هواوی درحال مذاکره با شرکت‌های آمریکایی برای اعطای مجوز 5G است

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
شرکت چینی هواوی که در فهرست سیاه مراودات تجاری وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد، اعلام کرد برای اعطای مجوز توسعه‌ی شبکه‌ی 5G در حال مذاکره است.
تبلیغات

وینسنت پانگ، قائم مقام ارشد و رئیس هیات مدیره‌ی هواوی اعلام کرد، این شرکت در حال مذاکره با چند شرکت مخابراتی آمریکایی برای اعطای مجوز گسترش شبکه‌ی 5G است. او اعلام کرد، تعدادی از شرکت‌های آمریکایی برای عقد قراردادهای درازمدت یا خرید یک‌باره ابراز علاقه کرده‌اند. پانگ نام این شرکت‌ها را اعلام نکرد. او دراین‌باره به خبرگزاری رویترز گفت:

در حال حاضر مشغول مذاکره با چند شرکت هستیم اما برای نهایی‌کردن هر نوع توافقی، راه بسیار طولانی در پیش خواهیم داشت. تعدادی از این شرکت‌ها ابراز علاقه کرده‌اند.

پانگ اعلام کرد، این مذاکرات اخیرا آغاز شده و هنوز وارد مرحله‌ی صبحت درباره‌ی جزئیات احتمالی نشده است.

هواوی 5G

دولت آمریکا به دلیل آنچه احتمال جاسوسی شرکت‌های چینی از مشتریان آمریکایی اعلام کرده، کارزاری برای منع خرید تجهیزات 5G هواوی به‌راه انداخته است. هواوی بارها این ادعای دولت آمریکا را رد کرده است.

در حال حاضر هیچ شرکت آمریکایی سرویس 5G ارائه نمی‌دهد و سرویس‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های اروپایی اریکسون و نوکیا نسبت به سرویس‌های ارائه‌شده توسط هواوی بسیار گران‌قیمت هستند.

شرکت هواوی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای مخابراتی، در ماه مه در فهرست سیاه مراودات تجاری وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت. آمریکا این شرکت و چند شرکت دیگر چینی را به دلیل آنچه جلوگیری از به‌خطرافتادن امنیت‌ملی خود اعلام کرد، مجبور کرده برای خرید قطعات ساخت آمریکا آمریکایی، مجوزهای به‌خصوصی دریافت کنند.

واشنگتن همچنین هواوی را متهم به پول‌شویی، دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و سرقت اطلاعات تجاری متهم کرده اما طرف چینی این ادعاها را رد کرده است.

باتوجه به قوانینی که ابتدای ماه جاری میلادی توسط وزارت بازرگانی آمریکا تصویب شد، انتظار می‌رود هواوی به‌زودی از زنجیره‌ی تأمین تجهیزات مخابراتی آمریکا خارج شود.

رن ژنگ‌فی، مدیرعامل هواوی، ماه گذشته‌ی میلادی در مصاحبه با نیویورک تایمز و اکونومیست درباره‌ی ایده‌هایش برای حضور در بازار آمریکا صحبت کرده بود اما تا امروز مشخص نبود که آیا شرکت‌های آمریکایی هم تمایلی به مراوده با این شرکت دارند یا خیر.

ماه گذشته یکی از مقامات وزارت خارجه‌ی آمریکا درباره‌ی این موضوع به رویترز گفت:

اینکه شرکت‌های آمریکایی تجهیزات چینی را با خود به خاک آمریکا بیاورند، اما سخت‌افزار و نرم‌افزار آن را خودشان تأمین کنند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ممکن است حفره‌های امنیتی در یک نرم‌افزار وجود داشته باشد که طرف چینی الزامی برای اعلام آن‌ها نداشته باشد و این حفره‌ها در زمان‌های مشخصی فعال شوند.

وینسنت پانگ اعلام کرده، نمی‌تواند درباره‌ی آینده مذاکرات دو طرفه پیش‌بینی داشته باشد. او به شرکت‌های فناوری هشدار داده، هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی شبکه‌ی 5G پس از خرید یکباره‌ی فناوری از هواوی، بسیار گران تمام خواهد شد.

هواوی از سال ۲۰۰۹ تا امروز، میلیاردها دلار برای گسترش فناوری 5G هزینه کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات