هزینه واقعی و تمام‌شده آیفون 11 پرو مکس اپل چقدر است؟

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هزینه‌ی واقعی و تمام‌شده‌ی گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس اپل رقمی کمتر از ۵۰۰ دلار است، کاربران این دستگاه را با قیمت ۱۴۴۹ دلار خریداری می‌کنند.
تبلیغات

همان‌طور که انتظار می‌رفت، نوزدهم شهریورماه، گوشی‌های اپل آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس با دوربین سه‌گانه در کالبدی آشنا معرفی شدند. علاقه‌مندان برای خرید دستگاه‌های جدید اپل در بازارهای مختلف رقمی بین ۱۲۴۹ دلار تا ۱۴۴۹ دلار پرداخت می‌کنند. اما سؤال مهم این است که اپل برای تأمین قطعات و مونتاژ گوشی‌های هوشمند جدید خود چقدر هزینه می‌کند؟ قیمت واقعی و تمام‌شده‌ی گوشی‌های جدید آیفون چقدر است؟

ظاهرا کوپرتینونشین‌ها برای تأمین قطعات و مونتاژ هر گوشی اپل تنها رقمی برابر با ۴۹۰/۵۰ دلار پرداخت می‌کنند. البته این رقم شامل هزینه‌های حمل‌و‌نقل، دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌ی خدمات رایگان ازجمله AppleCare و iCloud نمی‌شود.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

TechInsights با همکاری NBC News، گوشی هوشمند آیفون ۱۱ پرو مکس با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۵۱۲ گیگابایت را کالبدشکافی کردند. به‌نظر می‌رسد گران‌قیمت‌ترین قطعه‌ی به‌کار برده‌شده در این گوشی هوشمند، دوربین ۷۳/۵۰ دلاری آن است که از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نمایشگر ۶/۵ اینچی سوپر رتینا XDR دستگاه نیز قیمتی درحدود ۶۶/۵۰ دلار دارد و دومین قطعه‌ی گران قیمت گوشی محسوب می‌شود. درنهایت تراشه‌ی قدرتمند A13‌ بیونیک با قیمت ۶۴ دلار، سومین المان و قطعه‌ی گرا‌ن‌قیمت آیفون ۱۱ پرو مکس است.

هزینه‌ی تمام‌شده‌ی قطعات به‌کار برده‌شده در این گوشی هوشمند فقط ۵۰۰ دلار برآورد شده؛ البته همان‌طور که گفته شد، این رقم شامل هزینه‌های اضافی برای حمل‌و‌نقل، نیروی انسانی و هزینه‌های خدمات رایگان نمی‌شود. اپل از فروش آیفون ۱۱ پرو مکس می‌تواند سود قابل‌توجهی کسب کند و براساس آخرین گزارش کانسومر ریپورت (Consumer Reports)، این دستگاه یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار تلقی می‌شود.

براساس گزارشی که اوایل ماه جاری در رسانه‌های مختلف منتشر شد، گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۱ پرو و ​​آیفون ۱۱ مکس پرو، از بهترین دوربین، سریع‌ترین پردازنده و باتری با طول عمر تقریبا ۴۰/۵ ساعت بهره می‌برند. ظرفیت باتری دستگاه‌های جدید اپل توانسته گوی رقابت را برای نخستین بار از گوشی‌های هوشمند سامسونگ و گوگل برباید.

آیفون 11 / iPhone 11

در سال‌های گذشته، معمولا همواره سامسونگ و گوگل در آزمایش گزارش مصرف‌کنندگان، برترین نتایج را از آن خود می‌کردند. اما برای نخستین بار، کوپرتینونشین‌ها توانسته‌اند در آزمایش‌های مربوط به Consumer Reports برترین باشند. در گزارش منتشرشده، طول عمر ۴۰/۵ ساعت باتری دستگاه، نخستین ویژگی متمایزکننده‌ای است که به آن اشاره شده است. اپل این پیشرفت را به برنامه‌ریزی برای بهبود راندمان پردازنده‌ی جدید دستگاه نسبت می‌دهد. در مدت زمان آزمایش میزان مصرف باتری، کانسیومر ریپورتس از یک انگشت روباتیکی استفاده کرده بود تا بتواند فعالیت دستگاه را برای انجام طیفی از وظایف ازجمله مرور صفحات وب، گرفتن عکس یا استفاده از GPS و حتی برقراری تماس تلفنی در طول شبانه‌روز شبیه‌سازی کند.

پس از انجام آزمایش، باتری آیفون ۱۱ مکس پرو طول عمر ۴۰/۵ ساعت را به ثبت رساند که درحدود ۱۱ ساعت بیشتر از طول عمر باتری گوشی هوشمند آیفون XS Max است. این در حالی است که طول عمر باتری آیفون ۱۱ پرو درحدود ۳۴ ساعت و طول عمری باتری آیفون XS درحدود ۲۷/۵ ساعت است. علاوه بر افزایش طول عمر باتری دستگاه، گوشی‌های هوشمند جدید اپل از نظر فناوری شارژ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. هر دو دستگاه جدید مجهز به شارژر ۱۸ واتی هستند. در نتیجه آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس در مدت زمان کوتاه‌تری به‌صورت ۱۰۰ درصد شارژ خواهند شد.

آیفون 11 / iPhone 11

ازنظر طراحی ظاهری، در مدت زمانی‌که دستگاه‌های جدید معرفی شده‌اند، اپل انتقادهای بسیاری را برای طراحی ظاهری دوربین دریافت کرده است. اما این طراحی جدید امکان تصویربرداری عریض، فوق عریض و با بزرگنمایی ۲ برابری را فراهم می‌کند. دوربین‌ها‌ی دستگاه‌های جدید آیفون می‌توانند با تنظیمات جدید حالت شب (Night Mode) تصاویر باکیفیتی در نور کم بگیرند. این ویژگی پیش‌تر در گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. در ادامه‌ی تست‌های انجام‌شده، اسلوموشن دوربین سلفی نیز مورد بررسی قرار گرفت که ظاهرا عملکرد خوبی را از خود نشان داده بود.

گوشی‌های هوشمند اپل، گوگل و سامسونگ همگی تست‌های مقاومت در برابر نفوذ آب را پشت سر گذاشته‌اند، اما آیفون ۱۱ پرو در تست محفظه‌ی تعلیق دوام نیاورد. در این تست، گوشی هوشمند از ارتفاع ۲/۵ فوت (۰/۷۶۲ متر) در محفظه‌ی تعلیق پرتاب می‌شود. بعد از ۵۰ بار پرتاب و سپس ۱۰۰ بار پرتاب وضعیت آسیب‌دیدگی دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف از انجام این آزمایش آن است که مشخص شود گوشی هوشمند در معرض ضربه‌های مختلف از زوایای متفاوت چقدر آسیب می‌بیند. آیفون ۱۱ پرو مکس بعد از ۱۰۰ بار پرتاب تنها اندکی دچار خراشیدگی شد؛اما نمایشگر آیفون ۱۱ پرو بعد از پرتاب پنجاهم شکست و دستگاه از کار افتاد. Consumer Reports در مورد این آزمون اعلام کرد:

در صورتی که کاربران درنظر دارند از بین سه گوشی هوشمند اپل، یکی را خریداری کنند، دستگاهی با کیس ارزان‌قیمت‌تر می‌‌تواند ایده‌ی مناسبی باشد. حتی گران‌قیمت‌ترین و بهترین گوشی‌های هوشمند نیز درمعرض آسیب دیدن و خرابی قرار دارند، ولی باید درنظر داشته باشیم که هزینه‌های تعمیرات بسیار بالا خواهد بود.
آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

در ادامه‌ باید گفت که پردازنده‌ی قدرتمند A13‌ بیونیک اپل، به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده شناخته می‌شود. در بخشی از گزارش Consumer Reports آمده است: 

در بررسی و تست‌های انجام‌شده روی نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند جدید اپل مشخص شد که از وضوح بالایی برخوردار هستند. البته وضوح تصویر نمایشگر از نظر بصری تفاوت چندانی با دستگا‌ه‌های قبلی اپل ندارد.

از سوی دیگر، اسپیکرهای گوشی‌های هوشمند جدید نیز نسبت به مدل‌های قبلی صدای بلندتری را پخش می‌کنند و برای اتصال به هدفون یا اسپیکر بی‌سیم گزینه‌ی خوبی هستند. Consumer Reports معتقد است که کاربرانی که در حال حاضر گوشی‌های هوشمند آیفون XS یا آیفون XS MAX‌ یا حتی آیفون XR‌ دارند، بهتر است برای خرید دستگاه جدیددست نگه دارند و منتظر بمانند.

باوجودی که دستگاه‌های جدید اپل ازنظر طول عمر باتری و دوربین ارتقا پیدا کرده‌اند، هزینه‌ی ۱۰۰۰ دلاری برای چنین تغییراتی مقرون‌به‌صرفه نیست. گوشی هوشمند آیفون ۱۱ با قیمت ۷۰۰ دلار گزینه‌ی مناسبی است. هرچند دیگر خبری از دوربین با بزرگنمایی دو برابری، نمایشگر OLED و فناوری شارژ خیلی سریع نخواهد بود؛ ولی نباید فراموش کنیم که همه‌ی کاربران به چنین مشخصاتی نیاز ندارند و به آن توجه نمی‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات