با وجود نظرات منفی کاربران، گوشی های دارای بریدگی نمایشگر با استقبال خوبی روبرو شده‌اند

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
با وجود دیدگاه‌های منفی تعداد زیادی از کاربران در رابطه با بریدگی نمایشگر، گوشی‌های دارای این بریدگی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند.
تبلیغات

از زمان معرفی آیفون ‍۱۰، بریدگی بخش فوقانی نمایشگر یا همان «ناچ» به موضوعی داغ تبدیل شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شایان ذکر است که اولین شرکت‌هایی که در نمایشگر گوشی‌های خود بریدگی ایجاد کردند، شارپ و اسنشال بودند. اما تفاوت فاحشی میان بریدگی نمایشگر در گوشی‌های ساخت شارپ و اسنشال با آیفون ‍۱۰ وجود دارد؛ این تفاوت به اندازه‌ی بریدگی و تعداد سنسورهای قرار گرفته در پیشانی گوشی مربوط می‌شود. در آیفون ‍۱۰، علاوه بر دوربین جلو، ۷ سنسور دیگر نیز در این قسمت جا خوش کرده‌اند.

اما مانند بسیاری از تغییراتی که توسط اپل شروع می‌شوند (از جمله حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون)، پس از ایجاد بریدگی در نمایشگر آیفون ۱۰، بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی نیز طراحی مشابهی را در محصولات خود لحاظ کردند. از آن زمان تا کنون، نظرات مختلفی توسط کاربران در این رابطه اظهار شده‌اند؛ اما جالب‌ترین مسئله، نظرات منفی کاربران در رابطه با بریدگی نمایشگر است. در عین حال، اخبار مربوط به فروش گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر، تطابق چندانی با نتایج نظرسنجی‌ها ندارند.

هواوی پی 20 پرو / Huawei P20 Pro

در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به تمایز میان نظرات ابراز شده در نظرسنجی‌ها و میزان فروش گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر. در این مطلب، تلاش می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا با وجود نظرات منفی کاربران در رابطه با بریدگی نمایشگر در گوشی‌های هوشمند، چنین گوشی‌هایی فروش خوبی را تجربه می‌کنند.

نظرسنجی‌های برگزار شده توسط وب‌سایت‌ها

در نظرسنجی برگزار شده در ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری، از کاربران زومیت خواسته شده تا به این سوال پاسخ دهند که آیا بریدگی نمایشگر را ترجیح می‌دهند یا حاشیه‌های باریک و یکدست. بر اساس نتایج به دست آمده، سه‌چهارم کاربران شرکت کننده در نظرسنجی حاشیه‌های باریک و یکدست را ترجیح می‌دادند؛ اما یک چهارم باقی‌مانده با استفاده از بریدگی در نمایشگر موافق بودند.

نظرسنجی ناچ زومیت / Zoomit Notch Poll

نتیجه‌ی نظرسنجی زومیت در رابطه با بریدگی نمایشگر

وب‌سایت AndroidPolice نیز اواسط اسفندماه سال گذشته نظرسنجی مشابهی را برگزار کرده بود. در این نظر، کاربران بایستی یکی از این چهار گزینه را انتخاب می‌کردند:

  • به گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر علاقه‌ای ندارم و آن‌ها را نمی‌خرم
  • به گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر علاقه‌ای ندارم؛ اما می‌توانم آن‌ها را بپذیرم
  • وجود یا عدم وجود بریدگی نمایشگر برای من مهم نیست
  • بریدگی نمایشگر را دوست دارم
  • بر اساس پاسخ‌های داده شده توسط کاربران این وب‌سایت، ۵۵ درصد کاربران به بریدگی نمایشگر علاقه‌ای ندارند و گوشی‌های دارای ناچ را نخواهند خرید. ۲۵ درصد از کاربران نیز هرچند به بریدگی نمایشگر علاقه‌ای ندارند؛ اما می‌توانند آن‌ها را بپذیرند. ۱۵ درصد نیز اهمیتی برای این مسئله قائل نیستند و ۵ درصد باقی‌مانده نیز بریدگی نمایشگر را دوست دارند.

    نظرسنجی ناچ اندروید پلیس / Android Police Notch Poll

    نتیجه‌ی نظرسنجی Android Police در رابطه با بریدگی نمایشگر

    نظرسنجی مشابهی نیز در شهریورماه سال گذشته توسط وب‌سایت Android Authority برگزار شد. در این نظرسنجی، ۲۰ درصد از کاربران با بریدگی نمایشگر موافق بودند و ۶۵ درصد از آن‌ها با این بریدگی‌ها مخالف بودند. ۱۲ درصد از کاربران نیز نسبت به وجود بریدگی نمایشگر بی‌تفاوت بودند و باقی کاربران نیز نظرات متفرقه‌ای را ابراز کرده بودند.

    نظرسنجی ناچ اندروید اوثوریتی/ Android Authority Notch Poll

    نتیجه‌ی نظرسنجی Android Authority در رابطه با بریدگی نمایشگر

    نمودارهای فوق به وضوح نشان می‌دهند که کاربران نظر مثبتی نسبت به بریدگی نمایشگر در گوشی‌های هوشمند ندارند. اما در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فروش آیفون ۱۰ و رقیب آن، گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس. همچنین، اخبار مربوط به فروش گوشی‌های اندرویدیِ دارای «ناچ» را هم مرور می‌کنیم تا بدانیم آیا استقبال کاربران از چنین‌ گوشی‌هایی، بازتاب دهنده‌ی نظرات ابراز شده در نظرسنجی‌ها هست یا خیر.

    آیفون 10 ایکس / iphone x

    آیفون ۱۰؛ گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس

    هرچند امروزه بسیاری از گوشی‌های اندرویدی با بریدگی نمایشگر عرضه می‌شوند؛ اما بهتر است بررسی را با آیفون ۱۰ اپل شروع کنیم. یکی از اولین گزارش‌ها در رابطه با میزان استقبال از آیفون ۱۰ در اواخر آبان‌ماه سال گذشته توسط وب‌سایت ZDNet منتشر شد؛ در این گزارش از آمار منتشر شده توسط دو موسسه‌ی تحقیقاتی استفاده شده بود. بر اساس آمار تهیه شده توسط موسسه‌ی Localytics، دو هفته پس از عرضه‌ی آیفون ۱۰، سهم آن در میان دیگر گوشی‌های اپل معادل ۱.۴ درصد بود؛ این در حالی است که سهم آیفون ۷ در دو هفته‌ی اول به ۲.۷ درصد می‌رسید. با توجه به این مسئله که آیفون ۱۰ به‌طور همزمان با دو برادر خود (آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس) رقابت می‌کرد؛ کسب سهم ۱.۴ درصدی قابل قبول به‌نظر می‌رسید.

    آمار دیگری که ZDNet ارائه کرده بود توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Mixpanel تهیه شده بود. بر اساس این گزارش، آیفون ‍۱۰ با وجود این‌ که مدتی پس از آیفون ۸ و ۸ پلاس عرضه شده بود، اما فروش آن به سرعت به فروش دو برادرش نزدیک می‌شد.

    روند رشد فروش آیفون ۱۰ در مقایسه با آیفون ۸ و ۸ پلاس

    با وجود این که فروش اولیه‌ی آیفون ۱۰ کمابیش موفق بود؛ اما در ماه‌های بعد کارشناسان و منابع خبری گزارش‌هایی را منتشر می‌کردند که موجب دلسردی سهام‌داران اپل نسبت به این محصول می‌شد. برای مثال، وب‌سایت BGR با انتشار دو خبر پیاپی در اواسط اسفندماه سال گذشته و اوائل اردیبهشت‌ماه سال جاری، خبر از فروش ناامید کننده‌ی آیفون ۱۰ داده بود. منبع چنین اخباری معمولا تولید کنندگان قطعات آیفون ‍۱۰ بودند و در اکثر موارد از برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری به‌عنوان دلیلی برای عدم استقبال قابل توجه از آیفون ‍۱۰ نام برده می‌شد.

    وجود «ناچ» در آیفون ۱۰ باعث نشده تا کاربران از خرید آن منصرف شوند

    اما سرانجام با انتشار گزارش فروش آیفون‌های اپل در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اهالی کوپرتینو به نگرانی‌های سهام‌داران پایان دادند. آیفون ۱۰ توانسته بود در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ به رتبه‌ی نخست فروش گوشی‌های هوشمند دست پیدا کند؛ در این بازه‌ی زمانی ۱۶ میلیون آیفون به فروش رسیده بودند. به گفته‌ی ژوها وینتر از موسسه‌ی تحقیقاتی Strategy Analytics، اهالی کوپرتینو طی مدت هفت ماه موفق شده بودند ۵۰ میلیون آیفون ۱۰ عرضه کنند.

    نمودار فروش ۱۱ ساله‌ی آیفون / iPhone 11 Years of Sales Figures

    روند رشد فروش آیفون‌های اپل از سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۰۷ تا سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸

    نباید فراموش کنیم که رقیب کره‌ای اپل، سامسونگ نیز در اسفندماه سال گذشته پرچم‌داران جدید خود، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را به بازار معرفی کرد. در طراحی این گوشی‌ها، سامسونگ به طراحی نسل قبلی این پرچم‌داران پایبند مانده بود و صرفا به برخی بهبودهای جزئی بسنده کرده بود. گزارش‌های اولیه از فروش این دو پرچم‌دار که در اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شدند، نشان می‌دادند که این دو گوشی در مجموع فروش خوبی را تجربه می‌کنند و توانسته‌اند در مقایسه با نسل گذشته فروش بهتری داشته باشند؛ اما نتوانسته‌اند رکوردهای ثبت شده توسط گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج در سال ۲۰۱۶ را پشت سر بگذارند. در عین حال، گزارش‌های منتشر شده از کره‌ی جنوبی نشان می‌دهند که گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس در وطن خود، در مقایسه با نسل پیشین، با استقبال گرمی روبه‌رو نشده‌اند.

    مقایسه فروش گلکسی اس ۷، ۸ و ۹ / Galaxy S7, S8, & S9 Sales

    مقایسه‌ی فروش گلکسی اس ۷، اس ۸ و اس ۹ سامسونگ

    تنها با نگاهی به آمار فروش آیفون ۱۰ و گوشی های جدید سامسونگ، می‌توان گفت که از طرفی، وجود «ناچ» در آیفون ۱۰ باعث نشده تا کاربران از خرید آن منصرف شوند. از سوی دیگر، برخلاف دیگر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی، سامسونگ تصمیم گرفته تا از بریدگی نمایشگر در محصولات خود استفاده نکند؛ اما این تصمیم الزاما موجب نشده تا اکثریت کاربران اندروید، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را به دیگر رقبایی همچون پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو هواوی ترجیح دهند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به میزان استقبال از پرچم‌دارانی همچون پی ۲۰ پرو هواوی و وان‌پلاس ۶ که از بریدگی نمایشگر در طراحی خود استفاده می‌کنند.

    پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو هواوی در فروردین‌ماه سال جاری به‌طور رسمی معرفی شدند؛ پرچم‌داران جدید هواوی به لطف رنگ‌های چشم نواز پشت گوشی و ظرافتِ طراحی، ظاهر خیره کننده‌ای داشتند. مشخصات سخت‌افزاری مناسب، از جمله دوربین سه‌گانه‌ی پی ۲۰ پرو و طراحی زیبا باعث شدند این گوشی‌های هوشمند فروش خوبی در وطن خود داشته باشند؛ به‌طوری فروش این دو گوشی در ۱۰ ثانیه‌ی اول در چین به ۱۵ میلیون دلار رسید. این فروش طوفانی به قاره‌ی سبز نیز کشیده شد؛ جایی که پی ۲۰ پرو توانست رکورد فروش گوشی های هواوی را در اروپا بشکند.

    پی ۲۰ پرو توانست رکورد فروش محصولات هواوی را در اروپا بشکند

    رکورد بالاترین فروش هواوی به گوشی پی ۱۰ پلاس تعلق داشت، اما افزایش فروش پی ۲۰ پرو در مقایسه با پی ۱۰ پلاس به رقم خیره کننده‌ی ۳۱۶ درصد می‌رسد. اکنون که سه ماه از معرفی این دو محصول می‌گذرد نیز خبر رسیده که هواوی توانسته ۶ میلیون گوشی از خانواده‌ی پی ۲۰ به فروش برساند. جالب اینجا است که دست‌یابی به چنین ارقامی در حالی صورت می‌گیرد که هواوی با مشکلات عدیده‌ای برای ورود به بازار ایالات متحده روبه‌رو است.

    اما تنها محصول موفق و دارای ناچ هواوی پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو نبودند؛ آنر ۱۰ نیز در دو دقیقه‌ی اول در چین به فروش ۶۲.۸ میلیون دلاری دست یافت. فروش این محصول در اروپا نیز موفقیت‌آمیز بود؛ به‌طوری که در کشور اسپانیا، در ۶ ساعت اولِ عرضه، موجودی این محصول به اتمام رسید.

    وان پلاس 6 / Oneplus 6

    وان‌پلاس ۶ و می ۸ شیائومی

    وان‌پلاس ۶ که در اردیبهشت‌ماه سال جاری معرفی شد نیز تا کنون فروش موفقیت‌آمیزی داشته، به‌گونه‌ای که در مدت ۲۲ روز یک میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رسیده‌اند. جالب است بدانیم که دست‌یابی به این رکورد برای وان‌پلاس ۵ و ۵ تی سه ماه به طول انجامید. می ۸ شیائومی هم که خردادماه امسال معرفی شد به‌نظر می‌رسد فروش موفقی داشته اشت. در اولین فروش این محصول، موجودی گوشی شیائومی می ۸ در مدتی کمتر از ۲ دقیقه به پایان رسید.

    ال‌جی جی ۷

    اما استفاده از بریدگی نمایشگر در طراحی گوشی، تنها به تولیدکنندگان چینی محدود نمی‌شود؛ رقیب هموطن سامسونگ، ال‌جی نیز در جی ۷ از بریدگی نمایشگر استفاده کرده است. هرچند اوضاع فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی در سال‌های اخیر درخشان نبوده است؛ اما جی ۷ موفق‌تر از جی ۶ ظاهر شده و ال‌جی توانسته بود در پیش‌فروش خود در کره‌ی جنوبی ۷۰ هزار دستگاه جی ۷ را به فروش برساند. هرچند آمار فروش اولیه‌ی یک گوشی در یک کشور نمی‌تواند مدرکی بر موفقیت جهانی آن باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد استقبال از جی ۷ بهتر از پرچم‌داران پیشین این شرکت است.

    قیمت عاملی تعیین کننده است

    وقتی تولید کنندگان چینی به تازگی وارد کارزار گوشی‌های هوشمند شده بودند، یکی از برگ‌های برنده‌ی آنان، عرضه‌ی محصولات با قیمت‌هایی پایین‌تر از عرف بازار بود. این مسئله در حال حاضر نیز همچنان صادق است و محصولات تولید‌کنندگانی همچون شیائومی و وان‌پلاس، در مقابل رقبایی همچون گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به‌مراتب ارزان‌تر هستند.

    مقایسه قیمت پرچم‌داران اندرویدی ۲۰۱۸ / 2018 Android Flagship Price Comparison

    مقایسه‌ی قیمت پرچم‌داران اندرویدی در سال ۲۰۱۸

    با نگاهی به نمودار فوق، مشاهده خواهید کرد از میان ۸ گوشی ذکر شده در این نمودار، ۵ مورد در بازه‌ی زیر ۷۰۰ یورو قرار دارند. حتی پی ۲۰ پرو نیز اگرچه از گلکسی اس ۹ گران‌تر است، اما در مقایسه با گلکسی اس ۹ پلاس در بازه‌ی قیمتی پایین‌تری قرار می‌گیرد. دست بر قضا، گوشی‌هایی که از گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس ارزان‌تر هستند، از بریدگی نمایشگر نیز استفاده می‌کنند؛ اما به زعم این مسئله، تا کنون فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، به‌نظر می‌رسد قیمت موبایل یک عامل تعیین کننده در موفقیت آن‌ها است؛ اما وجود بریدگی نمایشگر عاملی تعیین کننده نیست.

    چرا بریدگی نمایشگر تاثیر چندانی بر تمایل مشتریان ندارد

    وقتی در حال مرور بررسی آیفون ۱۰ از نگاه وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری بودیم، دریافتیم که اکثر بررسی‌کنندگان معتقد هستند که پس از مدتی استفاده از گوشی، به وجود بریدگی بالای نمایشگر عادت خواهید کرد. مایکل هلر از وب‌سایت PhoneArena، وجود بریدگی نمایشگر را همچون دیگر محرک‌های حسی می‌داند و معتقد است که ذهن انسان با گذر زمان کمتر و کمتر به آن توجه می‌کند.

    اما عامل دیگر نیز قیمت است؛ این مسئله به‌طور خاص در رابطه با گوشی‌های اندرویدی صدق می‌کند. حتی اگر از مخالفان سرسخت بریدگی نمایشگر باشیم هم، احتمالا ترجیح می‌دهیم در ازای صرفه‌جویی چند صد دلاری، این بریدگی را تحمل کنیم. علاوه بر این، شاید در نگاه بسیاری از کاربران بریدگی نمایشگر موجب کاهش زیبایی قسمت جلوی گوشی باشد؛ اما اگر صادق باشیم، گوشی‌هایی مانند پی ۲۰ در مجموع طراحی زیبایی دارند و بسیاری از وب‌سایت‌ها نیز در بررسی‌های خود به این مسئله اذعان داشته‌اند.

    نظرسنجی‌ها الزاما نشان‌دهنده‌ی دیدگاه‌های تمام افراد نیستند

    هرگاه که با آمار و نظرسنجی‌ها سر و کار داریم، باید این مسئله را هم به ذهن بسپاریم که نظرسنجی‌ها الزاما نشان‌دهنده‌ی دیدگاه‌های تمام افراد نیستند. حقیقت این است که بسیاری از کاربران گوشی‌های همراه ارتباط چندانی با وب‌سایت‌های حوزه‌ی فناوری ندارند؛ این مسئله به ویژه در مورد افرادی که در رده‌های سنی بالاتر قرار دارند صدق می‌کند. به‌عبارتی، شاید دنبال‌کنندگان اخبار دنیای فناوری چندان علاقه‌ای به بریدگی نمایشگر نداشته باشند؛ اما نمی‌توان گفت که این گروه تمام مشتریان گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند.

    ال جی جی 7 تین کیو / LG G7 ThinQ

    نباید فراموش کنیم که در همین نظرسنجی‌ها هم عده‌ای از کاربران با استفاده از بریدگی نمایشگر موافق بودند و عده‌ای نیز بی‌طرف مانده بودند. افرادی که از بریدگی نمایشگر استقبال می‌کنند، احتمالا دیدگاهی مشابه دیدگاه اپل در رابطه با «ناچ» دارند؛ بر اساس این دیدگاه نباید به «ناچ» به‌عنوان بریدگی نمایشگر نگاه کرد، بلکه این نمایشگر است که فراتر از مرزهای همیشگی خود امتداد یافته و به بخش‌هایی از لبه‌ی فوقانی دستگاه رسیده است.

    در مجموع، می‌توان گفت که استفاده از بریدگی نمایشگر الزاما تاثیر چشم‌گیری بر استقبال از گوشی‌های جدید نداشته است. بدیهی است که عواملی همچون زیبایی کلی دستگاه و قیمت می‌توانند تاثیر بیشتری بر انتخاب کاربران داشته باشند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات