تیونینگ مینی کوپر کلاسیک با قدرت ۳۶۰ اسب بخار
تیونینگ مینی کوپر کلاسیک با قدرت ۳۶۰ اسب بخار؛ پروژهای است که فقط، توسط علاقهمند واقعی دنیای تیونینگ و بهینهسازی با بودجهی شخصی انجام میشود. جالبتر اینکه، هاچبک اصیل انگلیسی، توسط یک جوان ۲۲ سالهی انگلیسی به پیشرانهی ژاپنی مجهز شده است.
پیشرانهی VTEC هوندا بهدلیل پتانسیل بالای بهینهسازی و از همه مهمتر، استهلاک بسیار پایین یکی از اولین گزینههای تیونینگ خودروهای هاچبک و سبک وزن است. درواقع در بریتانیا مینی کوپرهای بسیاری با پیشرانهی VTEC هوندا وجود دارند و عبارت «هوندا مینی کوپر» در بین علاقهمندان انگلیسی تیونینگ، رواج دارد. اما در این تمام مینی کوپرهای بهینهسازی شده، تعداد مدلهای کلاسیک بسیار کمتر است. مدلی که تصاویر آن را مشاهده میکنید، یک مینی کوپر کلاسیک با پیشرانهی B16 VTEC هوندا ۱.۶ لیتری و توربوشارژر برند Garrett است. تمام بخشهای این مینی دوستداشتنی به سلیقهی جوان ۲۲ سالهی انگلیسی بهینهسازی و شخصیسازی شده است. مجموعه قوای فنی این مدل جذاب، به انواع سیستمهای مدرن برقی و هیدرولیک مجهز نیست؛ همه چیز در حالت آنالوگ کامل با اتصال مکانیکی است. کنترل ۳۶۰ اسب بخار که فقط به چرخهای جلو منتقل میشود، با سیستم فرمان سنتی، کار هر رانندهای نیست.
از پیشرانهی خوش ساخت هوندا که بگذریم، به انواع قطعات افترمارکت که با وسواس کامل در کاپوت کوچک مینی کوپر نصب شده است، میرسیم. انژکتور ۷۵۰ سیسی، دو رادیاتور، بالهی بزرگ برند Voltex، بزرگترین ترمزهای برند Wilwood که در رینگهای ۱۳ اینچ جای میگیرند، تایرهای پهن Yokohama، اینترکولر بزرگ Greddy و توربوشارژر Garrett که بههمراه فیلترهوا در خارچ از محفظهی کاپوت خودنمایی میکند، همه در تولید ۳۶۰ اسب بخار قدرت، دخالت دارند. فضای داخلی مینی کاملاً بهصورت سفارشی تغییر داده شده است. سیستم صوتی حرفهای با بلندگوهای بزرگ، فرمان افترمارکت اسپرت، صندلیهای اسپرت Recaro، پدالهای مسابقهای و دسته دندهی متصل به گیربکس ۵ دندهی دستی همه با سلیقهی این جوان ۲۲ ساله کنار هم قرار گرفتهاند. تنها مورد استانداردی که در این مینی باقی مانده است، بدنهی آن بوده که البته کیت بدنهی سفارشی با گلگیرهای برجسته روی آن سوار شده است.
این هیولای بریتانیایی در حال حاضر فقط با محور جلوی خود حرکت میکند، اما با تعویض گیربکس و تغییرات اندک دیگر، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک (AWD) برای آزاد کردن حداکثر پتانسیل قوای فنی به آن اضافه خواهد شد. از اهداف دیگر مالک خوش ذوق این مینی جذاب، افزایش بوست توربوشارژر و تولید قدرتی بیش از ۵۰۰ اسب بخار است. یکی از جالبترین نکات این مینی هوندا، بهینهسازی فنی و ظاهری با هدف افزایش عملکرد فنی است؛ تمام قطعات اضافه شده از گلگیرهای برجسته تا بالهی بزرگ عقب، برای رام کردن ۳۶۰ اسب بخار قدرت نصب شده است. معمولاً در چینن پروژههای خانگی و کوچک، قطعات افترمارکت بیشتر با تمرکز به ایجاد ظاهری خاص و برای جلب توجه استفاده میشوند.
در پایان از شما دعوت میکنیم تا ویدئویی جالب از صحبتهای خالق این مینی قدرتمند و البته رانندگی او با موشک نارنجی رنگش مشاهده کنید.
نظرات