AMD پردازنده‌های ۴۵ واتی Ryzen 7 2800H و Ryzen 5 2600H را برای لپ‌تاپ‌های بالارده معرفی کرد

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
AMD با هدف رقابت با پردازنده‌های کافی‌لیک سری H‌ اینتل، دو پردازنده‌ی ۴۵ واتی Ryzen 7 2800H و Ryzen 5 2600H را معرفی کرد.
تبلیغات

AMD در سکوت خبری، دو APU‌ جدید را به خانواده‌ی محصولات خود اضافه کرد. تراشه‌های جدید Ryzen 7 2800H و Ryzen 5 2600H با بهره‌گیری از پردازنده‌های مرکزی فعلی Raven Ridge واحدهای گرافیکی رادئون، در مجموع توانی بالغ بر ۴۵ وات مصرف می‌کنند و برای لپ‌تاپ‌های بالارده مناسب هستند.

تراشه‌های جدید Ryzen 5 2600H و Ryzen 7 2800H از چهار هسته‌ی Zen با قابلیت چندتردی هم‌زمان (SMT) بهره می‌برند و به‌ترتیب با فرکانس پایه‌ی ۳.۲ و ۳.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند. توان پردازش گرافیکی تراشه‌های جدید ای‌ام‌دی را نیز ماژول‌های یکپارچه‌ی Radeon RX Vega 8 یا Vega 11 تأمین می‌کنند.

مشخصات تراشه‌های جدید Ryzen 2000 سری H

مشخصات / پردازنده

Ryzen 5 2600H

Vega 8

Ryzen 7 2800H

Vega 11

هسته‌ها

۴ هسته، ۸ ترد

فرکانس پایه

۳.۲ گیگاهرتز

۳.۳ گیگاهرتز

فرکانس توربو

۳.۶ گیگاهرتز

۳.۸ گیگاهرتز

TDP پایه

۴۵ وات

TDP قابل تنظیم

۳۵ تا ۵۴ وات

کش L2

۵۱۲ کیلوبایت به‌ازاء هر هسته

کش L3

۴ مگابایت

واحد پردازش گرافیکی

Vega 8

Vega 11

واحد‌های رایانشی

۸

۱۱

پردازنده‌های جریان

۵۱۲

۷۰۴

فرکانس توربو GPU

۱۱۰۰ مگاهرتز

۱۳۰۰ مگاهرتز

پشتیبانی از DRAM

DDR4-3200 دوکاناله

فرکانس‌ هسته‌ها با کارایی عمومی در APU-‌های جدید حدود یک گیگاهرتز بوده و بسیار بالاتر از تراشه‌های کم‌مصرف Ryzen 5 2500U و Ryzen 7 2700U است که سال گذشته معرفی شدند؛ اما هزینه‌ی بهره‌بردن از چنین فرکانسی، توان طراحی گرمایی سه‌برابری خواهد بود. خاطرنشان می‌کنیم که iGPU در تراشه‌های ۴۵ واتی AMD تغییری نکرده است و این ماژول‌ها از ۵۱۲ یا ۷۰۴ پردازنده‌ی جریان در کنار فرکانس ۱.۱ یا ۱.۳ گیگاهرتز بهره می‌برند.  

APU-‌های سری H ای‌ام‌دی به‌صورت پیش‌فرض ۴۵ واتی هستند؛ اما می‌توان توان طراحی حرارتی آن‌ها را بین ۳۵ یا ۵۴ وات نیز تغییر داد، بدین ترتیب گزینه‌های متعددی برای برقراری تعادل بین عملکرد و مصرف انرژی در اختیار کاربران خواهد بود. تراشه‌های Ryzen 5 2600H و Ryzen 7 2800H همانند سایر پردازنده‌های موبایل AMD از فُرم‌فکتور FP5 استفاده می‌کنند؛ اما  به‌دلیل افزایش قابل توجه توان طراحی گرمایی، شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ، باید تراشه‌های جدید را داخل شاسی مناسبی نصب کنند.

توجه داشته باشید که AMD بیانیه‌ی مطبوعاتی خاصی را پیرامون تراشه‌های جدید منتشر نکرده و صرفا آن‌ها را به فهرست محصولات خود اضافه کرده است؛ بنابراین هم‌اکنون اطلاعاتی در رابطه با قیمت و زمان عرضه‌ی APU-‌های جدید در دسترس نیست. از آنجایی که لنوو به نام پردازنده‌های سری H ای‌ام‌دی اشاره کرده است، می‌توان انتظار داشت که چینی‌ها طی چند ماه آینده لپ‌تاپ‌هایی را با تراشه‌های یادشده روانه‌ی بازار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات