نهنگ پرنده، هواپیمای بلوگا ایکس ال ایرباس به پرواز درآمد

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هواپیمای نهنگ‌شکل بلوگا ایکس‌ال، اولین هواپیما از ناوگان جدید باربری ایرباس به پرواز درآمد. این هواپیما قرار است جایگزین ناوگان هوایی بلوگا اس‌تی شود.
تبلیغات

اولین هواپیما از پنج هواپیمای حمل‌ونقل سنگین، بلوگا ایکس‌ال با ظاهری که بیانگر نام‌گذاری آن است، نخستین پرواز خود را امروز ۲۹ تیر ۹۷ در فرودگاه تولوز-بلانیاک فرانسه به پایان رساند. این هواپیمای سه‌طبقه‌ی ایرباس در ساعت ۲:۲۱ بعد ازظهر به وقت تابستانی اروپای مرکزی، بعد از پایان اولین پرواز چهار ساعت و یازده دقیقه‌ای خود، به‌زمین نشست. کاپیتان کریستاف کیل خلبان، برناردو سائز-بنیتو هرناندز کمک‌خلبان و جان مایکل پین، مهندس تست این پرواز بودند.

Beluga XL در صنعتی که قوانین خسته‌کننده‌ی ایرودینامیک باعث شبیه شدن ساختار بیشتر هواپیماهای تجاری می‌شود، منحصر به‌فرد است. قسمت بار پهن و نوک نهنگ شکل آن برای جابه‌جایی قطعات بزرگ هواپیما بین ۱۱ موقعیت مکانی ایرباس طراحی شده است تا به تولید ایرباس XWB 350 و سایر مدل‌ها کمک کند.

هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس

ساخت بلوگا ایکس‌ال در آبان ۹۳ آغاز شد، زمانی که کمپانی متوجه این موضوع شد که ناوگان هوایی Beluga ST برای مصارف آینده مناسب نخواهد بود. ارتفاع بلوگا اکس‌ال با ساختاری مشابه ایرباس A330-200 فرایتر، ۶۳/‍۱ متر و فاصله‌ی بین دو بال آن ۶۰/۳ متر است. توان آن از دو موتور ترنت ۷۰۰ رولز رویس تامین می‌شود و بدنه‌ی ۸/۸ متری آن به اندازه‌ای بزرگ است که تا ۵۳ تن وزن را تحمل کند؛ وزنی که معادل ۷ فیل بالغ یا دو بال کامل‌شده‌ی هواپیمای XWB 350 است.

از نکات طراحی این هواپیما باید به‌کابین خلبان آن اشاره کرد، که برای همگام‌سازی دو خلبان با مسئول بار، مانند سری ایرباس A300-600 و سری A310، پایین‌تر ساخته شده است. اتاق بار جدید شامل سیستم نیمه اتوماتیک کنترل و تنظیم دما برای بارهای حساس مثل ماهواره‌ها یا نقاشی‌ها است.

هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس
هواپیمای بلوگا اکس‌ال ایرباس

به‌گفته‌ی ایرباس بلوگا ایکس‌ال، ۶۰۰ ساعت پرواز آزمایشی خود را در ده ماه آینده تکمیل خواهد کرد؛ سپس مجوز پرواز این سری صادر خواهد شد. پنج هواپیمای این ناوگان در کنار سری بلوگا اس‌تی، که به‌تدریج تا سال ۲۰۲۵ بازنشسته می‌شوند، از نیمه‌ی دوم سال آینده به‌کار گرفته خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات