DxOMark بنچمارک صوتی خود برای گوشی‌های هوشمند را رونمایی کرد

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
احتمالا نام DxOMark و بنچمارک‌های دوربین آن از گوشی‌های هوشمند به گوشتان خورده است. این شرکت به‌تازگی از تست صوتی خود پرده برداشته و گوشی‌های هوشمند مطرح را رتبه‌بندی کرده‌است.
تبلیغات

سنجش صوتی DxOMark به‌طور رسمی به سرویس‌های این شرکت افزوده شد. این شرکت فرانسوی تا بدین جا شهرتی جهانی با تست‌های دوربین گوشی‌های هوشمند به دست آورده و امیدوار است تا این موفقیت را در حوزه‌ی بلندگو و میکروفون گوشی هوشمند نیز تکرار کند.

تست صوتی DxOMark با ۷ گوشی آغاز شد. این شرکت در پستی در بلاگ خود دلیل این تصمیم را بدین شکل اعلام کرد:

اندازه و کیفیت صفحه‌نمایش به همراه قابلیت‌های دوربین و عملکرد، همواره حوزه‌های مهمی برای مشتریان گوشی‌های هوشمند بوده‌اند. با این حال، با افزایش استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از ویدئو و شیوع مصرف محتوای ویدیویی در گوشی‌های همراه، اهمیت کیفیت صدا به‌طرز چشمگیری در سال‌های اخیر افزایش یافته است.مردم از گوشی‌های هوشمند خود برای ضبط ویدئو از خانواده و دوستان، ویدیوهای سلفی و فیلم گرفتن از کنسرت‌ها و سایر رویدادها بهره می‌برند. آن‌ها به موسیقی و ویدیوها گوش می‌دهند. تفاوت میان کیفیت صدا میان دستگاه‌ها هم در زمینه‌ی ضبط (ورودی) و هم پخش (خروجی) بسیار زیاد است. همچنین اطلاعات و رهنمودهای کمی در دسترس مصرف‌کنندگانی است که به کیفیت صدا اهمیت می‌دهند.این دلیل ما برای معرفی DXOMARK Audio است؛ برای ارائه‌ی داده‌های تست بدون جهت‌گیری، قابل اتکا و جامع درباره‌ی ضبط صدا و کیفیت خروجی گوشی‌های هوشمند برای مصرف‌کنندگان و سایر اشخاص. ما مجموعه‌ای از پروتکل‌ها را برای شبیه‌سازی روش‌های استفاده‌ی مصرف‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند خود برای ضبط و پخش محتوای صوتی توسعه داده‌ایم و به همراه آن یک روش بنچمارک‌گیری که نتایجی مطمئن و قابل تکرار ارائه می‌دهد نیز آماده کرده‌ایم.

این شرکت عملکرد پخش را در پنج زمینه و ضبط در همین پنج زمینه به‌علاوه عملکرد هنگام وجود نویز در محیط می‌سنجد.

  • تیمبر (پاسخ فرکانسی، تربل/ میدرنج/ بیس، بالانس کلی، وابستگی حجم)
  • داینامیکز (اتک، دقت بیس، پانچ، وابستگی حجم)
  • فضایی (عرض، بالانس، فاصله، لوکالایزیشن)
  • حجم (بیشینه، کمینه، پیوستگی حجم)
  • مصنوعات صدا (نویز، پامپینگ، کلیپینگ، مرتبط با کاربر، سایر)
  • [ضبط صدا] نویز پس‌زمینه (هدایت، پروفایل نویز، مصنوعات)

DxOMark می‌گوید که به داده‌های استنتاجی متخصصان صدا به همراه اندازه‌گیری‌ها متکی است و معتقد است که این دو به یک اندازه علمی هستند:

تست‌های استنتاجی ما بر مهارت و تجربه متخصصان صدا متکی است. این مهارت و تجربه طی سال‌ها سابقه در زمینه‌ی مهندسی صدا و طراحی صدا در صنایع زیادی به دست آمده‌ است. تست‌ها از لحاظ علمی کمتر از تست‌های متکی بر اندازه‌گیری ما نیستند. طبق پروتکل خاص ما اطمینان می‌دهیم که تست مشابهی از دستگاهی مشابه در دو بازه زمانی متفاوت نتایجی یکسان به همراه خواهد داشت.

نتایج اولیه تست صدای DxOMark

همان‌طور که در بالا اشاره شد، تست جدید DxOMark برای ۷ گوشی هوشمند انجام شد. بالاترین رتبه در این آزمایش به هواوی میت ۲۰ اکس با امتیاز ۷۵ تعلق گرفت. رتبه دوم متعلق گوشی اپل است؛ اما نکته جالب اینکه آیفون XS مکس بالاتر از آیفون 11 پرو مکس جدید، در جایگاه دوم ایستاده است.

dxomark

میکروفون‌های استریو میت مزیت بزرگی به این گوشی داده و عملکرد بسیار نزدیک و خوب آیفون‌ها هم جالب است.

Mate 20 X دارای بیشترین ابعاد میان گوشی‌های هوشمند بررسی‌شده است و برخلاف آن‌ها از میکروفون‌های استریو بهره می‌برد. این گوشی با امتیاز ۷۵ با اختلافی یک امتیازی در صدر رده‌بندی تست صوتی ما قرار می‌گیرد. گوشی‌های آیفون XS Max و 11 Pro Max به ترتیب با کسب امتیازهای ۷۴ و ۷۱ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته و جالب است که آیفون جدید امتیاز کمتری نسبت به مدل پیشین کسب کرده‌ است. پس از آیفون‌ها نوبت به دو گوشی سامسونگ نوت ۱۰ پلاس و اس ۱۰ پلاس می‌رسد که اختلافی یک امتیازی با یکدیگر دارند. آنر ۲۰ پرو با ۵۳ امتیاز و سونی اکسپریا X1 با ۴۵ امتیاز از این رقابت سنگین بازماندند.

شما می‌توانید جزئیات تست صدا را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

دیدگاه شما چیست؟ آیا تست صوتی DxOMark می‌توانند مانند تست دوربین آن مورد توجه واقع شود؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات