کوالکام در تراشه جدید موبایل خود از سیستم ناوبری ماهواره‌ای هند پشتیبانی می‌کند

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام قصد دارد در مجموعه تراشه موبایل جدید و آتی خود که احتمالا اعضای خانواده اسنپدراگون خواهند بود، از سیستم ناوبری منطقه‌ای ماهواره هند پشتیبانی کند.
تبلیغات

کوالکام بیش از هر محصول دیگری با مجموعه تراشه موبایل اسنپدراگون در میان علاقه‌مندان به دنیای فناوری شناخته می‌شود. اعضای خانواده‌ی اسنپدراگون در بسیاری از گوشی‌های موبایل پرچم‌دار و میان‌رده‌ی امروزی نقش قلب تپنده را ایفا می‌کنند و به‌عنوان قطعه‌ی حیاتی در این محصولات شناخته می‌شوند. بنابراین جای تعجبی ندارد که نسخه‌های مختلف از تراشه اسنپدراگون برای جلب نظر هرچه بیشتر کاربران گوشی‌های موبایل از فناوری‌های جدید پشتیبانی کنند. در همین راستا کوالکام به‌تازگی خبر از پشتیبانی پلتفرم‌های تراشه موبایل خود از IRNSS را داده است. اتفاقی که به‌زودی رخ خواهد داد و مجموعه تراشه موبایل کوالکام یا همان اعضای منتخب خانواده‌ی اسنپدراگون از توان پشتیبانی از سیستم ناوبری مذکور برخوردار می‌شوند.

اگر نام مخفف IRNSS تاکنون به گوشتان نخورده است، باید گفت که این نام به سیستم ناوبری منطقه‌ای ماهواره هند اختصاص دارد. البته این سیستم ناوبری ماهواره‌ای بیشتر با نام عملیاتی خود یعنی NavIC شناخته می‌شود. سیستم NavIC در عمل یک سیستم مستقل ناوبری منطقه‌ای مبتنی بر ماهواره است که توسط دولت هند طراحی و ساخته شده و در مجموع ۹ ماهواره را شامل می‌شود که در فاصله‌ی زمانی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی وارد مدار شده‌اند.

سیستم ناوبری ماهواره اختصاصی هند از سال گذشته وارد فاز عملیاتی شد و در مجموع دو سطح مختلف از خدمات را ارائه می‌کند. سطح نخست خدمات این سیستم ناوبری به خدمات عمومی اختصاص دارد و یک سرویس موقعیت‌یابی متعارف را شامل می‌شود. در واقع این سیستم ناوبری در گام نخست به این منظور طراحی شده است که اطلاعات صحیح و دقیق مربوط به خدمات موقعیت‌یابی را در اختیار مردم هند قرار دهد. البته سطح فعالیت‌های سیستم ناوبری ماهواره هند به‌تدریج ارتقا یافت و در حال حاضر اطلاعات مربوط به موقعیت‌یابی را تا فاصله‌ی ۱۵۰۰ کیلومتر خارج از مرزهای هند هم تحت پوشش قرار می‌دهد. اما سطح دوم خدمات NavIC کاملا محرمانه است و تنها مقامات ارشد دولت هند به آن دسترسی دارند. این سطح از خدمات بیش از هر چیز اطلاعات مربوط به فعالیت‌های نظامی را در بر می‌گیرد.

به‌طور حتم، آنچه در مجموعه تراشه اسنپدراگون کوالکام خواهیم دید، پشتیبانی از بخش عمومی خدمات سیستم ناوبری ماهواره هند خواهد بود و به‌طور عمده سیستم موقعیت‌یابی را در بر می‌گیرد. بنابر تأیید کوالکام، پلتفرم‌های تراشه منتخب این شرکت از اواخر امسال یعنی سال ۲۰۱۹ قابل دسترس خواهند بود. این در حالی است که پشتیبانی از NavIC در ابزارهای تجاری مبتنی بر این تراشه‌ از نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ میسر خواهد شد. به این معنی که کاربران عادی از سال آینده‌ی میلادی امکان استفاده از سیستم ناوبری ماهواره اختصاصی هند را در دستگاه‌های موبایل مبتنی بر تراشه کوالکام خواهند داشت. تمرکز اصلی فعالیت‌های کوالکام به‌طور عمده بر هند و کاربران این کشور قرار می‌گیرد تا قابلیت‌های مربوط به مکان‌یابی جغرافیایی در ابزارهای موبایل، وسایل نقلیه‌ی خودران و اینترنت اشیا ارتقا پیدا کنند.

بنابر تأیید کوالکام پشتیبانی از NavIC به‌عنوان بخشی از عملیات به‌روزرسانی پلتفرم‌های اختصاصی این شرکت محسوب می‌شود و در نتیجه‌ی آن مجموعه سیستم موقعیت‌یابی کوالکام به‌صورت هم‌زمان از هفت ماهواره در سیستم ناوبری ماهواره هند پشتیبانی خواهد کرد. در واقع کوالکام قرار است از تمام ماهواره‌های عملیاتی موجود در سیستم ناوبری اختصاصی هند استفاده کند تا خدمات موقعیت‌یابی را از نظر دقت و سرعت بهبود ببخشد. پشتیبانی کوالکام از سیستم NavIC همچنین می‌تواند زمان نخستین تثبیت یا TTFF را هم ارتقا دهد. زمان نخستین تثبیت به مقدار زمانی گفته می‌شود که یک ابزار ناوبری مبتنی بر GPS به‌منظور دستیابی به سیگنال‌های یک ماهواره و هدایت و محاسبه‌ی اطلاعات مربوط به موقعیت‌ آن‌ها، به آن نیاز دارد. به‌طور حتم هرچه این زمان کوتاه‌تر باشد، میزان کارایی سیستم ناوبری ماهواره‌ای هم به همان نسبت افزایش خواهد یافت.  

گوشی سامسونگ گلکسی A91 از جمله محصولاتی است که از وجود تراشه موبایل اسنپدراگون 855 شرکت کوالکام بهره می‌برد

نایب رئیس ارشد شرکت کوالکام، دورگا مالادی، که ریاست بخش 4G و 5G این شرکت را هم بر عهده دارد، از اینکه کوالکام توانسته است با پشتیبانی از NavIC در پلتفرم‌های تراشه موبایل خود تعهد به هند را افزایش دهد، ابراز خوشنودی کرده و به این نکته اشاره کرده که آن‌ها قصد دارند در همکاری با سازمان پژوهش‌های فضایی هند شتاب تطبیق‌پذیری خانواده‌ی اسنپدراگون با سیستم ناوبری ماهواره هند را افزایش دهند. علاوه بر او، راجن واگادیا که نایب رئیس بخش هند شرکت کوالکام محسوب می‌شود هم اظهارنظر مشابهی را مطرح کرده است:

ما از این موضوع که توانسته‌ایم در همکاری با سازمان پژوهش‌های فضایی هند، سیستم NavIC را در اختیار کاربران هندی قرار دهیم و تجربه‌ی آن‌ها از هدایت و ناوبری را از نظر میزان صحت و نیز قابلیت اطمینان ارتقا دهیم بسیار رضایت داریم.

از سوی دیگر، دکتر کالیاساوادیوو سیوان، به‌عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند هم از این همکاری مشترک ابراز خشنودی کرده و معتقد است که همکاری با کوالکام موجب شده تا پروژه‌ی NavIC بتواند در زمینه‌ی تحت کنترل‌درآوردن فضا یک گام بلند رو به جلو بردارد. او گسترش این قبیل تکنولوژی‌ها را برای توسعه‌ی ملی مفید می‌داند و اعتقاد دارد که سازمان پژوهش‌های فضایی هند مشتاق است تا امکان دستیابی تمام افراد به این تکنولوژی‌ها و قابلیت استفاده‌ی روزمره از آن‌ها را فراهم کند.

اسنپدراگون 835

دکتر سیوان اظهار داشته است:

سازمان پژوهش‌های فضایی هند بسیار خوشحال است که می‌تواند در همکاری با کوالکام امکان استفاده از سیستم NavIC را در پلتفرم‌های موبایل فراهم کند. مدیریت و پشتیبانی کوالکام از سیستم ناوبری منطقه‌ای ماهواره هند در پلتفرم موبایل خود موجب شده است تا تمام کاربران هندی بتوانند به‌زودی از مزیت‌های این سیستم بومی استفاده کنند. سازمان فضایی هند از شرکت کوالکام برای اینکه امکان پشتیبانی از سیستم NavIC را برای نخستین بار در پلتفرم موبایل خود فراهم کرده است، قدردانی می‌کند.  

در سال جاری میلادی، تمام گوشی‌های رده‌‌بالای موجود در بازار از تراشه موبایل اسنپدراگون 855 به‌عنوان بخش اصلی پردازنده خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که تراشه موبایل اسنپدراگون 845 هم در میان گوشی‌های میان‌رده‌ی موجود در بازار بسیار محبوب و پرکاربرد بوده است. به نظر نمی‌رسد که این روند در سال آینده و حتی سال پس از آن هم دستخوش تغییر چندانی شود. به احتمال فراوان، مجموعه تراشه کوالکام و خانواده‌ی اسنپدراگون همچنان تا مدتی در میان سازندگان موبایل محبوب و پرکاربرد باقی خواهد ماند.

به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که اقدام اخیر کوالکام می‌تواند سیستم ناوبری منطقه‌ای ماهواره هند را در اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران ابزارهای موبایل قرار دهد و موجب شناخت بیشتر آن‌ها از سیستم NavIC شود. اگر شما نیز نظر یا عقیده‌ای در مورد اقدام اخیر کوالکام دارید، می‌توانید آن را با ما و سایر خوانندگان زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات