احتمال شکایت از تایر پیرلی در مسابقات فرمول یک

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گرم شدن بیش از حد تایر پیرلی در مسابقات فرمول یک، مشکلات زیادی برای تیم‌ها به وجود آورد و باعث رواج شایعاتی در مورد جانبداری کمیته برگزاری رقابت‌ها شده است.
تبلیغات

هنگامی که پیرلی (Pirelli) اعلام کرد که تایر خودروهای فرمول یک را با ۰.۴ میلی‌متر ضخامت کمتر (جهت جلوگیری از گرم شدن شدید) برای گرندپری اسپانیا، فرانسه و بریتانیا تولید می‌کند، بعضی از افراد این حرکت را کمک به تیم مرسدس بنز عنوان کردند. این در حالی است که مرسدس بنز در طول آزمایش پیش از فصل نیز با مشکلات زیادی در مورد لاستیک مواجه شده بود. 

این ادعا هنگامی شدت گرفت که لوئیس همیلتون راننده اول تیم مرسدس بنز در دور تعیین خط گرندپری فرمول یک اسپانیا، فرانسه و بریتانیا پول پوزیشن را بدست آورد و در دو مسابقه نیز به عنوان قهرمانی دست یافت. با این حال آن‌طور که ماریو ایزولا رئیس فرمول یک می‌گوید، تایر اصلاح‌شده پیرلی پس از آن معرفی شد که "تمام تیم‌ها" در طول تمرینات پیش از فصل تحت تاثیر قرار گرفتند.

Grand Prix formula 1 / گرندپری فرمول یک

پیست‌های بارسلونا و سیلورستون در طول زمستان دوباره بازسازی (آسفالت) شدند و این پیست‌ها در حال حاضر توانایی زیادی برای کمک به چسبندگی خودروها با سطح جاده دارند. در نتیجه انرژی زیادی برای حرکت در مسیر پیست طی مسابقه فرمول یک فراهم می‌شود تا لاستیک‌ها از لحاظ فیزیکی ساییده نشوند. این شرایط اما دمای سطح تایر را بالا می‌برد. پیرلی عقیده داشت که پیست صاف پل ریکارد نیز هم همین مشکل را دارد.

Grand Prix formula 1 / گرندپری فرمول یک

ایزولا در پایان گرندپری بریتانیا گفت: 

من مطمئن هستیم که فاصله زیادی با عدم گرم شدن بیش از حد لاستیک‌ها در سیلورستون نداریم. البته با استفاده از تایرهای استاندارد، احتمال افزایش دما بسیار بالاتر می‌رود. با این کاهش اندازه آج لاستیک، شاهد یک مسابقه واقعی خواهیم بود. عملکرد خودروها بهتر می‌شود و هیچ گونه عامل خارجی نمی‌تواند این تعادل را بر هم بزند. 

سباستین فتل، راننده اول تیم فراری نیز در دور تمرینی پیش از گرندپری اسپانیا از تایرهای معمولی پیرلی استفاده کرد و تائید کرد که بدون بهره‌گیری از لاستیک‌های بهینه‌شده پیرلی، تیم فراری نیز عملکرد ضعیفی خواهد داشت. در حالی که مسیر پیست در مسابقه فرمول یک فرانسه برای تایرها چندان مشکل‌ساز نبود، فتل در گرندپری بریتانیا مشکلات عدیده‌ای با تایر جلو سمت چپ داشت و همین او را در مقابل حملات بوتاس از تیم مرسدس بنز آسیب‌پذیر می‌کرد. آسیب‌پذیری فراری در سیلورستون می‌تواند به ارتقای کف خودرو و دیفیوزر آن مرتبط باشد که عملکرد کلی را افزایش داد، اما می‌توانست فشار بیش‌تری روی لاستیک‌ها داشته باشد.

Grand Prix formula 1 / گرندپری فرمول یک

تنظیمات خودروی مسابقه‌ای فرمول یک، تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از گرم شدن لاستیک‌ها دارد. در حالی که فراری برای اولین بار از سیستم تعلیق جدید خود در گرندپری بارسلونا استفاده کرد، فتل مشکلاتی شبیه پیست سیلورستون را در آن‌جا نیز تجربه کرد. 

ایزولا می‌گوید:

در بارسلونا بسیار مهم بود که پس از مسابقه آزمایش کنیم؛ چنین آزمایشی نشان می‌دهد که ما این تغییر را برای دادن امتیاز به تیم یا شخص خاصی اعمال نکرده‌ایم. با عرض پوزش، ادعاهایی که مطرح می‌کنند بسیار احمقانه است؛ تغییرات ما برای همه تیم‌ها است و هر تیمی که برنده مسابقه می‌شود، از تایرهای پیرلی استفاده می‌کند. هیچ دلیلی برای حمایت از یک یا چند تیم خاص وجود ندارد.

البته استراتژی تیم‌ها در استفاده از لاستیک مناسب، تاثیر قابل توجهی در موفقیت آن‌ها دارد. در گرندپری بریتانیا و اتریش شاهد استفاده هوشمندانه از این استراتژی توسط تیم‌هایی مانند فراری و ردبول بودیم. استفاده نکردن مرسدس بنز از تایر مناسب به دلیل تصمیمات داخلی تیم، بخشی از دلایل عدم موفقیت به شمار می‌رود و نمی‌توان آن را به دلیل جانبداری تلقی کرد. تایرهای اصلاح‌شده پیرلی فقط برای این سه مسابقه برنامه‌ریزی شده بودند، بنابراین در سایر مسابقات فصل جاری از آن‌ها استفاده نخواهد شد. هنوز هیچ تصمیمی برای استفاده از لاستیک‌های جدید در فصل آینده فرمول یک گرفته نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات