مشکل حسگر اثرانگشت گوشی‌های سامسونگ احتمالا جدی‌تر از حد تصور است

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویدئو جدیدی در یوتیوب منتشر شده است که نشان می‌دهد می‌توان ازطریق صفحه‌ای از جنس TPU به‌راحتی حسگر اثرانگشت گلکسی نوت ۱۰ و احتمالا گلکسی اس ۱۰ را دور زد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، خبر مهمی درباره‌ی گوشی گلکسی اس ۱۰ سامسونگ منتشر شد. بررسی‌ها نشان می‌داد حسگر اثرانگشت این گوشی وقتی محافظ متفرقه (ترد پارتی) روی نمایشگر قرار گرفته باشد، به‌راحتی گول می‌‌خورد. درواقع، برخی از کاربران گوشی سامسونگ مدعی شده بودند حسگر اثرانگشت فراصوت (اولتراسونیک) گلکسی اس ۱۰ در برخی مواقع خاص حتی ازطریق اثرانگشت افراد دیگر نیز قفل گوشی را بازمی‌کند.

پس از چندی، مشخص شد مشکل یادشده به گلکسی اس ۱۰ محدود نیست و در برخی از دستگاه‌های گلکسی اس ۱۰ پلاس و حتی گلکسی نوت ۱۰ هم دیده شده است. این موضوع باعث شد توجهات به‌سمت مشکل حسگر اثرانگشت فراصوت سامسونگ جلب شود.

در پی انتشار این اخبار، سامسونگ به‌سرعت بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد قرارگیری برخی از محافظ‌های سیلیکونی روی صفحه‌نمایش باعث این اتفاق بوده است. کره‌ای‌ها به دارندگان گوشی‌هایشان پیشنهاد کردند این محافظ‌های صفحه‌نمایش را بردارند و از محافظ‌های رسمی خود سامسونگ استفاده کنند. 

در‌همین‌زمینه، به‌تازگی یکی از کاربران گلکسی نوت ۱۰ با انتشار ویدئویی نشان داد می‌تواند به‌راحتی حسگر اثرانگشت این گوشی را دور بزند. کاربر مذکور قطعه‌ای کوچک از جنس پلی‌یورتان ترموپلاستیک (TPU) را روی حسگر اثرانگشت نوت ۱۰ قرار داد و در کمال تعجب، گوشی قفل را بازکرد. این موضوع نشان می‌دهد آسیب‌پذیری حسگر اثرانگشت نوت ۱۰ و اس ۱۰ ممکن است جدی‌تر از حد تصور باشد. درواقع، این آسیب‌پذیری فقط به آن دسته از اثرانگشت‌هایی محدود نیست که ازطریق محافظ سیلیکونی صفحه‌نمایش روی حسگر قرار داده شده‌اند.

در ویدئو انتهای مقاله می‌بینیم گلکسی نوت ۱۰ این کاربر محافظ صفحه‌نمایش ندارد و درضمن، او برای انجام این آزمایش انگشت‌ شست و اشاره‌اش را در گوشی مجددا ثبت می‌کند. در دقیقه‌ی ۱:۲۲ از ویدئو بالا، کاربر قطعه‌ی TPU را روی قسمت پایینی نمایشگر و انگشت وسطش را روی آن قرار می‌دهد و حسگر اثرانگشت گوشی از همین طریق گول می‌خورد. به‌عبارت‌دیگر، حسگر اثرانگشت نوت ۱۰ از همین طریق فکر می‌کند انگشت وسط کاربر، انگشت اشاره‌ی چپ او است و با اتکا به همین موضوع قفل را بازمی‌کند.

این روش به‌دفعات برای انگشت‌های دیگر نیز تکرار می‌شود و حسگر اثرانگشت گلکسی نوت ۱۰ هربار گول می‌خورد. ظاهرا آزمایش بالا روی مدلی از گلکسی نوت ۱۰ انجام شده است که از تراشه‌ی اکسینوس استفاده می‌کند، نه اسنپدراگون. بنابراین؛ فعلا نمی‌دانیم مدل‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون کوالکام نیز با چنین مشکلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند یا خیر. 

سامسونگ اخیرا به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای مدل اکسینوس گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G منتشر کرد که بهبودهای خاصی در حسگر اثرانگشت گوشی اعمال می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم کره‌ای‌ها به‌زودی به‌روزرسانی مشابهی برای گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ نیز منتشر کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت دررباره‌ی مشکل امنیتی اثرانگشت پرچم‌داران سامسونگ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات