تپ‌سی به سوالات در خصوص قرارداد با شهرداری پاسخ داد

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
پس از امضای توافق همکاری بین تپ‌سی و شهرداری تهران، میلاد منشی‌پور طی کنفرانسی خبری که امروز برگزار شد، پیش روی خبرنگاران قرار گرفت و به ارائه‌ی توضحیاتی در رابطه با این موضوع و دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی پرداخت.
تبلیغات

تپ‌سی روز یکشنبه اعلام کرد که پس از تصویب آئین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی، توافق‌نامه‌ای را با شهرداری تهران به امضا رسانده تا از این پس در چارچوب آئین‌نامه مورد نظر به فعالیت بپردازد. پس از گذشت دو روز و با مطرح‌شدن سوالات و ابهاماتی در میان اصحاب رسانه، تپ‌سی نشستی ترتیب داد تا طی آن، میلاد منشی‌پور در کنار مدیران دیگر تپ‌سی از جمله‌ی هومن دمیرچی و انصاری در برابر خبرنگاران قرار بگیرند و به سوالات مطرح‌شده پاسخ دهند. 

میلادی منشی‌پور در ابتدای سخنان خود، تدوین یک آئین‌نامه‌ی جامع با حضور بازیگران اصلی تاکسی‌های اینترنتی و نهادهای دولتی را یک موفقیت بزرگ خواند که پس از سه سال تلاش و گفتگوی مستمر بین طرفین به دست آمده است. منشی‌پور دستورالعمل تصویب‌شده را از این جهت ارزشمند می‌خواند که نهادهای دولتی از قبیل شهرداری‌ها و همچنین وزارت صمت و وزارت کشور به ماهیت تاکسی‌های آنلاین پی برده و به نوعی شخصیتی مستقل برای این کسب‌وکارها قائل شده‌اند. منشی‌پور به‌رسمیت شناخته‌شدن توسط نهادهای قانونی را به‌مثابه‌ی خروج از برزخ و یک شرایط نامعلوم خوانده که طی چندان سال اخیر و پس از آغاز به فعالیت این شرکت‌ها، گریبان‌گیر آن‌ها شده بود. پس از آغاز به فعالیت و سپس رشد روزافزون تاکسی‌های اینترنتی، شهرداری و وزارت کشور در پی این بودند تا تاکسی‌های اینترنتی را مجاب به دریافت مجوز از نهادهای زیربط خود کنند، اما به‌گفته‌ی منشی‌پور، طی مذاکرات سه ساله‌ که نتیجه‌ی آن شناخت هرچه بیشتر تاکسی‌های اینترنتی از سوی رگولاتورها و مخصوصا بدنه‌ی دولتی بود، تاکسی‌های اینترنتی نیز موفق شدند تا خطوط قرمز خود را حفظ کنند.

نشست تپ سی

براساس گفته‌های منشی‌پور، تاکسی‌های اینترنتی در مذاکرات انجام شد، در مواردی نظیر تعیین سقف و کف قیمت براساس فاکتور‌های ترافیکی و زمانی، مجوز برای راننده‌های فعال، ارائه‌ی اطلاعات کامل سفرها و محدود شدن توسعه با نهادهای دولتی به مذاکره پرداخته و موفق شدند تا خواسته‌های خود را که برگرفته از ماهیت نوین فعالیت‌شان بود، به کرسی بنشانند. آئین‌نامه‌ی تدوین‌شده حاصل جلساتی است که طی سه سال گذشته با حضور تپ‌سی و اسنپ به‌عنوان دو تاکسی اینترنتی بزرگ و نمایندگان شهرداری، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و وزارت کشور در کنار معاونت فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است. البته منشی‌پور مذاکره بین استارتاپ‌ها و نهادهای دولتی را امری عادی خوانده که مخصوصا در مورد تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای بزرگ دنیا نیز اتفاق افتاده است.

منشی‌پور توافق تاکسی‌های آنلاین با نهادهای دولتی را قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها و سایر استارتاپ‌ها خواند تا بتوانند از طریق مذاکره علاوه بر تثبیت و شناساندن ماهیت خود، به زبانی مشترک دست یافته و بتوانند در راستای ارائه‌ی سرویس هرچه بهتر، فعالیت کنند و خود نیز رشد کرده و از این موضوع منتفع شوند. 

عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از جمله‌ی مواردی بودند که پس از امضای توافق‌نامه‌ی به سوژه‌های بحث برانگیزی تبدیل شدند. انصاری، معاون حقوقی تپ‌سی با اشاره به اینکه تاکسی‌های اینترنتی از امکانات شهر برای فعالیت استفاده می‌کنند، درخواست چنین عوارضی را از جانب شهرداری امری منطقی خواند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که شهرداری در پی دریافت عوارض حداقل ۵ درصدی بود که طی مذاکرات این خواسته به ۲ درصد کاهش یافت. منشی‌پور مبنای محاسبه‌ی عوارض را نیز دیتایی خوانده که این شرکت در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد. براساس گفته‌های منشی‌پور، دیتای مورد نظر شامل کد راننده (به‌صورت کد غیرقابل شناسایی)، مسافت طی‌شده، زمان سفر و کرایه بوده و شامل دیتای دیگری که حریم خصوصی کاربران یا رانندگان را افشا کند، نمی‌شود.

عوارض ۲ درصدی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده از این منظر که می‌تواند کرایه‌‌ی تاکسی‌های اینترنتی را دچار افزایش کند، مورد بحث بود. میلاد منشی‌پور با اظهار امیدواری برای معاف شدن تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که در صورت حذف، عوارض شهرداری نیز به ۱/۴ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما در غیراین‌صورت، مالیات و عوارض، فشار مضاعفی را بر تاکسی‌های اینترنتی وارد خواهد کرد، چراکه به‌گفته‌ی منشی‌پور، بازار رقابتی موجود این اجازه را نمی‌دهد تا شرکت‌ها به‌راحتی دست به افزایش قیمت‌ها بزنند.

در بخش دیگری از این کنفرانس، ستاری در رابطه با سؤال زومیت مبنی بر اینکه ضمانت اجرایی این لایحه طی سال‌های آینده و با روی کارآمدن دولت‌های دیگر چه اندازه است، بدین نکته اشاره کرد که در تدوین این آیین‌نامه وزارت کشور نیز حضور داشته و از این‌رو نتایج این توافق در لایحه‌ی اصلاح قانون توسعه‌ی حمل‌و‌نقل که توسط هیئت دولت و مجلس بررسی می‌شود، تأثیرگذار بوده است. این موضوع باعث شده تا نگرانی در خصوص اجرا شدن قانون یادشده کاهش یابد.

باید دید که در آینده تصویب دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و در پی آن قرارداد تپ‌سی با شهرداری چه نتایجی خواهد داشت. بسیاری از افراد در حالی در انتظار رخ‌نمایی نتایج این دستورالعمل هستند که به نظر می‌رسد اسنپ به‌عنوان دیگر بازیگر بزرگ تاکسی‌های اینترنتی، برخی از بندهای دستورالعمل تصویب‌شده را با وجود حضور در جلسات قبول ندارد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات