افزایش قدرت امواج اقیانوس‌ها دراثرِ گرمایش زمین

یک‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با گرمایش زمین، ارتفاع و انرژی امواج اقیانوس‌های دنیا نیز افزایش یافته است. این افزایش ممکن است به سیل و فرسایش در مناطق ساحلی منجر شود.
تبلیغات

امواج اقیانوس‌ها هر سال قوی‌تر و مخرب‌تر می‌شود و براساس پژوهش‌های جدید، این وضعیت بدتر هم خواهد شد. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد گرمایش اقیانوس‌ها و قدرت و اندازه‌ی امواج به یکدیگر ارتباط دارند و با افزایش دمای اقیانوس، امواج آب شدیدتر و مخرب‌تر می‌شود.

امواج اقیانوس دراثرِ رابطه‌ی اقیانوس و اتمسفر به‌وجود می‌آید؛ درنتیجه، جای تعجب ندارد که این حرکت‌های مواجِ شگفت‌آور و گاهی ترسناک، تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی قرار بگیرند. با وجود چنین رابطه‌ای، هیچ‌گاه پژوهش ریشه‌ای درباره‌ی ارتباط بین نحوه‌ی تغییرات اقلیمی و رفتار موج‌های اقیانوس انجام نشده است.

با اینکه می‌دانیم سرعت و ارتفاع امواج در برخی نقاط اقیانوس بیشتر می‌شود؛ اما دلیل این پدیده در مناطق ساحلی بررسی نشده است. پژوهشگران برای اولین‌بار موفق شده‌اند تمام این پدیده‌ها را به‌یکدیگر ربط بدهند. باوجود آنکه به رابطه‌ی این پدیده‌ها اشاره شده است، از تأثیر مستقیم تغییرات آب‌و‌هوایی بر سهمگین‌تر‌شدن امواج هیچ صحبتی به‌میان نیامده است. بااین‌حال اطلاعات به‌دست‌آمده، از رابطه‌ی نزدیک این دو عامل حکایت می‌کند و می‌توان باتوجه‌به نتیجه‌ی مذکور، آن‌ها را بررسی کرد. اینیگو لوسادا از دانشگاه کانتابری می‌گوید:

این پژوهش نشان می‌دهد قدرت امواج، شاخص ارزشمندی برای گرمایش زمین محسوب می‌شود.

تغییرات اقلیمی باعث افزایش تدریجی گرمای سطح اقیانوس‌ها شده است و به‌نظر می‌رسد بر الگوهای جهانی باد و متعاقبا قوی‌ترشدن امواج تأثیر دارد. به‌عبارتِ‌دیگر، گرمایش اقیانوس‌ها موجب تشدید قدرت بادهای محلی می‌شود و درادامه، موج‌های بسیار بزرگ‌تری به‌وجود می‌آورد. دانشمندان این انتقال انرژی را انرژی جهانی موج می‌نامند.

افزایش دمای زمین

پژوهشگران با استفاده از اطلاعات باد و موج و دمای سطح دریا بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۷ دریافتند که افزایش قدرت موج‌ها به دمای سطح دریا ارتباط دارد. یافته‌های مربوط به سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۸ از افزایش قدرت موج‌ها در جهان به‌اندازه‌ی ۰٫۴۷ درصد در سال حکایت می‌کرد که پس از سال ۱۹۹۴، این اندازه به ۲٫۳ درصد افزایش یافت. شاید این رقم چندان چشمگیر به‌نظر نرسد؛ اما در برخی از نقاط دنیا این تغییرات به‌مراتب شدیدتر خواهد بود.

به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود گرمایش سطح آب در منطقه‌ی گرم‌سیری اقیانوس آرام بسیار شدید باشد که متعاقب آن، افزایش ارتفاع و سطح انرژی امواج را در بخش‌های خاصی از مناطق شمالی و جنوبی اقیانوس آرام به‌همراه دارد که قطب جنوب را احاطه کرده‌اند. خطر امواج سهمگین‌تر نه‌تنها ازطریق سیل و فرسایش بر مناطق ساحلی تأثیر می‌گذارد؛ بلکه احتمالا بر حمل‌ونقل دریایی نظیر ماهیگیری و حمل کالا نیز اثر خواهد داشت.

مجددا اشاره می‌کنیم پژوهش مذکور این موضوع را بررسی نکرده که آیا تغییرات اقلیمی به‌طور مستقیم باعث افزایش ارتفاع امواج می‌شود یا خیر. باوجوداین باتوجه‌به افزایش سرعت گرمایش اقیانوس‌ها که فراتر از حد انتظار است، برای پیش‌بینی و محدودکردن تأثیر تغییرات اقلیمی در اقیانوس‌ها و مناطق ساحلی، پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات