زیباسازی جدول تناوبی با شعر و تصاویر زیبا

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جذاب کردن مفاهیم آموزشی یکی از بحث‌های کاربردی تولید محتوا است. در این میان، جدول تناوبی از ظرفیت بالایی برای اعمال خلاقیت برخوردار است.
تبلیغات

جدول تناوبی نمودی از زیبایی است که در عین حال می‌تواند مرموز به نظر برسد. خصوصا اگر آخرین باری که چشم‌تان به این جدول افتاده است، دوران درس و مدرسه باشد؛ اکنون فرصتی عالی برای نگاهی دوباره به این جدول است.

سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ را به مناسبت صدوپنجاهمین سالگرد تولد دیمیتری مندلیف، به‌نام سال جدول تناوبی نام‌گذاری کرد. این سازمان، عنوان کرده است که جدول تناوبی، نه تنها در علم شیمی، بلکه در فیزیک و زیست‌شناسی هم بزرگ‌ترین دستاوردها را ارائه داده است. بنابراین نسخه‌های تعاملی، رنگارنگ و حتی شاعرانه‌ی جدول تناوبی، دنیایی باشکوه از هیدروژن، فرمیوم و دارمشتادیوم را در برابر دیدگان شما به نمایش می‌گذارد.

جدول تناوبی

در این شکل از جدول‌های تناوبی، درکنار نام هم عنصر، تصویر و واژه‌ای متناسب با کاربرد یا خصوصیت آن قرار دارد. برای مثال در کنار عنصر طلا، تصویر جواهرات وجود دارد و در کنار سدیم تصویر نمکدان دیده می‌شود. این نوع جدول تناوبی مصور را یک مهندس نرم‌افزار بازنشسته به‌نام کیت ایونوالدسن برای دانش‌آموزان نوجوان طراحی کرد، حال آنکه با استقبال بزرگسالان هم مواجه شد.

جدول تناوبی

تصاویر، علاوه‌بر کاربرد به ویژگی‌های عناصر هم اشاره دارند. برای مثال، در خانه‌ی مربوط به کروم، ظروف غذای ضد زنگ را مشاهده می‌کنید؛ همچنین در خانه‌ی مربوط به ایریدیوم، تصویر شمع خودرو در حال جرقه زدن قرار گرفته است؛ این تصاویر به شما کمک خواهد کرد تا ارتباط عناصر جدول تناوبی با دنیای روزمره‌ی خود درک کنید.

در این میان، معرفی عناصر شیوه‌های شاعرانه‌ هم وجود دارد. در سال ۲۰۱۷، ژورنال ساینس، نوعی جدول تناوبی را به نمایش گذاشت که برای هر عنصر یک هایکو (نوعی سبک شعری ژاپنی) در نظر گرفته بود. برای مثال در مورد هیدروژن از این تعبیر استفاده شد:

هیدروژن با گوهر درون خود تمامی این‌ها را می‌بخشد: «یک پروتون تنها: آب، زندگی، سوخت ستارگان».

دانشگاه ناتینگهام انگلستان هم برای ساخت جدول تناوبی‌های جذاب ویدیوهایی در یوتیوب منتشر کرد تا با روشی خلاقانه به توضیح هر عنصر بپردازد. این رویکرد، یک روشی عالی برای معرفی و شناخت بهتر عناصر، از جیوه تا یوروپیوم است. به این ترتیب، نسخه‌های مدرن و رنگارنگ جدول تناوبی می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری نسبت به جدول‌های تناوبی سرد و بی‌روح دوران تحصیل برای شما خلق کند.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات