ایلان ماسک از عملکرد خود در یک سال گذشته، دفاع کرد

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدتی قبل، توئیت ایلان ماسک در رابطه با خصوصی‌کردن تسلا، جنجال آفرید. او در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز از این توئیت جنجالی و عملکرد خود دفاع کرد.
تبلیغات

ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر اجرایی تسلا (Tesla) و اسپیس ایکس (SpaceX) در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز از توئیت خود درباره خصوصی‌کردن تسلا دفاع کرده است. به گفته این کارآفرین جنجالی او در حال رانندگی به فرودگاه بوده است که توئیت خصوصی‌سازی تسلا با ارزش هر سهم ۴۲۰ دلار را منتشر کرده و انتظار بازخورد منفی را نداشته است.

پس از این توئیت سرنوشت ساز سهام تسلا افزایش چشمگیری یافت اما سوالات زیادی برای ایلان ماسک مطرح شد. مهم‌ترین سوال این بود که منظور ماسک از منبع مالی مطمعن برای خصوصی‌کردن تسلا چه بود. که بعدها معلوم شد منبع مالی مطمعنی وجود نداشته است.

به گفته ماسک او روی سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی برای خصوصی‌کردن تسلا حساب باز کرده بود. که به گفته دو منبع مطلع این صندوق سرمایه‌گذاری تعهدی واقعی برای پرداخت هیچ مبلغی نکرده است.

یک روز بعد از این توئیت جنجالی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شروع به بررسی ادعاهای ماسک کرده ماسک قبل از این توئیت با هیات مدیره تسلا درباره تصمیم به خصوصی‌کردن تسلا حرفی نزده بود که باعث عصبانی شدن آنان شده است. که البته به گفته ماسک عصبانیت خود را مستقیم به او بروز نداده‌اند.

ایلان ماسک

ایلان ماسک در دردسر بزرگ

هیات مدیره تسلا که ماسک هم شامل آنان می‌شود احضاریه‌های متعددی از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) دریافت کرده است و طی یک هفته آینده به سوالات این کمیسیون جواب خواهد داد.

به گفته ماسک توئیت‌های جنجالی او نتیجه کار کردن بیش از حد او بوده است. او ادعا می کند که از سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰ خورشیدی) ۱۲۰ ساعت در هفته کار کرده است و طی این سال‌ها تنها یک هفته تعطیلی داشته است.

ماسک می گوید:

بعضی اوقات، کارخانه را برای سه تا چهار روز ترک نمی‌کردم که بهای آن ندیدن فرزندان و دوستانم بود.

اعضای هیات مدیره درباره مصرف زیاد قرص امبین (Ambien) (نوعی قرص خواب آور) توسط ماسک نگران هستند و توئیت‌های عجیب و نصفه شبی ماسک را مربوط به این می‌دانند. ماسک در پاسخ می گوید که برای رفع بی خوابی به این قرص ها نیاز دارد.

حتی انتخاب عدد ۴۲۰ دلار برای ارزش سهام تسلا توسط ماسک، به علت اسم رمز بودن این عدد برای ماریجوانا، مورد انتقاد بوده است.

ایلان ماسک

ماسک می گوید که از توئیت ۷ اگوست (۱۶مرداد) خود پشیمان نیست. در مورد عدد ۴۲۰ ماسک تفسیر مربوط به ماری‌جوانا را رد می‌کند و می‌گوید که او ۲۰ درصد به عدد ارزش سهام تسلا در آن روز اضافه کرده و به عدد 419 دلار رسیده که فقط برای بهتر به نظر رسیدن آن را 420 دلار اعلام کرده است. ماسک در رابطه با مصرف ماری‌جوانا گفته است:

من از ماری‌جوانا استفاده نمی‌کنم؛ مصرف این مواد به موثر بودن در کار کمکی نمی‌کند.

برای سال‌های طولانی شرکت تسلا دنبال کمک حالی برای ماسک بوده است. ماسک رضایت خود برای واگذاری وظایف خود را در صورت پیدا کردن شخص مناسب اعلام کرده است.

او در این باره گفته است:

اگر کسی سراغ دارید که این کار را بهتر انجام می‌دهد او را به من معرفی کنید تا وظایفم را به او محول کنم.

غیر از بررسی‌های اداره بورس و اوراق بهادار، تسلا و ماسک باید با شکایتی که در سانفرانسیسکو تنظیم شده و متوجه به توئیت ماسک درباره منابع مالی مطعمن برای خصوصی‌سازی تسلا است مواجه شوند. در این شکایت ماسک به فریب دادن بازار سهام و ضربه‌زدن به سهام‌داران خرد و استقراضی محکوم شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات