دیدگاه متضاد وزرا در مورد انتشار اسامی دریافت‌کنندگان دلار 4200 تومانی

شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
درحالی که هفته‌ی پیش وزیر ارتباطات به دستور رئیس‌جمهور اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد، حال وزیر صنعت، افشای ثبت سفارش‌کنندگان را به منزله‌ی جنگ با بخش خصوصی می‌داند.
تبلیغات

هفته‌ی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه را منتشر کرد و این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. انتشار چنین لیستی با استقبال فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که آن‌ها از هر وزارتخانه‌ای، انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را درخواست کردند.

در همین راستا رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌های دولتی دستور داد تا اسامی دریافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای آگاهی عموم مردم، منتشر کنند. بدین ترتیب قرار شد که سایرین هم اسامی مذکور را منتشر کنند.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای انتشار لیست افرادی که با ارز دولتی اقدام به واردات کرده‌اند، اعلام کرد:

رئیس‌جمهور هم در جلسه هیات دولت و هم در سخنرانی اخیر بر انجام این مهم تأکید کردند. بنابراین از دیگر وزرا می‌خواهم لیست افرادی که با ارز دولتی اقدام به واردات کرده‌اند را منتشر کنند، مردم نامحرم نیستند. وجود نظام شفاف ملی به رشد اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. بنابراین از وزیران مختلف انتظار می‌رود لیست ارزبگیران مجموعه خود را منتشر کنند.

وی همچنین اعلام کرد:

برای شناسایی ارزبگیران، هم بازرسی کل کشور و هم سازمان تعزیرات وارد عمل شده‌اند.

در همین راستا محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک نشست خبری اعلام کرد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اسامی افرادی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها داده شده است، در اختیار دارد؛ بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم ثبت سفارش‌شدگان را افشا کنیم؛ چرا که این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آن‌ها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم؛ بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:

با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم؛ اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه‌ی مبادله‌ی متفاوتی دارد و قیمت تمام‌شده‌ی آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

در حالی که گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توئیتی منتشر کرد مبنی بر اینکه:

با ایمان قلبی که بر پایه‌ی «عقل خدادادی» است می‌گویم: «فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است. بخش خصوصی پاکدست از انتشار لیست ارزبگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت.»

در حالی که تفاوت نظر اعضای کابینه‌ی دولت و ناهماهنگی آن‌ها بر سر چنین مساله‌ی مهمی، ناخوشایند به‌نظر می‌رسد، جالب است بدانید که حساب توییتر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان نیز توییت محمدجواد آذری جهرمی در این شبکه‌ی اجتماعی «لایک» کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات