داستان برند: استون مارتین، تاریخچه پر فراز و نشیب بریتانیایی

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
استون مارتین برند خودروساز بریتانیایی است که پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی فراوان، همچنان به عنوان یکی از بهترین خودروسازان جهان شناخته می‌شود.
تبلیغات

استون مارتین شرکت خودروسازی بریتانیایی است، که در زمینه‌ی مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپورت فعالیت می‌کند. تاریخچه استون مارتین، پر از مشکلات و همراه با فراز و فرودهای فراوان بوده است. با این حال، تلاش‌های آن باعث شده که به عنوان یکی از خودروسازان برتر جهانی شناخته شود.

تاریخچه تاسیس

تاریخ استون مارتین با تلاش‌های لیونل مارتین و رابرت بمفورد، که در سال ۱۹۱۳ شرکت بمفورد اند مارتین (Bamford & Martin) را تاسیس کردند، شروع شد. این دو نفر با همکاری هم، خودروهای ساخت سینگر (Singer) را در محوطه‌ای در لندن به فروش می‌رساندند. فعالیت آن‌ها در این محل با سرویس خودروهای جی‌دبلیوکی (GWK) و کالتروپ (Calthorpe) ادامه یافت.

lionel martin robert bamford / لیونل مارتین رابرت بمفورد

راست: رابرت بمفورد  ؛ چپ: لیونل مارتین

پس از این‌که مارتین در مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی استون هیل (Aston Hill) شرکت کرد، این دو نفر تصمیم به ساخت خودروی مستقل گرفتند تا بتوانند رقابت بهتری در این مسابقات داشته باشند. مارتین در سال ۱۹۱۴ برای اولین بار موفق شد با خودروی سینگر، برنده رقابت‌های استون هیل شود. نخستین خودرویی که تحت عنوان استون مارتین تولید شد، توسط مارتین طراحی شده بود. این خودرو از قرار دادن پیشرانه چهار سیلندر کاونتری سیمپلکس (Coventry-Simplex) روی شاسی ایزوتا فراسچینی (Isotta-Fraschini) مدل ۱۹۰۸ تشکیل شده بود. 

aston martin / استون مارتین

 این دو نفر مالکیت مناطقی را در هنیکر میوز (Henniker Mews) واقع در کنزینگتون (Kensington) بدست آوردند و موفق شدند اولین خودروی استون مارتین خود را در مارس ۱۹۱۵ (مطابق با اسفند ماه ۱۲۹۳ شمسی) تولید کنند. آن‌ها زمان زیادی برای انتخاب نام اولین خودروی خود صرف کردند و سرانجام نام "استون مارتین" مورد پسند واقع شد. نام "استون" از استون هیلز و "مارتین" از نام یکی از بنیانگذاران شرکت گرفته شده است.

aston martin / استون مارتین

اولین خودروی استون مارتین

پس از تصمیم‌گیری برای انتخاب نام خودرو، شرکت تصمیم گرفت که تولید انبوه آن را آغاز کند، اما با شروع جنگ جهانی اول، آنها نتوانستند ایده خود را عملی کنند. در زمان گسترش جنگ جهانی اول، مارتین به نیروی دریایی پیوست، بمفورد نیز به ارتش سلطنتی بریتانیا ملحق شد. تمام تجهیزات کارخانه نیز به یک شرکت هواپیماسازی انگلیسی به نام ساپ‌ویت (Sopwith) فروخته شد.

aston martin / استون مارتین

پس از جنگ، مارتین و رابرت تصمیم گرفتند شرکت را مجددا تاسیس و طراحی محصولات خود را نوسازی کنند. شرکت دوباره در جاده آبینگدان (Abingdon road) کنزینگتون فعالیت خود را از سر گرفت و خودروی جدیدی طراحی کرد. با این حال، بمفورد در سال ۱۹۲۰ و به دلایل نامشخص این شرکت را ترک کرد. بنابراین، مارتین مجبور بود از منابع مختلف برای تامین مالی استفاده کند. در ادامه این برند با سرمایه‌گذاری بوروفسکی (Zborowski) راننده و مهندس انگلیسی مجددا احیا شد و از سال ۱۹۲۲ در مسابقات و رکوردگیری‌های مختلف شرکت می‌کرد. تا سال ۱۹۲۲، این شرکت به خوبی کار می‌کرد و حتی در گرندپری (جایزه بزرگ) فرانسه نیز شرکت کرد و موفق به ثبت رکورد سرعت و استقامت در این مسابقات شد. متاسفانه دوران موفقیت طولانی نبود و این شرکت در سال ۱۹۲۴ ورشکست شد.

aston martin / استون مارتین

در همان سال، چارنوود، همراه با بیل رونویک و آگوستوس برتلری، این شرکت را خریداری کردند و آن را به "استون مارتین موتورز" تغییر نام دادند، اما دوباره در سال ۱۹۲۵ با شکست مواجه شدند. یک سال بعد، کارخانه بسته شد و این باعث شد که مارتین نیز شرکت را ترک کند. با این وجود، رونویک و برتلی در این شرکت باقی ماندند و تصمیم گرفتند دوباره شهرت استون مارتین را احیا کنند.

بحران‌های تاریخی و ورود دنیای سینما با جیمز باند

بازه زمانی بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰، دوران موفقی برای استون مارتین نبود؛ این شرکت حتی تحت مدیریت آگوستوس و بیل به سرعت با مشکلات مالی مواجه شد. بنابراین ل. پیدو برون مدیریت شرکت را به دست گرفت، و سپس آن را در سال ۱۹۳۲ به علت مشکلات مالی به آرتور سادرلند واگذار کرد. در این زمان، استون مارتین موتورز تصمیم به تولید خودروهای جاده‌ای گرفت. در سال ۱۹۳۶ استون مارتین روی خودروهای جاده‌ای تمرکز کرد؛ ولی شروع جنگ جهانی دوم تنها مجال تولید ۷۰۰ خودرو را به آن داد و در خلال جنگ مجبور به ساخت قطعات هواپیما شد. 

aston martin / استون مارتین

همانند بسیاری از شرکت‌های اروپایی، دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ دوران سختی برای استون مارتین بود. این شرکت چندین بار تغییر مالکیت خود را تجربه کرد، اما در سال ۱۹۳۷ موفق شد آمار تولید ۱۴۰ خودرو را ثبت کند که بیشترین میزان تولید سالانه از زمان آغاز فعالیت‌های استون مارتین بود.

aston martin / استون مارتین

دیوید براون

با این حال، با توجه به جنگ جهانی دوم استون مارتین کار را متوقف کرد و سپس مجبور شد با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند. در سال ۱۹۴۷، دیوید براون مالکیت این شرکت را برعهده گرفت و خودروهای متعددی را برای احیای این شرکت تولید کرد. جنگ جهانی دوم شرایط تولید را برای استون مارتین دشوارتر کرد و خرید این شرکت به همراه لاگوندا توسط دیوید براون، به نوعی موجب احیای آن شد. در دوران مالکیت براون، تمامی خودروهای تولیدی استون مارتین حروف اول نام و نام خانوادگی مالک خود یعنی DB را حمل می‌کردند. در سال ۱۹۴۹، دو نمونه اولیه DB2  وارد مسابقات لمانز شدند و در سال ۱۹۵۰ تولید این مدل آغاز شد. در سال ۱۹۵۰، استون مارتین سری DB خود را معرفی کرد و تا سال ۱۹۵۸ چند مدل معروف از جمله DB Mark II روانه بازار شد. در سال ۱۹۵۱، نام استون مارتین DB2 در تاریخ مسابقات لمانز و خودروهای اسپرت با کسب جایگاه‌های اول تا سوم در کلاس خود به جاودانگی رسید.

 aston martin  lagonda/ استون مارتین لاگوندا

لاگوندا

خودروی DB4  در سال ۱۹۵۸ از خط تولید استون مارتین خارج شد و یکی از بهترین سال‌های حیات این برند بریتانیایی را رقم زد. این خودرو در چندین مسابقه به پیروزی دست یافت و موجب شد مدل‌های بیش‌تری توسط استون مارتین روانه بازار شوند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات آن دوران، حضور استون مارتین DB5 در دو فیلم جیمز باند با بازی شون کانری بود.

تکامل DB و احیای برند

تمام خودروهایی که استون مارتین در دهه ۱۹۵۰ تولید کرد، باعث احیای نام و نشان آن در بریتانیا شد. بنابراین به زودی توانست رشد قابل توجهی به دست آورد. در سال ۱۹۶۳، استون مارتین مدل مشهور DB5 را معرفی کرد و در طول دهه ۶۰ با خودروهای DBS و DB6 به تولید محصولات در کلاس گرند تور ادامه داد. در سال‌های بین ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۵، تادیک ماریک، بیش‌تر پیشرانه‌های استون مارتین را طراحی کرد.

aston martin / استون مارتین

استون مارتین DB6

حتی فیلم‌های جیمز باند نیز توانایی نجات استون مارتین به واسطه بحران سوخت در سال‌های ۱۹۷۰ و ارائه مقررات ایمنی جدید را نداشتند. دیوید براون مجبور شد تا شرکت استون مارتین را در سال ۱۹۷۲ به فروش برساند. در سال ۱۹۷۵، تولید این شرکت به پایین‌ترین میزان خود برابر با ۲۱ دستگاه در سال رسید.

موفقیت استون مارتین در سال‌های قبل دیری نپایید و این شرکت باز هم با مشکلات مالی مواجه شد. در دهه‌ی ۷۰ میلادی این شرکت نتوانست فرصتی برای تکرار رشد دهه گذشته پیدا کند و در سال ۱۹۷۲ با تغییر جدیدی مواجه شد. در آن سال استون مارتین به شرکت دیگری فروخته شد و سه سال بعد نیز به دلیل بدهی ۱.۰۵ میلیون دلاری، تغییر مالکیت را تجربه کرد.

aston martin / استون مارتین

در این زمان، استون مارتین استراتژی موفقی را برای احیا به کار گرفت، که منجر به استخدام بیش از ۳۶۰ کارمند جدید شد. در سال ۱۹۷۷، صاحبان جدید این شرکت را به سمت ساخت خودروهای گرند تور و نوسازی خط تولید سوق دادند. بنابراین ونتیج  V8 در سال ۱۹۷۷ و خودروی روباز ولانته در سال ۱۹۷۸ روانه بازار شدند. ارائه مدل‌های V8 ولانته و ونتیج تداوم فعالیت‌های استون مارتین تا دهه ۱۹۸۰ را امکان‌پذیر کردند.

تحول‌های سازمانی و ورود فورد

در دهه ۸۰ میلادی، استون مارتین تصمیم گرفت که شرکت محبوب MG را خریداری کند و قصد داشت خودروی جدیدی با ویژگی‌های نوآورانه و طرح‌های جدید برای معرفی یک نسخه به‌روز شده از مدل معروف MGB طراحی کند. با این حال، این تصمیم هرگز عملی نشد و به دلیل بحران اقتصادی دهه ۸۰، بار دیگر به شکست انجامید.

در اواخر دهه ۸۰، فورد موفق به خرید ۷۵ درصد سهام استون مارتین شد. علاوه بر فورد، پیس پترولیوم (Pace Petroleum) و ویکتور گانتلت نیز باقیمانده سهام این شرکت را خریداری کردند. در دهه ۹۰ خودروی استون مارتین ویراژ (Virage) به مرحله تولید رسید و سه سال بعد، فورد موتور ۱۰۰ درصد سهام این شرکت را تصاحب کرد. شاید بتوان دوران مدیریت فورد را به عنوان موفق‌ترین دوران استون مارتین نامگذاری کرد.

aston martin / استون مارتین ویراژ

استون مارتین ویراژ

در واقع، استون مارتین چند مدل معروف را در زمان مالکیت فورد معرفی کرد. برخی از بهترین خودروهای این دوران شامل DB7  ولانته، V8 ونتیج لمانز، DB7  ونتیج، V12 ونتیج، نسخه محدود DB7  زاگاتو ، DB9، استون مارتین V12 ونکوئیش S و DB9 ولانته می‌شود. تا سال ۲۰۰۵، استون مارتین حتی به مسابقه و رقابت‌های سرعت نیز بازگشت.

aston martin / استون مارتین زاگاتو

استون مارتین زاگاتو

از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ استون مارتین بخشی از شرکت خودروسازی فورد بود، که در سال ۲۰۰۰ به عنوان بخشی از گروه اتوموتیو پرمیر محسوب می‌شد. در سال ۲۰۰۷ این شرکت به قیمتی معادل ۴۷۹ میلیون یورو به وسیله‌ی یک کنسرسیوم مشارکتی خریداری شد. این کنسرسیوم توسط دیوید ریچاردز مدیریت می‌شد. شرکت‌های کویتی الدار و سرمایه‌گذاری ادیم، همراه با بازرگان آمریکایی، جان سندرز در این کنسرسیوم سرمایه‌گذاری کردند. شرکت فورد نیز با سرمایه ۷۷ میلیون دلار، مالکیت ۱۰ درصدی خود در شرکت استون مارتین را حفظ کرد.

aston martin / استون مارتین

تحت مالکیت فورد، استون مارتین DB7 معرفی شد. این خودرو نسبت به مدل‌های سال‌های ۱۹۸۰ از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بود و تا سال ۲۰۰۱، پنج هزار دستگاه از آن وارد بازار شد. در همین سال استون مارتین مدل V12  ونکوئیش را معرفی کرد که در فیلم جیمز باند به نام "روز دیگر بمیر" با بازی پیرس برازنان حضور یافت. در سال ۲۰۰۳، استون مارتین ساختمان مرکزی خود را از نیوپورت پگنل به گیدون منتقل کرد. این شرکت اعلام کرد که با مدل DBR9  به مسابقات اتومبیل‌رانی باز خواهد گشت و با معرفی مدل‌های DB9  و V8 ونتیج، طراحی خودروهای خیابانی خود را نیز بهبود بخشید.

aston martin / استون مارتین

استون مارتین V12 

در سال ۲۰۰۸، خودروی استون مارتین DBS در فیلم دیگر جیمز باند به نام "ذره‌ای آرامش" با بازی دنیل کریگ حضور یافت. سال ۲۰۰۹ یکی از فعال‌ترین دوران استون مارتین بود که با معرفی مدل‌های V12  ونکوئیش و DBS ولانته همراه بود. همچنین مدل رپید در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد و خبرهایی مبنی بر احیای برند لاگوندا نیز وجود داشت. اما یکی از شاهکارهای مهندسی استون مارتین، معرفی مدل وان-77 در سال ۲۰۰۹ بود که نیرومندترین خودروی تنفس طبیعی جهان بود.

آستون مارتین رپید

استون مارتین رپید

در سال ۲۰۱۰، استون مارتین خودرویی با طراحی کاملا متفاوت نسبت به نمونه‌های تولیدی خود به نام سیگنت معرفی کرد که در کلاس خودروهای کامپکت قرار می‌گرفت. معرفی خودروی لوکس و چهاردر استون مارتین رپید در سال ۲۰۱۱، دامنه محصولات این شرکت را کامل کرد. استون مارتین در سال ۲۰۱۳، صد سالگی خود را جشن گرفت.

وضعیت کنونی برند استون مارتین

در حال حاضر، استون مارتین متعلق به ۶ سازمان مختلف است که سهام این شرکت را در اختیار دارند. صرف‌نظر از روزهای دشوار همراه با مشکلات مالی، استون مارتین اکنون شرایط خوبی دارد و در حال حاضر درآمد خالص این خودروساز به بیش از ۴۷۴.۳ میلیون پوند (۶۰۵ میلیون دلار) می‌رسد. در حال حاضر این شرکت دارای بیش از ۱۲۵۰ کارمند در سراسر جهان است. علاوه بر این، خودروساز بریتانیایی مالکیت دو برند استون مارتین ریسینگ و لاگوندا (Lagonda) را نیز در اختیار دارد.

استون مارتین ولانته ویژن

لیست انواع مدل‌های خودرو در استون مارتین

اگر چه آغاز مسیر برای استون مارتین کمی ناخوشایند بود، اما آنها موفق به ایجاد برندی مستقل و ارزشمند شدند. استون مارتین حتی پس از سال‌ها قرار گرفتن در معرض بحران مالی، در حال حاضر یکی از بهترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس و عملکرد بالا در جهان به شمار می‌رود. انواع مدل‌های کنونی استون مارتین به شرح زیر است:

  •  استون مارتین ویراژ
  • استون مارتین ونکوئیش
  • استون مارتین رپید
  • استون مارتین رپید S
  • استون مارتین DB9
  • استون مارتین DB9 ولانته
  • استون مارتین نسخه DB9 کربن
  • استون مارتین ونکوئیش ولانته
  • استون مارتین ونکوئیش نسخه کربن
  • استون مارتین V8 ونتیج
  • استون مارتین V12 ونتیج S
  • استون مارتین V12 ونتیج S رودستر
  • استون مارتین V8 راننده ونتیج
  • استون مارتین V8 ونتیج S رودستر
  • استون مارتین ونتیج N430
  • استون مارتین ولانته ویژن / Aston Martin Volante Vision Concept

    خودروی پرنده استون مارتین ولانته ویژن

    علاوه بر این، استون مارتین در حال تلاش برای عرضه شاسی‌بلند تمام برقی لاگوندا است؛ اما اطلاعات چندانی در مورد آن وجود ندارد. استون مارتین همزمان با عرضه محصولات خودرویی، در زمینه تولید تاکسی پرنده نیز با رولزرویس همکاری می‌کند. این خودروی پرنده طرحی برای آینده است و فعلا در مرحله مفهومی قرار دارد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات