همه‌چیز درباره کارمزد کارت به کارت؟ اپلیکیشن همراه کارت توضیح می‌دهد

یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
کارت‌به‌کارت یکی از پرکاربردترین خدمات بانکی است. اپلیکیشن پرداخت همراه‌کارت درباره‌ی کارمزد این خدمت جذاب توضیح می‌دهد.
تبلیغات

لحظه‌ای‌بودن تسویه‌حساب در تراکنش کارت‌به‌کارت، مشکلات زیاد تعاملات بانکی را حل و محبوبیت آن را چندبرابر کرده است. هریک از ما موارد زیادی را به‌خاطر داریم که به انتقال فوری پول نیاز داشته و از کارت‌به‌کارت استفاده کرده‌ایم. برای مثال:

  • انتقال پول به نزدیکان در زمانی‌که پول کافی برای خرید ندارند
  • کارت‌به‌کارت‌کردن کرایه تاکسی
  • پرداخت وجه بعضی از خریدهای تلفنی یا اینترنتی

 از زمانی‌که برای کارت‌به‌کارت‌کردن باید به خودپرداز یکی از بانک‌های مبدأ یا مقصد مراجعه می‌شد، تا الان که با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت در کمتر از یک دقیقه می‌توان کارت‌به‌کارت کرد، کارمزدی برای استفاده از این خدمت وجود داشته است. میزان کارمزد هر تراکنش کارت‌به‌کارت با‌توجه‌‌به مبلغ انتقالی تعیین می‌شود که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مبلغ انتقالی

کارمزد

کمتر از یک میلیون تومان

۵۰۰ تومان

بین یک تا دو میلیون تومان

۷۰۰ تومان

بین دو تا سه میلیون تومان

۹۰۰ تومان

کارمزد کارت‌به‌کارت چگونه تسهیم می‌شود؟ 

همراه کارت

این کارمزد بین چهار بازیگر اصلی در ارائه خدمت کارت‌به‌کارت تقسیم می‌شود. برای مثال، کارت‌به‌کارت از مبدأ بانک آینده به مقصد بانک سامان را در نظر بگیرید که با استفاده از دستگاه خودپرداز ملت انجام می‌شود. چهار طرف درگیر در این انتقال عبارت‌اند از:

۱. بانک صادرکننده کارت مبدأ: بانک آینده

۲. بانک صادر کنند کارت مقصد: بانک سامان

۳. سوئیچ انجام‌دهنده: منظور از سوئیچ، شرکت واسط ارائه‌دهنده خدمت انتقال بوده که در این مثال شرکت «به‌پرداخت ملت» است.

۴. شبکه‌ی شتاب: به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت مبادلات بین بانکی

 در سطوح کارمزد مختلف، سهم هریک از طرفین بدین‌شرح  است.

کارت‌به‌کارت

کارمزد

صادر کننده کارت مبدا

     

شتاب               

      سوئیچ انجام دهنده                       

     

صادر کننده کارت مقصد

             

صفر تا یک میلیون تومان

۵۰۰

۵۰

۱۰۰

۳۰۰

۵۰

یک تا دو میلیون تومان

۷۰۰

۵۰

۱۰۰

۳۰۰

۲۵۰

دو تا سه میلیون تومان

۹۰۰

۵۰

۱۰۰

۳۰۰

۴۵۰

همان‌طورکه در جدول بالا دیده می‌شود، مازاد کارمزد کارت‌به‌کارت در مبالغ بیشتر، به صادرکننده‌ی کارت مقصد تعلق می‌گیرد. دلیل این موضوع این است که تسویه‌حساب بین بانکی در پایان روز کاری انجام می‌شود؛ درنتیجه بانک مقصد باید به‌صورت لحظه‌ای و قبل از دریافت وجه از بانک مبدأ، مبلغ مدنظر را به حساب فرد واریز کند. ازاین‌رو، برای جبران‌سازی این پرداخت پیش از موعد، مبلغ مازادی از مشتری دریافت و به بانک مقصد داده می‌شود.

شایان ذکر است زمانی‌که مبدأ و مقصد کارت‌به‌کارت یکسان باشد، تراکنش ازطریق شبکه‌ی شتاب انجام نمی‌شود و درنتیجه، میزان کارمزد آن را بانک مرتبط محاسبه می‌کند. در اکثر موارد، کارمزدی برای تراکنش داخلی در نظر گرفته نمی‌شود.

انجام کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداخت نیز مشمول این دستورالعمل است. هریک از اپلیکیشن‌های پرداخت به یکی از سوئیچ‌های بانکی متصل است و سوئیچ مدنظر سهم خود را از کارمزد کارت‌به‌کارت دریافت می‌کند.

همراه کارت

اپلیکیشن پرداخت «همراه‌کارت» سعی کرده است با ارائه‌ی خدمات ویژه و خلاقانه‌، انجام کارت‌ به‌ کارت را ساده و سریع‌تر کند. در‌این‌زمینه، می‌توان به قابلیت‌های زیر در این اپلیکیشن اشاره کرد:

  • کارت‌به‌کارت به مخاطبان گوشی و بدون داشتن شماره‌کارت
  • کارت‌به‌کارت با استفاده از اسکن کارت مقصد
  • کارت‌به‌کارت با کپی‌کردن متن کامل پیامک بانکی
  • درخواست پول از مخاطبان بر بستر کارت‌به‌کارت

همچنین خدمات متمایزی درزمینه‌ی خرید شارژ و خرید بسته‌ی اینترنت هم در همراه‌کارت ارائه می‌شود. برای بررسی بیشتر این اپلیکیشن یا دانلود آن، می‌توانید به وب سایت همراه کارت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات