امکان نصب نسخه آرم مایکروسافت اج کرومیوم روی سرفیس پرو X فراهم شد

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت از ساعات اولیه‌ی امروز امکان دانلود نسخه‌ی ویژه‌ی مروگر اج را برای دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم فراهم کرده است؛ این نسخه از اج، فعلا فاز آزمایشی را طی می‌کند.
تبلیغات

مایکروسافت از امروز به دارندگان تبلت سرفیس پرو ایکس (Microsoft Surface Pro X) امکان می‌دهد تا به نسخه‌ی اولیه‌ی مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم که به‌طور ویژه برای آرم (ARM) طراحی شده است، دسترسی پیدا کنند. ردموندی‌ها در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده‌اند که قصد دارند از طریق کانال روزانه‌ی Canary، نسخه‌ی آرم مرورگر اج را به‌صورت رسمی در دسترس قرار دهند. این یعنی دستگاه‌هایی نظیر تبلت مایکروسافت سرفیس پرو X که مبتنی‌بر آرم هستند، به نسخه‌ی ویژه‌ای از اج با توانایی‌های بیشتر و قدرت عملکرد بهتر دست پیدا خواهند کرد.

مایکروسافت اوایل ماه جاری میلادی، سرفیس پرو X را به‌صورت رسمی روانه‌ی بازار کرد که روی آن نسخه‌ی قدیمی مرورگر اج به‌صورت پیش‌فرض نصب شده بود. دارندگان سرفیس پرو جدید (و به‌طور کلی تمامی دارندگان رایانه‌های مبتنی‌بر آرم) تنها می‌توانستند نسخه‌ی x86 کروم یا اج مبتنی‌بر کرومیوم را در حالت شبیه‌سازی (Emulation) اجرا کنند؛ از آن‌جایی که کروم و اج مبتنی‌بر کرومیوم به‌صورت ویژه برای آرم بهینه‌سازی نشده‌اند، اجرای مرورگرهای موردبحث در حالت شبیه‌سازی به‌شکل درخورتوجهی روی عمر باتری سرفیس پرو X و همچنین عملکرد این مرورگرها هنگام جست‌و‌جو در فضای وب اثرات منفی می‌گذارد.

آرم / ARM

مایکروسافت در توییت جدیدی نوشته است:

مفتخریم اعلام کنیم که نسخه‌ی آرم مایکروسافت اج هم‌اکنون در کانال Canary در دسترس است. Canary اکنون به‌صورت نیتیو برای معماری ARM64 ساخته شده است که امروزه برخی از دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ از جمله سرفیس پرو X از آن استفاده می‌کنند؛ نسخه‌ی آرم مایکروسافت اج کرومیوم به‌زودی از طریق کانال‌های Dev و Beta نیز قابل‌تهیه خواهد بود. 

مایکروسافت می‌گوید از مدتی پیش کار روی نسخه‌ی آرم را شروع کرده و طی چند هفته‌ی اخیر به‌صورت ویژه آن را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است تا نقص‌هایش را تا حد زیادی برطرف کند. انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی آرم اج کرومیوم باعث می‌شود تا مایکروسافت بتواند به‌مرور زمان از طریق بازخوردهای کاربران تغییرات مهمی را در مرورگر اعمال کرده و نواقص آن را برطرف کند. رسانه‌ی ورج که ظاهرا نسخه‌‌های Canary اولیه‌ی اج کرومیوم ARM64 را موردآزمایش قرار داده، مدعی است که این مرورگر در مقایسه با کروم (در حالت شبیه‌سازی) هم باتری کمتری مصرف می‌کند و هم عملکرد بسیار بهتری دارد.

نسخه آرم مایکروسافت اج کرومیوم، مصرف باتری کمتری دارد و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد

ورج می‌گوید نسخه‌ی موردبحث از اج در زمینه‌ی جابه‌جایی در بین تب‌ها، رندر کردن محتوای وب و همچنین سرعت اسکرول در صفحات بهبودهای متعددی به‌ خود دیده و کار با آن بسیار لذت‌بخش شده است. سرعت رندر محتوای وب به‌شکل درخورتوجهی افزایش یافته است؛ بااین‌حال از آنجایی که با نسخه‌ی اولیه‌ی اج کرومیوم برای آرم طرف هستیم، تب‌های بازشده به‌صورت گاه‌و‌بی‌گاه کرش می‌کنند. با همه‌ی این‌ها، اگر سرفیس پرو X دارید، نسخه‌ی جدید مرورگر اج ارزش امتحان‌کردن را دارد.

نسخه‌های ARM64 مرورگر اج از امروز وارد کانال Canary شده‌اند، اما ظاهرا فعلا قرار نیست شاهد انتشار نسخه‌ی نهایی ARM64 باشیم. مایکروسافت هفته‌ی گذشته در جریان برگزاری کنفرانس ایگنایت ۲۰۱۹ در خبری رسمی اعلام کرد که قصد دارد نسخه‌ی نهایی مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم را در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۵ دی ۱۳۹۸) برای ویندوز و macOS در دسترس قرار دهد؛ بااین‌حال فعلا خبری از نسخه‌ی ARM64 نیست. رسانه‌های مختلفی مدعی شده‌اند که نسخه‌ی آرم اج مدتی بعد منتشر خواهد شد. با مراجعه به وب‌سایت اینسایدر مایکروسافت می‌توانید نسخه‌ی اولیه‌ی ARM64 مرورگر اج را دانلود کنید.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات