صرف اشتراک لحظه‌های خود با دوستان در شبکه‌های اجتماعی می‌کنید، پیشنهاد ما گزینه‌های توانمندتری درمقایسه‌با ردمی 8A در بخش دوربین است؛ اما اگر صرفا کاربری ساده‌ای از دوربین گوشی هوشمند خود دارید، ردمی 8A توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای شما را خواهد داشت.

کارایی و عملکرد

بی‌شک نمی‌توان از دستگاهی که در کلاس اقتصادی جای می‌گیرد، انتظار توان پردازشی ایدئال داشت. ردمی 8A درست‌ مانند نسل قبل از اسنپدراگون ۴۳۹ قدرت می‌گیرد؛ پردازنده‌ی پایین‌رده‌ای که بیش از ۱/۵ سال از رونمایی آن می‌گذرد. اسنپدراگون ۴۳۹ از ۸ هسته‌ی پردازشی ۲ گیگاهرتزی Cortex A53 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی و از ماژول آدرنو ۵۰۵ به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی بهره می‌برد و با فرایند ساخت ۱۲ نانومتری FinFET تولید می‌شود. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی برای اتصال دیتا به مودم X6 LTE Cat.4/5 کوالکام با پشتیبانی از سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب ۱۵۰ و ۷۵ مگابیت‌‌برثانیه اتکا دارد.

Redmi 8A / ردمی 8A

درکنار پردازنده‌ی اسنپدارگون ۴۳۹، ردمی 8A از رم ۲ یا ۳ یا ۴ گیگابایتی بهره می‌برد. دو نسخه‌ی ابتدایی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۳۲ گیگابایتی و نسخه‌ی سوم با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شوند. مهندسان شیائومی درگاه اختصاصی microSD نیز برای ارتقای حافظه‌ی ردمی ۸ ای تا سقف ۵۱۲ گیگابایت تدارک دیده‌اند. توجه کنید ما نسخه‌ی ۲ گیگابایتی ردمی ۸ ای را برای بررسی دراختیار داشتیم. درادامه سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی گوشی آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ردمی 8A

۲۷۹/۷۸

۱۰۷/۲۷

۵۵/۷۳

۱۵/۲۱

شاهین ۲

۲۹۶/۹۵

۱۹۰/۳۷

۸۹/۵۶

۲۰/۷

گلکسی A70

۵۰۳/۳۲

۱۹۳/۰۲

۱۳۱/۰۷

۲۲/۱

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵/۲۱

۱۹۵/۹۷

۱۴۹/۳۵

۱۷۲/۴۳

ردمی نوت ۸

۳۰۲/۴۷

۲۳۷/۸۱

۵۹/۷۳

۱۱۴/۲۳

شیائومی می ای ۳

۵۰۶/۸۱

۱۹۱/۰۴

۱۲۶/۴۸

۱۰۳/۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷/۸۱

۱۸۹/۹۴

۱۲۷/۸۶

۹۶/۳۱

گلکسی A80

۴۹۷/۱۱

۱۹۱/۹۲

۱۱۴/۹۴

۲۱/۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵/۲۷

۱۸۴/۶۴

۱۱۸/۳

۲۶/۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴/۸

۱۹۲/۵۵

۱۰۳/۵۲

۱۸/۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰/۳۵

۱۰۱/۴۶

۶۴/۸۹

۶۱/۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹/۹۷

۱۴۳/۶

۶۷/۷۷

۴۵/۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷/۵

۱۵۹/۸

۴۴/۱۵

۷۸/۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴/۵۱

۲۱۶/۱۹

۶۵/۷۳

۴۹/۰۳

نوکیا X7

۲۹۱/۰

۲۰۸/۳۵

۸۴/۲۱

۱۷/۰۶

نوا ۳

۸۷۹/۸۳

۱۷۶/۵۳

۱۵۰/۵۳

۱۵۷/۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای به‌دست‌آوردن ذهنیتی از توان پردازشی خام ردمی ۸‌ای، به‌سراغ آزمون‌های نرم‌افزاری متداول زومیت می‌رویم. دو آزمون انتوتو و PCMark برای ارزیابی کلی، آزمون گیک‌بنچ برای سنجش کارایی CPU و درنهایت دو آزمون GFXBench و 3DMark برای بررسی توان گرافیکی گوشی اجرا می‌شوند. متأسفانه دو آزمون انتوتو و Sling Shot Extreme در نیمه‌ی راه از کار می‌افتادند و بنچمارک گیک‌بنچ نیز روی گوشی نصب نشد؛ بنابراین، موفق نشدیم نتیجه‌ی آن‌ها را به‌دست آوریم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

ردمی 8A

Failed

۱۳۲۰۴

Failed

۴۶۱۱

۵۰۷۶

Not Installed

۶/۱

۳/۳

۱۴

۶/۴

۷/۱

۳/۵

۳۴

۲۲

شاهین ۲

۱۵۵۶۹۸

۱۹۰۸۷

۱۱۵۳

۸۰۵۶

۸۷۱۹

۲۸۵

۱۴۳۲

۶/۹

۷/۵

۱۱

۱۲

۶/۷

۷/۴

۳۳

۳۹

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶/۹

۸/۱

۳۷

۴۱

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶/۲

۷/۰

۳۳

۳۶

شیائومی می ای ۳

۱۷۳۲۵۲

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷/۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۷۲۹۷۴

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷/۷

۹/۱

۴۴

۵۰

شیائومی Mi 9T

۲۵۱۳۷۷

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

--

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

گلکسی A80

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

شیائومی Mi 9 SE

۲۱۹۹۷۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

--

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

گلکسی A50

۱۷۲۷۶۳

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷/۹

۹/۷

۱۳

۱۴

۸/۳

۹/۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵/۰

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳۷

۳۵

هواوی پی ۳۰ لایت

--

۱۷۰۹۷

۸۱۷

۵۹۷۳

۵۷۲۳

--

۴/۹

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳

۵

۳۴

نوکیا X7

--

۲۸۸۶۰

۱۸۳۵

۶۶۳۱

۶۳۶۴

--

۱۲

۱۳

۲۲

۲۳

۱۲

۱۳

۵۷

۶۶

نوا ۳

۲۳۱۷۰۷

۳۰۹۲۴

۲۷۹۷

۷۳۷۵

۷۸۲۹

--

۱۵

۲۱

۳۱

۳۲

۱۹

۲۱

۶۰

۱۲۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

 ردمی ۸‌ای دستگاهی اقتصادی با توان پردازشی محدود است. این موضوع را هم باتوجه‌به نتایج آزمون‌های نرم‌افزاری، هم در کارکرد واقعی می‌توان مشاهده کرد. جابه‌جایی در محیط رابط کاربری یا اجرای اپلیکیشن‌های گوناگون روی ردمی 8A اندکی با کندی انجام می‌شود و اثری از سرعت‌عمل محصولات پرچم‌دار یا میان‌رده‌های قدرتمند در گوشی نیست. ردمی ۸‌ای را می‌توان برای کاربرانی انتخاب مناسب دانست که استفاده‌شان از گوشی‌های هوشمند از وب‌گردی‌های کوتاه، کار با نرم‌افزارهای پیام‌رسان و پخش موسیقی فراتر نرود. 

باتری

ظرفیت باتری ردمی 8A با ۲۵ افزایش درمقایسه‌با‌ نسل قبل، به ۵،۰۰۰ میلی‌آمپرساعت می‌رسد؛ بنابراین، جای تعجب نیست که گوشی اقتصادی جدید چینی‌ها به‌‌مدد چنین باتری غول‌پیکر و پردازنده‌ی کم‌مصرف و وضوح HD نمایشگر، شارژدهی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. شرکت سازنده ظرفیت باتری ردمی ۸‌ای را برای ۳ روز استفاده‌ی روزمره، ۷/۵ روز پخش موسیقی و ۱۶/۵ ساعت پخش فیلم کافی می‌داند؛ اما ردمی‌ ۸‌ای در دنیای واقعی چه عملکردی از خود به‌نمایش می‌گذارد؟ برای رسیدن به پاسخ، آزمون‌های مرسوم زومیت را روی گوشی اجرا می‌کنیم.

Redmi 8A / ردمی 8A

در آزمون پخش ویدئو، ابتدا روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم و تمامی اتصالات بی‌سیم را به‌همراه صدای خروجی اسپیکر قطع می‌کنیم. ردمی ۸‌ای در چنین شرایطی ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه شارژدهی داشت که بیش از ۲ ساعت از مدت‌‌زمان ادعاشده‌ی شیائومی کمتر است. در مرحله‌ی بعدی نوبت به آزمون‌های نرم‌افزاری PCMark‌ و GFX‌Bench می‌رسد از بین آن‌ها، آزمون نخست با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره در روشنایی ۲۰۰ نیت، معیاری استاندارد برای سنجش زمان روشن‌ماندن صفحه‌نمایش (SoT) به‌حساب می‌آید و آزمون دوم میزان شارژدهی و پایداری عملکرد دستگاه را زیر بار پردازشی گرافیکی و مداوم ارزیابی می‌کند.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

ردمی 8A

۶.۲ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۷

۵۵۴/۶

۸۱۰/۶

۰/۹۱

۳۲/۵۰

۱۲:۰۷

شاهین ۲

۶.۲۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۵۰

۱۱:۴۵

۵۰۶/۲

۶۷۲/۳

۰/۲۵

۳۹

۷:۱۶

گلکسی ای ۷۰

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹/۱

۶۳۴/۳

۲۴/۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

ردمی نوت ۸ پرو

۶.۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱

۱۰۲۵

۳۶/۹

۴۱/۲۵

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸

۶۸۹/۵

۲/۵

۳۷/۵

۱۱:۰۲

شیائومی می ای ۳

۶.۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸/۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸/۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷/۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳/۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳/۲

۴۶۸/۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷/۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳/۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱/۲

۵۵۴/۸

۱۸/۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱.۰۶

۳۱۰

۵۵۸/۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

نوکیا X7

۶.۱۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۱:۰۶

۳۶۵/۶

۱۳۵۰

۰/۱

۳۸/۷

۸:۳۱

نوا ۳

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

۱۱:۴۰

Failed

Failed

--

--

۹:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمون گرافیکی GFXBench، بیشترین شارژدهی را بین تمام گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ی بررسی‌شده‌ی زومیت ثبت کرد و به‌لحاظ پایداری عملکرد نیز باتوجه‌به افت ۰/۹۱ درصدی، بسیار موفق ظاهر شد. دمای بدنه‌ی دستگاه نیز در طول اجرای آزمون سنگین GFXBench، از حدود ۳۲ درجه‌ی سلسیوس فراتر نرفت که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌آید. ردمی ۸‌ای از فناوری شارژ سریع تا سقف ۱۸ وات نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما شرکت سازنده، آن را به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۱۰ واتی دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

Redmi 8A / ردمی 8A

عرضه‌ی گوشی هوشمندی با برچسب قیمتی حدود ۹۰ دلار و عملکردی پذیرفتنی، مأموریت بسیار دشواری به‌حساب می‌آید؛ اما شیائومی به ما ثابت می‌کند می‌تواند چنین مأموریتی را با موفقیت به سرانجام برساند. شیائومی 8A را با بدنه‌ای خوش‌ساخت و مستحکم روانه بازار کرده است و درزمینه‌ی شارژدهی، با اختلافی چشمگیر تمامی رقبا را در سطح میان‌رده و پایین‌رده از پیش‌ رو برمی‌دارد و توان پردازشی کافی برای کاربری‌های روزمره دراختیار کاربر می‌گذارد. ردمی ۸‌ای به‌ویژه برای افرادی که غرق در دنیای فناوری نیستند و انتظارات نجومی از گوشی هوشمند ندارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

نکات مثبت

  • شارژدهی فوق‌العاده
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی
  • کیفیت ساخت مطلوب بدنه

نکات منفی

  • دوربین ضعیف‌تر از گذشته
  • استفاده از پردازنده‌ی نسل قبل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات