نسخه نهایی macOS کاتالینا منتشر شد

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
اپل نسخه‌ی نهایی macOS کاتالینا را با بهبود‌های فراوان و ویژگی‌های جدیدی همچون پشتیبانی از اپلیکیشن‌های آیپد منتشر کرد.
تبلیغات

بالأخره پس‌ از مدت‌ها انتظار، نسخه‌ی نهایی macOS 10.15 با نام کاتالینا دردسترس قرار گرفت؛ بنابراین، اگر جزو دارندگان رایانه‌های مک هستید، می‌توانید با به‌روزرسانی به این نسخه، از ویژگی‌های جدیدی بهره‌مند شوید. انتشار کاتالینا از جنبه‌ی دیگری نیز مهم است؛ زیرا در این نسخه، برای نخستین‌بار شاهد کنارگذاشتن آیتونز افسانه‌ای و جایگزینی آن با سه اپلیکیشن مجزا با نام‌های اپل‌موزیک و پادکست و اپل‌تی‌وی هستیم.

طبق گفته‌ی اپل، تمامی خدماتی که کاربران پیش‌تر ازطریق آیتونز دریافت می‌کردند، اکنون به‌‌واسطه‌ی سه اپلیکیشن یادشده همچنان دردسترس قرار دارند. همگام‌سازی داده‌ها و اطلاعات آیفون و آیپد نیز به فایندر انتقال پیدا کرده تا مشکلی از‌ این‌ بابت متوجه کاربران نشود.

البته تغییرات به‌ همین‌جا خلاصه نمی‌شود. کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند از‌طریق پروژه‌‌ی کاتالیست، بستری روی سیستم‌عامل مک فراهم آورند تا اپلیکیشن‌های آیپد روی رایانه‌های این شرکت نیز اجرا شوند؛ بنابراین، باید در آینده انتظار موج جدیدی از اپلیکیشن‌ها را داشته باشیم.

صحبت از آیپد شد، بهتر است از قابلیتی دیگری به‌نام «سایدکار» نیز نام ببریم که به دارندگان تبلت‌های آیپد اجازه می‌دهد از دستگاه خود به‌عنوان صفحه‌نمایش ثانویه مک بهره ببرند. این قابلیت هم‌ ازطریق اتصال سیم و هم به‌واسطه‌ی بستر بی‌سیم امکان‌پذیر است. پشتیبانی سایدکار از اپل پنسل نیز دیگر ویژگی مثبت این قابلیت شمرده می‌شود؛ زیرا از‌این‌پس، طراحانی که از نسخه‌ی دسکتاپ برنامه‌های حرفه‌ای همچون فتوشاپ استفاده می‌کنند، می‌توانند از قدرت قلم اپل در طراحی‌های خود استفاده کنند. افزون‌بر تمام این‌‌ها، حاشیه‌نویسی اسکرین‌شات‌ها و پی‌دی‌اف‌ها نیز دیگر قابلیت جذابی است که سایدکار و اپل پنسل ارائه می‌دهند. 

اگر جزو علاقه‌مندان قابلیت Screen Time‌ روی گوشی آیفون خود هستید، اپل در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک این قابلیت را نیز به رایانه‌های خود آورده است تا بهتر بتوانید روی میزان حضورتان در فضای مجازی نظارت کنید. از‌این‌پس، می‌توانید با مراجعه به بخش Screen Time در تنظیمات مک، گزارش کارکرد خود را مشاهده کنید. 

توجه به حریم خصوصی نیز دیگر ویژگی مهم macOS کاتالینا است؛ زیرا اپلیکیشن‌ها باید برای دسترسی به دسکتاپ، بخش اسناد، آیکلاد و درایو اکسترنال از سیستم‌عامل اجازه بگیرند. با‌این‌حال، مهم‌ترین تغییر امنیتی را باید در قابلیت Activation Lock جست‌و‌جو کرد. به‌واسطه‌ی این قابلیت، هر رایانه‌ی اپلی که از تراشه‌ی امنیتی T2 استفاده کند، دیگر بدون اپل آیدی شما قادر به پاک‌سازی و بازفعال‌سازی نخواهد بود. 

دیدگاه خود را درباره‌ی نسخه‌ی جدید macOS با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات