چگونه در جلسه مصاحبه استخدام متمایز باشیم

یک‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
معمولا متقاضیان زیادی برای کار در یک موقعیت شغلی درخواست می‌دهند؛ اما چگونه می‌توان عملکرد بهتری داشت و نظر مثبت تیم منابع انسانی را جلب کرد؟
تبلیغات

حضور در جلسه‌ی مصاحبه استخدام اولین گام به سمت آینده است. در این جلسات اولین تأثیری که روی طرف مقابل می‌گذارید بسیار مهم است و شاید این شانس هرگز تکرار نشود. بنابراین آمادگی قبلی در این شرایط بسیار مهم است و حتی شاید آینده‌ی فرد به این موضوع بستگی داشته باشد. شخصی که آمادگی کامل دارد تأثیر ماندگاری روی تیم استخدام می‌گذارد و مطمئنا برای آغاز همکاری با او تماس گرفته خواهد شد. اما افراد زیادی برای یک موقعیت شغلی درخواست می‌دهند. چگونه می‌توان بین این تعداد افرادی که برای مصاحبه حضور پیدا می‌کنند متمایز شد؟

hiring

۱- به اطلاعات رزومه اکتفا نکنید

جلسه‌ی مصاحبه فرصتی برای درخشش شما است. کارمندان منابع انسانی رزومه‌های ارسال‌شده را مطالعه کرده‌اند و اطلاعات اولیه‌ی مراجعه‌کنندگان را می‌دانند. بنابراین زمانی که در مورد سابقه‌ی کاری سؤال می‌کنند، از فرصت استفاده کنید و جزئیات بیشتری نسبت به آنچه در رزومه نوشته‌اید ارائه دهید. مهارت‌هایی که دارید پررنگ جلوه دهید و بیشتر در مورد دستاوردها صحبت کنید. اگر برای موقعیت شغلی جدیدی درخواست داده‌اید، تجربه‌ی گذشته‌ی خود را به مهارت‌های مورد نیاز برای شغل جدید ربط دهید.

۲- سؤال‌های مناسب بپرسید

جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدام فرصتی است تا هم متقاضی کار با محیط و زمینه‌ی فعالیت شرکت آشنا شود و هم تیم منابع انسانی شناخت بهتری از شخص پیدا کند. سؤال کردن نه‌تنها شناخت از شرکت را بالا می‌برد، بلکه نشان می‌دهد برای کار در شرکت علاقه‌مند هستید؛ پس سؤال‌ها را به آخر موکول نکنید. به‌عنوان مثال می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد سؤال‌هایی که از شما می‌پرسند بخواهید و نشان بدهید تا چه اندازه به حضور در شرکت و یادگرفتن موضوعات جدید علاقه دارید.

سؤال کردن احساس بهتری در مورد فرهنگ سازمانی شرکت می‌دهد. از آن‌ها بپرسید چه بخشی از کار کردن در این شرکت را بیشتر از همه دوست دارند. اگر واقعا به کار کردن در آن شرکت علاقه دارید، باید نشان دهید که این موضوع برایتان مهم است. به‌عنوان مثال برای درک رابطه‌ی میان کارمندان بپرسید چگونه برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری می‌کنند. از پرسیدن سؤال‌هایی در مورد مزایای شغلی اجتناب کنید؛ این مدل سؤال‌ها بهتر است در زمان مناسب‌تری مطرح شوند.

hiring

۳- نشان دهید چه ارزشی برای شرکت خواهید داشت

به کارمند منابع انسانی نشان دهید در صورت کار در شرکت چه ارزشی به آن مجموعه اضافه خواهید کرد. سبک جلسات مصاحبه معمولا سؤال و جواب‌ بدون بحث است اما اجازه ندهید پاسخ‌هایتان خشک و بی‌روح باشند. سؤا‌ل‌هایی که پرسیده می‌شود، بسط بدهید. منتظر سؤال‌هایی با عبارت «اگر در چنین موقعیتی قرار بگیری چه کار می‌کنی؟» باشید و توضیحات کامل ارائه دهید. با توضیحات کامل، از سطح پایه فراتر بروید و اطلاعات کامل‌تری از خودتان و مهارت‌هایتان ارائه دهید. پیش از حضور کمی در مورد شرکت تحقیق کنید و پاسخ سؤال‌های فرضی را در ذهنتان مرور کنید.

فروتنی را کنار بگذارید و با افتخار در مورد دستاوردهای خود صحبت کنید. به آن‌ها بگویید چه ارزش‌هایی در آینده به شرکت اضافه خواهید کرد و اینکه با استخدام شما از چه مزایایی بهره‌مند خواهند شد. فراموش نکنید آن‌ها از شما درخواست حضور در جلسه‌ی مصاحبه داشته‌اند و این یعنی رزومه‌تان مورد قبول واقع شده است. هر موقع احساس اضطراب و نگرانی داشتید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید.

۴- نظر خود را به آن‌ها تحمیل نکنید

زمانی که به نوعی از مصاحبه‌کننده‌ها می‌خواهید حرف خاصی را به زبان آورند متوجه این موضوع خواهند شد. بنابراین در طول جلسه‌ی مصاحبه خودتان باشید. ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که دارید باعث شده به این مصاحبه دعوت شوید پس نیازی به تحمیل کردن نظرتان به شخص مقابل نیست. از آن‌ها نخواهید در مورد موضوعاتی که در ذهنتان است سؤال بپرسند این کار باعث ایجاد نوعی احساس بی‌علاقگی و عدم توجه می‌شود.

۵- آماده باشید

اگر برای چند موقعیت شغلی درخواست داده‌اید و به چند مصاحبه دعوت شده‌اید، باید حواستان را جمع کنید. در هیچ‌کدام از جلسات مصاحبه در مورد سایر شرکت‌ها صحبت نکنید. شاید این موضوع اهمیت زیادی نداشته باشد؛ اما نشان می‌دهد تمرکز کافی ندارید. فراموش نکنید این فرصت هرگز تکرار نخواهد شد؛ پس نهایت استفاده را ببرید.

hiring

۶- حرفه‌ای صحبت کنید

در یک جلسه‌ی مصاحبه همه چیز در سطح حرفه‌ای است. رزومه‌ای که فرستاده بودید مطمئنا حرفه‌ای بوده است و اکنون نیز با ظاهری آراسته در جلسه حضور پیدا کرده‌اید. بنابراین طرز صحبت کردن نیز باید حرفه‌ای و سطح بالا باشد. البته سطح راحتی در شرکت‌های مختلف متفاوت است که باید این موضوع را نیز در ذهنتان داشته باشید. به‌عنوان مثال نحوه‌ی صحبت برای کار در استارتاپ و یک شرکت بزرگ کاملا متفاوت است پس بهتر است قبل از حضور آمادگی کامل کسب کنید.

۷- به زبان بدن نیز اهمیت دهید

زبان بدن، وضعیت مناسب و داشتن رابطه‌ی چشمی در ایجاد تأثیر مناسب ضروری است. شاید بهترین ایده در ذهنتان وجود داشته باشد اما اگر نتوانید آن را به بهترین حالت بیان کنید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. زمانی که صحبت می‌کنید صاف بنشید و به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید. دست به سینه ننشینید و با انگشت‌ها بازی نکنید. فراموش نکنید وضعیت بدنی مناسب میزان اعتمادبه‌نفس را نیز افزایش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات