معرفی استارتاپ ویتنامی با هدف ساخت جامعه هوشمند

پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کشور ویتنام بازاری ناپایدار و غیر قابل پیش‌بینی دارد؛ اما این استارتاپ محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزار جالبی با هدف ساخت جامعه‌ی دیجیتال به بازار عرضه کرده است.
تبلیغات

‌Ami یک استارتاپ تکنولوژی ویتنامی است که قصد دارد از طریق سیستمی ساخته‌شده از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بین کل جمعیت ویتنام (حدود ۱۰۰ میلیون نفر) ارتباط برقرار کند. جاناتان مد، گردشگری است که به‌منظور آشنایی بیشتر با استارتاپ‌ها به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کند و از نزدیک با داستان و نحوه‌ی کارشان آشنا می‌شود. او برای حضور در رویدادی به ویتنام سفر کرده است تا با استارتاپ Ami و داستان آن آشنا شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت داستان سفر او را از زبان خودش می‌خوانید.

معرفی استارتاپ

نوامبر سال ۲۰۱۷ به ویتنام سفر کردم تا با استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی این کشور بیشتر آشنا شوم. طوری برنامه‌ریزی کرده بودم که در هفته‌ی کنفرانس TechFest در هانوی، پایتخت ویتنام باشم و در همین رویداد بود که با یکی از غرفه‌داران کنفرانس یعنی استارتاپ Ami آشنا شدم. در آن زمان تنها ۶ ماه از راه‌اندازی Ami گذشته بود و تنها محصول آن‌ها نرم‌افزاری بود که میان مالکین و مستأجران ارتباط بهتر و کارآمدتری برقرار می‌کرد.

vietnam

محصول دومی که از طرف نات له (Nhat Le)، مدیرعامل این استارتاپ به من معرفی شد، سخت‌افزاری به نام Ami Electricity با نام مختصر Ami E بود که به مردم کمک می‌کرد از هر جایی و با استفاده از گوشی موبایل نظارت دقیق‌تری روی انرژی مصرفی خانه داشته باشند. این دستگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ زیرا به‌راحتی قابل نصب و استفاده بود و اطلاعات دقیقی در مورد انرژی مصرفی خانه به کاربر ارسال می‌کرد. این دستگاه هنوز به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار نگرفته بود؛ زیرا شرکت توانایی پرداخت مخارج مرتبط با ثبت اختراع (۶ هزار دلار) را نداشت. من که تحت تأثیر ارائه‌ی بسیار خوب مدیرعامل این شرکت قرار گرفته بودم، ارتباطم را با آن‌ها حفظ کردم تا از آخرین تغییراتشان مطلع شوم. تغییر و تحولات استارتاپ Ami در این مدت به قدری زیاد بود که چشم‌اندازهای این استارتاپ را با تغییرات جدی روبه‌رو کرد.

در تماسی که تنها یک هفته بعد از رویداد با مدیرعامل استارتاپ داشتم، متوجه شدم اتفاق‌های بسیار خوبی برایشان افتاده است. استارتاپ Ami جایزه‌ی بهترین تیم رویداد TechFest را به همراه سفر به سیلیکون‌ ولی و نیویورک برای آشنایی بیشتر با بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران برنده شد. این در حالی است که مدیرعامل شرکت حتی تا روزهای پایانی مهلت ثبت‌ نام از وجود چنین رویدادی خبر نداشت و در آخرین لحظه‌ها ثبت نام کرد. استارتاپ Ami تنها یک هفته بعد از رویداد، ۹ میلیون دلار سرمایه از طرف یک شرکت املاک و مستغلات ویتنامی به نام Binh Minh دریافت کرد. آن‌ها قبلا نیز با این تیم سرمایه‌گذاری ملاقات کرده بودند؛ اما سخنرانی که در کنفرانس ارائه دادند به اندازه‌ای جذاب بود که هر دو طرف حاضر با همکاری با یکدیگر شدند.

amie

سرمایه‌گذاری

شرکت سرمایه‌گذاری Binh Minh به همان دلیلی که من به این استارتاپ علاقه‌مند شدم؛ یعنی چشم‌اندازشان حاضر به سرمایه‌گذاری روی این کسب‌وکار شد. استارتاپ Ami قصد دارد در سه سال آینده با استفاده از راه‌ حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در یک پلت‌فرم ارائه می‌شود، ارتباط تمام شهروندان و ارائه‌دهنگان را دیجیتال کند. به عبارت دیگر Ami می‌خواهد کل جمعیت ویتنام (یا حتی در آینده کل جمعیت آسیای جنوبی) و خانه‌ها، ساختمان‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و...) را به یکدیگر متصل کند تا یک جامعه‌ی دیجیتال بسازد. استارتاپ Ami در سه ماه گذشته تعداد کارمندان خود را از ۱۰ نفر به ۴۰ نفر رساند و تغییرات اساسی در پلت‌فرم ایجاد کرد. آن‌ها در حال حاضر در تلاش هستند تا اکوسیستمی از محصولات و اپلیکیشن‌هایی بسازند که روی پلت‌فرم ابری قابل اجرا باشد.

استراتژی توسعه‌ی محصولات Ami بسیار گسترده و متنوع بوده و فاز ابتدایی آن روی رونق بخش املاک و مستغلات تمرکز کرده است. حجم ساخت‌وساز در شهرهایی مانند هانوی به اندازه‌ای زیاد است که هر گردشگری با دیدن آن‌ها تعجب خواهد کرد. Ami تا امروز پنج محصول به بازار عرضه کرده است:

Ami Manager: اپلیکیشنی برای مدیریت املاک

Ami Citizen: محصول تکمیلی اپلیکیشن مدیریت املاک که ارتباط مستأجر و مالک را تسهیل می‌کند

Ami Hero:‌ اپلیکیشنی برای ارتباط دادن شهروندان با تعمیرکاران یا ارائه‌دهندگان انواع خدمات

Ami Rooms: بازاری برای اجاره و فروش مسکن

Ami Pay:‌ برنامه‌ی یکپارچه‌ی موبایل برای پرداخت

amie

استارتاپ Ami ادعا می‌کند تازه در ابتدای مسیر رشد قرار دارد و محصولات ارائه‌شده به بازار همگی بازخورد خوب و مثبتی داشته‌اند. آن‌ها گفته‌اند تنها در عرض ۶ ماه تعداد مستأجرهایی که از طریق اپلیکیشن این شرکت ملک مورد نظر را پیدا کرده‌اند حدود سه برابر شده است. در حال حاضر تعداد منزل‌های معرفی‌شده در یکی از اپلکیشن‌های این استارتاپ ۱۵۰۰ واحد است که تا آخر سال ۲۰۱۸ باید به ۱۰ هزار واحد برسد و تا آخر سال ۲۰۱۹ باید از مرز ۱۰۰ هزار عبور کند. البته این استارتاپ قصد دارد هفت محصول جدید دیگر نیز به بازار ارائه کند و صنعت آموزش و مدیریت انرژی را نیز هدف قرار دهد. هر محصول پیش از ارائه در سطح وسیع روی کاربران محلی آزمایش می‌شود. به‌عنوان مثال استارتاپ Ami به شبکه‌ی دانشگاه‌ها در مورد مدیریت داده و تسهیل ارتباط میان دانشگاه با دانشجو پیشنهاد داده است تا عملیات ثبت‌ نام و نظارت بر عملکرد دانشجویان راحت‌تر انجام شود. آن‌ها محصول خود را روی ۳۰ هزار دانشجو امتحان کرده‌اند و در صورت رسیدن به هدف خود آن را به‌طور عمومی به بازار عرضه خواهند کرد.

هدف نهایی آن‌ها این است که اپلیکیشن شهروندی برای مدیریت تمام اپلیکیشین‌های دیگر ارائه دهند. اینکه هر شهروند بتواند امور مرتبط به دانشگاه، اجاره و خرید مسکن و هر کار دیگری را از طریق این اپلیکیشن واحد انجام دهد. هرقدر افراد بیشتری به استفاده از محصولات این شرکت جذب شوند، محصولات و پلت‌فرم‌های جدیدتری به بازار عرضه خواهد شد.

amie

چشم‌انداز استارتاپ

همان‌طور که می‌دانید، چالش‌های زیادی در عرضه‌ی یک محصول وجود دارد و هنگام ارائه‌ی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوع در یک زمان واحد تعداد چالش‌ها نیز چند برابر می‌شود. همه‌ی این موارد زمانی که پای استارتاپ و اولین تجربه در میان باشد بسیار سخت‌تر و پرچالش‌تر نیز خواهد شد. از این رو این استارتاپ تخمین زده است تعداد کارمندانش در سال آینده حداقل دو برابر خواهد شد. از طرفی بازار ویتنام بسیار ناپایدار و غیر قابل پیش‌بینی است به‌عنوان مثال قراردادهای امضاشده به‌راحتی لغو می‌شوند؛ بدون اینکه حتی عواقبی داشته باشند. همچنین سیستم قانونی این کشور هنوز به مرحله‌ای از رشد نرسیده است که از استارتاپ‌های تکنولوژی به اندازه‌ی کافی حمایت کند. در این شرایط و با دانستن این حقایق، مدیرعامل استارتاپ Ami و اعضای تیمش با احتیاط اما سریع رو به جلو قدم برمی‌دارند. آن‌ها از زیرساخت‌های خود مطمئن بهستند و مقیاس‌های خود را با موفقیت افزایش می‌دهند.

استارتاپ Ami هنوز در مراحل ابتدایی رشد و توسعه است اما نقشه‌ی مسیر عرضه‌ی محصولات و فرصت‌های موجود در کشور ویتنام به‌زودی مشخص می‌کند آیا شرکت به هدف نهایی خود یعنی دیجیتال کردن زندگی شهروندان جوان و روبه‌رشد ویتنام خواهد رسید یا خیر.

کشور ویتنام با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه است و یک ایده‌ی جدید شاید به اندازه‌ای موفق باشد که سایر بازارها و کسب‌وکارها را به ارائه‌ی محصول مشابه تشویق کند. چنین حقایقی نشان می‌دهند استارتاپ Ami هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد و باید موفقیت‌های آن را در سال جدید دنبال کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات