چرا ترمز دستی اهرمی، به زودی فراموش خواهد شد

یک‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس آمار موجود در خودروسازی جهان، بیش از ۵۰ درصد محصولات دنیا، از ترمز پارک دکمه‌ای برقی یا پدالی، به جای ترمزدستی قدیمی استفاده می‌کنند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد خیلی سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت، ترمز دستی در حال بازنشستگی است؛ آمارهای جدید نشان می‌دهد که بیش از نیمی از خودروهای جدید تولیدی برندهای مختلف، از ترمز پارک برقی استفاده می‌کنند و ترمز دستی قدیمی در حال مرگ است.

شاید برای سهم بالایی از خودروهای مونتاژی ایران و مدل‌های موجود در چند کشور در حال توسعه‌ی دیگر، هنوز ترمزهای دستی جزو مهمی از سیستم توقف خودرو باشد، اما این دستگیره‌ی دوست‌داشتنی راننده‌های قدیمی در خودروسازی مدرن، روبه مرگ است. اصلاً بعید نیست که دریفت خودرو با ترمز دستی به‌زودی به یکی از تکنیک‌های قدیمی و کلاسیک رانندگی اسپرت تبدیل شود، چرا که فقط ۳۷ درصد از خودروهای جدید از این نوع ترمز، استفاده می‌کنند.

ترمز دستی

بررسی متخصصان وب‌سایت خرید و فروش، کارشناسی و تحقیقاتی CarGurus نشان می‌دهد که تنها دو برند داچیا و سوزوکی (فعال در سطح جهانی) از ترمز دستی در تمام مدل‌های تولیدی جدید خود استفاده می‌کنند؛ ترمزدستی در محصولات دیگر خودروسازان، تنها در تیپ‌های پایه، ارزان‌قیمت و برخی مدل‌های اسپرت یافت می‌شود.

تقریبا تمام برندهای لوکس، ترمزدستی را از مدل‌های خود حذف کرده‌اند و از نمونه‌ی دکمه‌ای برقی یا پدالی استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش این وب‌سایت آمریکایی، خودروسازان معتبری چون آئودی، جگوار، لندرور، لکسوس، مرسدس بنز، بی‌ام‌و و پورشه به‌طور کامل ترمز دستی را کنار گذاشته‌اند و هیچ مدلی در سبد محصولات جدید این شرکت‌ها، از این نوع ترمز استفاده نمی‌کند. کارشناس وب‌سایت CarGurus می‌گوید:

با استفاده‌ی بیشتر و بیشتر خودروسازان از ترمز پارک برقی، مرگ ترمزدستی سنتی، رسمی شد.
ترمز دستی

باید توجه داشت که با عرضه‌ی خودروهای جدید مجهز به ترمز دکمه‌ای برقی، رانندگان بیشتری تجربه رانندگی با این مدل‌ها را پیدا می‌کنند و احتمالاً نسل جدید جوان‌ها، با این خودروها رانندگی خواهند کرد. این موارد، تقاضا برای خودروهای با ترمزدستی قدیمی را کاهش می‌دهد و تنها رانندگان قدیمی و عاشقان سواری اسپرت و تهاجمی، به‌دنبال ترمزدستی خواهند بود. اما ترمزهای دکمه‌ای برقی، در برابر نمونه‌‌ی دستی برتری‌های مشخصی دارند؛ استفاده و راه‌اندازی مکانیزم این ترمزها، به فعالیت فیزیکی چندانی نیاز ندارد، ایمنی بیشتری در توقف خودرو دارند و مانند ترمزدستی، درجه‌ی قابل تنظیم ندارند و یا فعال، یا غیرفعال هستند. بیشتر ترمزهای الکترونیکی، با حرکت خودرو به‌صورت خودکار غیرفعال می‌شوند و نیازی به غیرفعال کردن دستی آن‌ها نیست؛ علاوه بر این، معمولاً ویژگی نگه داشتن خودرو در شیب هم در کنار ترمزهای برقی قرار دارد که نقش مهمی در ایمنی و رانندگی راحت‌تر محسوب می‌شود.

s63 amg

در کنار تمام این موارد، ترمزهای برقی نیازمند فضا برای نصب در کابین نیستند؛ برخلاف ترمزدستی که فضای زیادی بین صندلی‌های جلو اشغال می‌کند، یک دکمه‌ی کوچک برای ترمزهای الکترونیکی کافی است. بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی ترمزهای الکترونیکی اما، از بین بردن حس رانندگی و ارتباط مکانیکی با کنترل خودرو است. مرگ ترمزدستی سنتی، توقف در شرایط اضطراری و لیزدادن خودرو در پیچ‌ها را، به فراموشی می‌سپارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات