ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب شدن ماهواره‌ی پیام و قرار نگرفتن آن در مدار به دلیل نرسیدن به سرعت کافی خبر داد.
تبلیغات

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از موفقیت‌آمیز نبودن پرتاب ماهواره‌ی «پیام امیرکبیر» خبر داد. به‌گفته‌ی وی، سرعت جدا شدن ماهواره‌ی پیام امیرکبیر از ماهواره‌بر مناسب نبود و به دلیل نرسیدن به سرعت مطلوب، در لحظه‌ی آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

ماهواره‌ی پیام امیرکبیر از سری میکرو ماهواره‌های توسعه‌ی فناوری فضایی سازمان فضایی ایران بود که با مشارکت چهار دانشکده‌ی مهندسی هوافضا، برق، کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده بود.

این ماهواره ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم‌ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و  با شیب مداری ۵۵ درجه قرار گرفته بود و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کرد. طول عمر عملیاتی ماهواره‌ی پیام امیرکبیر سه سال پیش‌بینی شده بود و سه مأموریت اصلی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها را برعهده داشت.

ماهواره پیام

تصویر مدل کامپیوتری ماهواره‌ی پیام امیرکبیر

بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گردوغبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت‌های ماهواره‌ی پیام بود. ماهواره‌ی پیام، مأموریت مخابراتی نیز داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره می‌کرد و چهار دوربین نصب‌شده روی این ماهواره، عملیات عکس‌برداری از زمین را انجام می‌دادند.

وزیر ارتباطات روز گذشته با انتشار توییتی گفته بود خبرهای خوبی در راه هستند اما درنهایت از موفقیت‌آمیز نبودن پرتاب ماهواره‌ی پیام امیرکبیر خبر داد و گفت گاهی زندگی آنطور که انتظار داریم پیش نمی‌رود اما نباید ناامید شد و با تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت امیدوار بود. وی همچنین نسبت به موفقیت‌آمیز بودن ماهواره‌ی دوستی که به‌زودی پرتاب خواهد شد، ابراز امیدواری کرد و نوشت:

خبر خوب طلب شما، بامداد با وزرای ICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر طی دو مرحله‌ی موفق، در مرحله‌ی سه به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت. «دوستی» در انتظار حضور در مدار، با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آنطور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. ولی نباید کوتاه بیاییم و متوقف شویم. دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه‌ی ملت‌ها در روحیه و شجاعت متفاوتیم. این‌بار هم با تلاش بیشتر، به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود ان‌شاءالله.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات