اینتل توقف تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری دسکتاپ را تکذیب کرد

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در پاسخ به شایعه‌های متعدد مبنی بر توقف تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری دسکتاپ، بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن ادعاها را تکذیب کرده است.
تبلیغات

درسال‌های گذشته، چالش اینتل با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری به‌وفور در رسانه‌های مطرح و بررسی شد. گزارش‌های اخیر نیز، احتمال صحیح بودن شایعه‌ها را افزایش می‌داد. وب‌سایت آلمانی Hardwareluxx در گزارشی ادعا کرد که شاید اینتل فرایندهای تولید ۱۰ نانومتری را برای پردازنده‌های دسکتاپ کنار بگذارد و محصولات بعدی خود را با تراشه‌های هفت نانومتری برای سال ۲۰۲۲ تولید کند. گزارش این رسانه براساس ادعای فردی نزدیک به شرکت بود که احتمال عدم توانایی اینتل در پاسخ به نیاز بازار را مطرح کرد.

از زمان انتشار گزارش فوق، اینتل بیانیه‌های متعددی را صادر و یک جوابیه نیز برای رسانه‌ی دیجیتال‌ترندز ارسال کرد. در بخش مهمی از جوابیه می‌خوانیم: «ما به پیشرفت خوب در تولید ۱۰ نانومتری ادامه می‌دهیم و نقشه‌ی راه کنونی ما برای پردازنده‌های ۱۰ نانومتری، شامل محصولات دسکتاپ هم می‌شود.»

بیانیه‌ی اینتل با نقشه‌ی راهی که به‌عنوان افشاسازی در رسانه‌ها منتشر شد، مخالفت می‌کند. در آن نقشه، پنجره‌ی تولید پردازنده‌های نسل نهمی کافی‌لیک اس در پایان فصل سوم سال ۲۰۲۰ تمام می‌شود. برنامه‌ی تولید پردازنده‌های نسل دهمی کومت‌لیک اس نیز از فصل دوم ۲۰۲۰ به فصل دوم ۲۰۲۱ افزایش یافت (دوره‌ی زمانی سال سازمانی). به‌علاوه نقشه‌ی راه تولید برای پردازنده‌های راکت‌لیک اس هم از فصل دوم سال ۲۰۲۱ شروع می‌شود. هر دو نوع پردازنده‌ی کومت‌لیک اس و راکت‌لیک اس بر مبنای فناوری تولید ۱۴ نانومتری ساخته خواهند شد.

پردازنده‌های کومت‌لیک اس مجهز به ۱۰ هسته و ۲۰ رشته‌ی پردازشی خواهند بود و TDP یا توان طراحی گرمایی آن‌ها از ۳۵ تا ۱۲۵ وات پیش‌بینی می‌شود. نسل جدید از حافظه‌ی رم DDR4، تاندربولت ۳، USB 3.1 Gen 2، محتوای 4K و HDR، اینتل اپتان و PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند. 

نقشه راه تولید پردازنده اینتل

اطلاعات زیادی درباره‌ی پردازنده‌های خانواده‌ی راکت‌لیک اس در دسترس نیست و تنها می‌دانیم که پردازنده‌های مذکور احتمالا تا ۱۰ هسته‌ی پردازشی خواهند داشت. تخمین‌ها ادعا می‌کنند که اینتل احتمالا از فناوری هسته‌ای جدید در سری راکت استفاده می‌کند که منجر به بهبود کارایی خواهد شد.

در بخش دیگری از نقشه‌ی راه اینتل، به پردازنده‌های Meteor Lake-S اشاره می‌شود که پس از سری راکت‌لیک اس عرضه خواهند شد. این خانواده، اولین پردازنده‌های دسکتاپ اینتل خواهند بود که از نود پردازشی جدید استفاده خواهند کرد. آخرین نود پردازشی معرفی‌شده برای پردازنده‌های دسکتاپ، در سال ۲۰۱۵ و به‌نام Broadwell معرفی شد. گویا پلتفرم جدید از طراحی هسته‌ی Ocean Cove اختصاصی اینتل استفاده می‌کند که هنوز در دست طراحی است. البته طراحی نود مذکور تا سال ۲۰۲۲ به اتمام نمی‌رسد. دوره‌ی طراحی چندساله، زمان مناسب در اختیار اینتل می‌گذارد تا فرایندها را بهینه‌سازی کند. البته همین رویکرد، فرصت مناسب را هم برای AMD فراهم کرد تا نفوذ مناسبی به بازار پردازنده‌های دسکتاپ حرفه‌ای داشته باشد.

نقشه‌های راه تولید پردازنده‌های اینتل که در گذشته منتشر شدند، عموما اشتباه بودند. اینتل در تکذیب آن‌ها رویکردی صریح دارد. به‌هرحال با اینکه اطلاعات کاملی از نقشه‌ی راه واقعی شرکت در دست نیست، احتمالا فرایندهای تولیدی ۱۰ نانومتری برای تراشه‌های دسکتاپ ادامه داشته باشند.

شایان ذکر است، خانواده‌ی پردازنده‌های آیس لیک برای لپ‌تاپ‌ها اکنون با تراشه‌ی ۱۰ نانومتری ارائه می‌شوند. این تراشه‌های نسل دهمی هم‌اکنون در دستگاه‌های متعددی عرضه می‌شوند. از میان آن‌ها می‌توان به Dell XPS 13 2-in-1 و Razer Blasr Stealth اشاره کرد. تراشه‌های جدید از گرافیک‌های داخلی مجتمع Iris Plus استفاده می‌کنند که کارایی پردازنده‌ی گرافیکی را نسبت به نسل‌های قبلی دوبرابر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات