بررسی اینترنت شاتل موبایل

شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
شرکت شاتل،‌ به تازگی سرویس شاتل موبایل خود را راه‌اندازی کرده است. در این مطلب به بررسی عملکرد اینترنت این سرویس جدید می‌پردازیم.
تبلیغات

شاتل موبایل، نام سرویس جدید شرکت شاتل، یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین ارائه دهنده‌های اینترنت در ایران است که به تازگی راه‌اندازی شده است. این سرویس جدید از طریق یک سیم‌کارت علاوه بر ارائه امکاناتی نظیر مکالمه و ارسال پیامک، خدمات اینترنت را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس که به تازگی راه‌اندازی شده است، خدمات ویژه دیگری را نیز به مخاطبان خود ارائه می‌دهد که در این مطلب به بررسی عملکرد اینترنت این سرویس و معرفی ویژگی‌های دو عدد از مودم‌های آن پرداخته‌ایم.

شاتل، سرویس‌ شاتل موبایل خود را از طریق سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ارائه کرده است و مانند دیگر سرویس‌دهنده‌های اینترنت مبتنی بر سیم‌کارت، کاربر می‌تواند بنا به انتخاب خود، سیم کارت اعتباری یا سیم کارت دائمی خریداری کند. به دلیل سابقه زیاد این شرکت در ارائه خدمات اینترنت، شاتل پشتوانه فنی و حقوقی بسیار خوبی برای ارائه خدمات سیار روی زیرساخت شبکه تلفن همراه و هم‌چنین زیرساخت شبکه نسل چهارم اینترنت پرسرعت بی‌سیم ثابت یا همان TD-LTE دارد.

شاتل موبایل

شاتل برای بررسی سرویس اینترنت خود، دو مودم 4G/LTE قابل حمل را به همراه دو سیم‌کارت در اختیار زومیت قرار داد. مودم زایکسل ۷۷۰۶، مودمی با ابعادی بسیار کوچک است که قابلیت پشتیبانی از اتصال وایرلس تا ۳۲ کاربر به صورت همزمان را در اختیار دارد. سرعت انتقال اطلاعات زایکسل ۷۷۰۶، حداکثر تا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه است و از تکنولوژی‌های 2G، 3G، 4G و TD-LTE پشتیبانی می‌کند. از لحاظ ظاهری، این مودم زایکسل در زمره مودم‌های جیبی با طراحی بسیار خوب قرار می‌گیرد. صفحه نمایش OLED کوچکی روی این مودم تعبیه شده است که می‌تواند اطلاعاتی نظیر نام ارائه دهنده اینترنت،‌ وضعیت سرویس، قدرت سیگنال، وضعیت باتری و وضعیت وای فای را نمایش دهد. دو دکمه در کناره‌های زایکسل ۷۷۰۶ تعبیه شده است که یکی وظیفه روشن خاموش کردن و دیگری وظیفه نشان دادن وضعیت وای‌فای را بر عهده دارد. برای دسترسی به تنظیمات این مودم و به طور کلی اکثر مودم‌های جیبی، باید از طریق وای‌فای به مودم وصل شده و از طریق مرورگر رایانه شخصی،‌ آدرس آی پی مودم را که به صورت پیش‌فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است، وارد کرده و به تنظیمات آن دسترسی پیدا کرد. مودم زایکسل نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تغییر تنظیمات آن باید از این روش استفاده کرد. 

یک درگاه مایکرو یو اس بی نیز روی بدنه ۷۷۰۶ و در قسمت سمت راست آن قرار دارد که از آن برای اتصال به رایانه شخصی یا شارژ کردن مودم استفاده می‌شود. یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی درون این مودم قرار گرفته است که می‌تواند تا ۱۰ ساعت (که بستگی به شرایط اتصال و شبکه دارد) برای کاربر دسترسی به شبکه جهانی وب را فراهم کند. زمان آماده به کار این باتری نیز در حدود ۳۰۰ ساعت است. مودم زایکسل ۷۷۰۶، از لحاظ کارایی نیز عملکرد بسیار مناسبی را در آزمایش‌های زومیت نشان داد و در هنگام اتصال چه با سیم (از طریق کابل یو اس بی) و چه بی‌سیم، هیچ مشکلی را ایجاد نکرد. 

شاتل موبایل

مودم دیگری که در اختیار زومیت برای بررسی قرار گرفته بود،‌ مودم اختصاصی شاتل با نام ShM-M01 بود. این مودم، نسبت به مودم زایکسل، ابعاد بسیار کوچک‌تری دارد و از لحاظ ابعاد، تقریبا به اندازه یک کارت ویزیت است. از لحاظ ویژگی‌ها اما ShM-M01 کمی ویژگی‌های کمتری نسبت به مودم زایکسل دارد. قابلیت اتصال ۱۰ کاربر به صورت هم‌زمان، سرعت دریافت تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و پشتیبانی از تکنولوژی‌های  2G، 3G، 4G و TD-LTE، این مودم را به انتخاب برای کسانی تبدیل کرده است که در حقیقت به دنبال تجربه یک اینترنت همراه هستند اما در عین حال نیازی به ویژگی‌های بسیار زیاد مودمی مانند مودم زایکسل ندارند.

مودم اختصاصی شاتل نیز دقیقا مانند دیگر مودم این بررسی، دارای یک صفحه نمایش است. صفحه نمایش ۱.۴۴ اینچی که وضعیت سرویس، میزان شارژ دستگاه و اطلاعاتی از این قبیل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. باتری این مودم یک باتری ۲۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی است که می‌تواند تا حدود ۷ ساعت (باز هم با در نظر گرفتن شرایط محیطی شبکه) شارژ نگه دارد. مودم ShM-M01، دارای دو دکمه در دو طرف خود است که باز هم یکی برای روشن / خاموش کردن دستگاه و دیگری برای تغییر اطلاعات نمایش داده شده روی نمایشگر به کار می‌رود. یک درگاه مایکرو یو اس بی نیز وظیفه شارژ دستگاه و اتصال آن به کامپیوتر را بر عهده دارد. این مودم نیز در بررسی زومیت عملکر قابل قبولی از خود نشان داد و در شرایط مختلف آزمایش شده، مشکلی ایجاد نکرد. لازم به ذکر است که این مودم‌ها فقط با سیم‌کارت‌های شاتل کار می‌کنند و کاربر امکان استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر را روی این مودم‌ها ندارد.

برای بررسی عملکرد اینترنت شاتل موبایل، ابتدا سرعت این سرویس را با سرورهای مختلف در تهران از طریق وب‌سایت اسپید تست سنجیدیم که می‌توانید نتایج را در زیر مشاهده کنید:

بررسی شاتل موبایل

همانطور که در تصاویر گالری نیز مشخص است، سرعت اینترنت شاتل موبایل با سرورهای مختلف در تهران، به غیر از سرور ایرانسل، بالاتر از یازده مگابیت بر ثانیه و حتما در مورد سرور همراه اول به بالاتر از پانزده مگابیت بر ثانیه نیز رسیده است. یکی دیگر از مولفه‌های مهم در هنگام بررسی یک سرویس اینترنت، پینگ آن سرویس است که بیشتر برای بازی‌های آنلاین کاربرد دارد. به طور معمول، برای داشتن تجربه‌ای بدون مشکل در هنگام بازی‌، سرویسی با پینگ زیر ۱۰۰ میلی‌ثانیه با آدرس آی پی ۸.۸.۸.۸، که DNS عمومی گوگل است، پیشنهاد می‌شود. با این حال، پایدار بودن نیز یکی دیگر از مولفه‌های مهم برای داشتن تجربه‌ای بی‌دردسر در بازی‌های محسوب می‌شود و حتی در مورادی این پایداری می‌تواند بالا بودن نسبی پینگ را نشان ندهد. به طوری که اگر کاربری پینگ پایداری در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلی‌ثانیه داشته باشد هم می‌تواند از آن سرویس برای بازی‌ آنلاین استفاده کند. برای بررسی پینگ سرویس شاتل موبایل، برای مدتی سرور ۸.۸.۸.۸ را پینگ کردیم که می‌توان نتیجه را در تصویر زیر مشاهده کرد:

بررسی اینترنت شاتل موبایل

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، پینگ شاتل موبایل بین ۱۱۱ الی ۱۳۲ در حال تغییر است و با اینکه این پینگ، پینگ ایده‌آلی برای بازی‌های آنلاین محسوب نمی‌شود، اما می‌توان با آن تجربه‌ای نسبتا خوب را داشت.

در بازار پر بازیگر اینترنت همراه که در چند سال اخیر در کشورمان رونق بسیار زیادی نیز پیدا کرده است و کاربران بسیاری ترجیح می‌دهند که حتی بجای اینترنت‌های ADSL، وایکس و وایرلس در منزل از این اینترنت‌ها استفاده کنند، شاتل با تکیه بر پیشینه خود در بحث ارائه سرویس‌های اینترنتی، به عنوان بازیگر جدیدی نام خود را مطرح کرده است. در آزمایش‌های اولیه زومیت، این سرویس توانست عملکرد قابل قبولی از خود را به جای بگذارد اما نکته‌ای که کمی می‌تواند کاربران بالقوه این سرویس را دچار شک و تردید کند، آنتن‌دهی آن در تمام نقاط کشور است. پیش از استفاده از این سرویس پیشنهاد می‌شود با مراجعه به بخش مناطق تحت پوشش وب‌سایت شاتل موبایل از پوشش این سرویس در منطقه خود کاملا مطمئن شوید.

شاتل موبایل

بدون شک هنوز اول راه است و شاتل راهی طویل برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی اینترنت همراه در کشور در پیشروی خود دارد. مواردی که باید بسیار بیشتر توسط متخصصین شاتل روی آن کار شود، ارائه بسته‌های تشویقی و بسته‌های حجمی متنوع با قیمت مناسب است تا کاربر بتواند بر اساس نیاز خود از آن سرویس استفاده کند. از طرف دیگر با توجه به پیشینه شاتل در امر ارائه اینترنت، پیش‌بینی می‌شود که با تصمیمات درست و استفاده از تجاربی که این شرکت در طول سالیان به دست آورده است، شاتل موبایل این پتانسیل را دارد که به یکی از بازیگران اصلی بازار رقابتی و پرطرفدار اینترنت موبایل تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات