نکاتی برای مدیریت بهتر فشار کاری

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فشار کاری به دلایل مختلف روند افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با برخی اقدامات می‌توان بهترین عملکرد را در این شرایط نیز به دست آورد.
تبلیغات

در دنیای کنونی کسب‌وکار، فشار کاری بخش جدانشدنی زندگی همه‌ی ما شده است. سازمان‌های بزرگ و موفق برای بهبود این شرایط و حصول بهترین نتیجه توسط کارمندان تلاش می‌کنند؛ اما خود افراد نیز باید راهکارهای کنار آمدن با این فشارها و حفظ کارایی و از همه مهم‌تر سلامت خود را بشناسند. این راهکارها قطعا برای موفقیت‌های آتی افراد نیز حیاتی هستند.

فشار کاری عموما به ضرورت انجام کارها در سطوح مختلف باز می‌‌گردد. این ضرورت و عجله در روند هرروزه‌ی ما در شرکت وجود دارد. ضروت ما را مجبور می‌کند که کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهیم. در حالت دیگر، تنوع وظایف و مسئولیت‌ها به افراد فشار می‌آورد. به‌هرحال در هر شغل و موقعیتی، شما با انواع وظایف متعدد و زمان‌بندی‌های عجولانه سر و کار دارید. در این میان تجربه و مهارت مدیریت شخصی به کمک افراد می‌آید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی برخی نکات برای کنار آمدن بهتر با فشار کاری، می‌پردازیم.

انسان‌ها تحت فشار عملکردی عالی دارند

در واقع اکثر ما به‌طور ذاتی می‌دانیم که چگونه تحت فشار عملکرد بهتری داشته باشیم. حتی آنهایی که به‌طور ذاتی این اطلاع را ندارند، به مرور زمان مهارتش را کسب می‌کنند. انسان‌ها به‌طور طبیعی موجوداتی مقاوم هستند. آنها عاشق چالش و به پایان رساندن وظایف دشوار هستند. وظایفی که به مرور آنها را به جلو حرکت می‌دهد. به‌همین دلیل، افراد عموما تحت فشار موفق می‌شوند و شکست نمی‌خورند.

در نتیجه فشار را عاملی منفی نبینید. در واقع با استقبال از فشار، به‌عنوان عاملی محرک به آن نگاه کنید. نکته‌ی مهم در اینجا این که به طبیعت و ماهیت فشار دقت کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که فشار موجود بی‌دلیل است، به دنبال دلایل و کاهش ریسک‌های آن باشید.

حجم کاری

چالش‌ها و ریسک‌ها را ارزیابی کنید

ارزیابی، روش‌هایی برای مدیریت فشار به ما می‌دهد. وقتی ذهن ما با ارزیابی به شفافیت مورد نظر برسد، به‌جای مشکلات به راهکارهای آنها فکر می‌کنیم. یکی از نکات برای بررسی پرهیز از فشار، پاسخ منفی دادن به اندازه‌ی پاسخ‌های مثبت است. به بیان دیگر وقتی کاری قابل انجام باشد تکلیف روشن است؛ ولی وقتی کاری را نتوان به پایان رساند، باید با ارزیابی بیشتر راهی برای آن پیدا کرد.

برنامه‌ریزی پیشاپیش داشته باشید

برنامه‌ی اولیه‌ی شما طی پیشرفت پروژه تغییر می‌کند یا حتی به کلی شکست خواهد خورد. در این میان توانایی تغییر سریع مسیر، حیاتی است. در نتیجه همیشه باید یک نقشه‌ی جایگزین در ذهن داشته باشید. حتی اگر نیازی به راه‌های جایگزین ندارید، باز هم به آنها فکر کنید. این جایگزین‌ها در مدیریت فشار به شما کمک می‌کند و در نتیجه برای موارد غیرقابل پیش‌بینی آماده خواهید بود.

برنامه ریزی

کنترل را حفظ کنید

واکنش شما به چالش‌های مختلف بخشی از فرآیند یادگیری است. در مواقع بحرانی و تحت فشار، قدمی به عقب برداشته و بار دیگر آن را مرور کنید. در مواجهه با چالش سوال‌های درست بپرسید و به دنبال فرصت‌ها باشید. این سوال پرسیدن‌ها کنترل شما روی خودتان، پروژه و تیم تحت مدیریت را افزایش داده و مدیریت فشار را راحت‌تر می‌کند.

درسی برای زندگی

روشی که شما در مواجهه با یک مسئله به کار می‌گیرید، نمونه‌ای از عملکردتان در همه‌ی موارد است. این نکته از باارزش‌ترین آموزه‌های کلاس‌های رهبری است. به بیان دیگر عملکرد شما در مقابل فشارهای کاری، در زندگی شخصی نیز به کمکتان خواهد آمد. در نتیجه اگر بتوانید فشار را در محیط کاری خود مدیریت کنید، رشد کرده و در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنید. در نهایت این فشارها به منبعی برای افزایش اعتماد به نفس و غرور صحیح شما بدل خواهند شد. البته موفقیت‌های گذشته‌ی شما در مدیریت فشار، تضمینی بر موفقیت امروز نیستند اما قطعا پتانسیل‌های شخصی‌تان را افزایش می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات