رفع صدمات نخاعی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
محققین دانشگاه مینه‌سوتا، روش جدیدی را برای درمان برخی صدمات نخاعی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ابداع کردند.
تبلیغات

به‌تازگی محققین و مهندسان دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا، با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به ابداع روش جدیدی برای درمان صدمات و آسیب‌های نخاعی شدند. در این روش محققین با تولید یک دستگاه چاپ سه‌بعدی جدید قادر خواهند بود تا افرادی که سال‌هاست از آسیب‌های نخاعی رنج می‌برند را درمان کرده و انجام امور را برای این بیماران سهولت بخشند.

گفتنی است در این فناوری از پلتفرم سیلیکونی برای تولید بخش‌های ازکارافتاده و سلول‌های موردنیاز در قسمت راهنما استفاده می‌شود. از قسمت راهنما برای ایمپلنت بخش آسیب‌دیده در نخاع استفاده می‌شود تا در نهایت شاهد برقراری ارتباط بین سلول‌های عصبی در بخش آسیب‌دیده و بخش‌های سالم باشیم. طبق گفته محققان، این روش باعث کاهش درد و بازگردانی کنترل عضلات، روده و عملکرد مثانه خواهد شد.

همچنین به‌دلیل بهره‌گیری از سلول‌های بدن بیمار در چاپ سه‌بعدی، از احتمال پس‌زدن بخش ترمیم‌شده در بدن این افراد کاسته خواهد شد. طبق اعلام محققین روش ذکرشده، نخستین قدم موثر برای درمان بیماران آسیب‌های نخاعی است و تولید پرینترهای چاپ سه‌بعدی مخصوص برای درمان این بیماری بازار پررونق و سود سرشاری را به‌دنبال خواهد داشت.

طبق آمارهای رسمی، بیش از ۲۸۵ هزار نفر در آمریکا از آسیب‌های نخاعی و تبعات آن رنج می‌برند و سالانه ۱۷ هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شوند. شایان ذکر است در روش ذکرشده با کمک تکنیک‌های بیومهندسی، از سلول‌های پوستی یا سلول‌های خونی افراد بالغ برای برنامه‌ریزی مجدد به‌عنوان سلول‌های بنیادی عصبی استفاده می‌شود. سپس سلول‌های عصبی به‌دست‌آمده از چاپگرهای سه‌بعدی در بخش راهنما نگهداری شده تا با جراحی در قسمت آسیب دیده بدن بیمار قرار گیرد.

در روش فوق، محققین با کمک چاپگرهای سه‌بعدی قادرند تا بخش‌های مورد نیاز را به‌طور دقیق و مناسب چاپ کرده و برای رفع آسیب نخاعی از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که تحقیق و آزمایش پیرامون این روش درمانی ادامه دارد و در صورت موفقیت کامل و بدون نقص آن سبب تغییر زندگی بسیاری از افراد در جهان خواهد شد.

نظر شما در مورد به‌کارگیری فناوری چاپ سه‌بعدی در امور پزشکی چیست؟ این فناوری تا چه میزان به پیشرفت علم پزشکی کمک می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات