فیوژا احتمالا تا سه سال دیگر به لوازم خانه هوشمند گوگل راه می‌یابد

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
فیوژا، سیستم‌عامل پررمز و راز گوگل که چندی پیش امکان اجرای آن در مرورگر هم مهیا شده بود با اولین به‌کارگیری خود سه سال فاصله دارد.
تبلیغات

در سال‌های اخیر پروژه‌ی رازآلود گوگل به نام سیستم‌عامل فیوژا یا فیوشه (Fuchsia) همواره شکل یک معما داشته است. تقریبا دو سال پیش بود که غول دنیای فناوری بی سر و صدا برای اولین بار کدهایی را به مخزن گیت‌هاب خود اضافه کرد. سال گذشته نیز کدهایی را مربوط به رابط کاربری تحت عنوان Armadillo به این مخزن اضافه کرد؛ اما همچنان اطلاعات بسیار ناچیزی در مورد فیوشه و برنامه‌ی گوگل برای استفاده از این سیستم‌‌عامل در دسترس است.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، حداقل هدفی که تیم فیوشه دنبال می‌کند، ساخت یک سیستم‌عامل واحد است که روی تمام دستگاه‌های گوگل قابل اجرا باشد تا نه تنها بتواند جای اندروید و کروم OS را بگیرد، بلکه در تمام لوازم خانه‌ی هوشمند گوگل نیز قابل اجرا و به‌کارگیری باشد.

از قرار معلوم، مورد آخر، اولین هدف گوگل است. آن‌ها قصد دارند ظرف مدت سه سال، اولین وسیله‌ی خانگی مجهز به سیستم‌عامل جدید را روانه‌ی بازار کنند تا طبق این برنامه، لوازم خانه‌ی هوشمند دو سال زودتر از لپ‌تاپ و گوشی به این سیستم‌عامل مجهز شوند.

فیوژا

به طور کلی، فیوشه ایده‌ی جذابی است که می‌تواند موقعیت مجددی به گوگل بدهد تا سیستم‌عاملی امن‌تر با قابلیت بروزرسانی راحت را تولید کند که بتوان آن را در دستگاه‌های مختلف نصب کرد. این دستاورد باعث می‌شود دیگر مرزبندی بین اندروید و کروم OS از بین برود.

گفته می‌شود امنیت نیز یکی از ویژگی‌های اصلی فیوشه است و از این جهت می‌تواند برگ برنده‌ای برای گوگل در رقابت با سیستم‌عامل فوق‌العاده امن اپل iOS باشد.

این خبر که سیاست‌های گوگل در بخش نرم‌افزار دست‌خوش تحولات عظیمی خواهد شد و سیستم‌عاملی همه‌کاره جای نمونه‌های موجود را خواهد گرفت، بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما نباید فراموش کرد که هنوز نه ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نه ریاست کروم و اندروید، هیروشی لاکایمر، هیچ اظهار نظر قطعی در خصوص برنامه‌ی انتشار فیوشه انجام نداده‌اند.

یکی از سخنگویان گوگل به سایت ورج گفته است:

فیوشه یکی از ده‌ها پروژه‌ی آزمایشی و متن‌باز گوگل است و ما قرار نیست در این مرحله جزئیاتی را در مورد آن منتشر کنیم.

به‌علاوه، سایت CNET نیز در واکنش به گزارش بلومبرگ عنوان کرده است که حتی بازه‌ی زمانی پنج‌ساله‌ای هم که عنوان شده است هیچ گونه منبع رسمی ندارد.

در مجموع، به نظر می‌رسد تا عملیاتی شدن پروژه‌ی فیوشه توسط گوگل، زمان زیادی باقی مانده است و نمی‌توان به این زودی‌ها به فکر جایگزین برای اندروید و کروم OS بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات