راهکارهایی برای افزایش نظم و سازمان دهی شخصی

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سازمان دهی عملکرد شخصی در زندگی شخصی و کاری نیاز به ابزار یا آموزش‌های خاص ندارد و تنها با چند تکنیک ساده قابل اجرا است.
تبلیغات

در فعالیت‌های کاری بهتر است که همیشه برای اتفاقات آماده باشید و با سازمان‌دهی رفتار و عملکرد، از فرصت‌های بهترین استفاده را ببرید. البته این پیشنهاد در سخن آسان‌تر از عمل است؛ چرا که هر روز ما با تعداد زیادی از وظایف تحت کنترل یا خارج از کنترل مواجه می‌شویم که همگی تصمیم به هدر دادن زمان ما دارند. ایمیل‌های مزاحم، دفتر کار و میز نامرتب تنها مواردی ساده هستند که مانع از سازمان‌دهی منظم شما می‌شوند.

البته سازمان‌دهی کارها علم خارق‌العاده‌ای نیست و نیاز به اقدامات آن‌چنان بزرگی ندارد. تنها با کمی وقت می‌توانید سیستمی را طراحی و توسعه دهید که پیگیری موارد ضروری و صرف‌نظر کردن از موارد اضافی را به روند کاری شما اضافه کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی ۶ راهکار ساده می‌پردازیم که در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی عملکرد نقش مفیدی خواهند داشت.

۱- تهیه لیست اولویت‌ها در ابتدای روز

در ابتدای روز کاری زمانی در حدود ۲۰ دقیقه را به تهیه‌ی لیست اولویت‌ها و وظایف اختصاص دهید. پس از آن هر ابزار، سیستم یا روشی را برای وفاداری به این برنامه به کار بگیرید. قدم اصلی، نادیده گرفتن درخواست‌های شخصی و همچنین همکارانی است که بدون هماهنگی در صدد اضافه کردن موارد به لیست شما هستند.

۲- تمرکز روی مهم‌ترین هدف

ابتدا مطمئن شوید که اهدافتان واقعی، الهام‌بخش و قابل دستیابی هستند. سپس آنها را همیشه در برابر ذهن خود داشته باشید تا در برنامه‌ریزی‌ها تمرکز روی آنها را در اولویت قرار دهید.

۳- استفاده از ابزارهای آنلاین

امروزه ابزارهای متعددی برای مدیریت زمان در دستگاه‌های مختلف اعم از کامپیوتر، گوشی هوشمند و ساعت هوشمند وجود دارند. یک تقویم آنلاین مناسب مانند تقویم گوگل انتخاب کنید و با یادداشت وظایف و قرارهای مهم و هماهنگ‌سازی آن با همه‌ی دستگاه‌های همراه، برنامه‌ی خود را یکپارچه کنید.

google calendar

۴- حفظ اهمیت اولویت‌ها

قطعا نوشتن لیست اولویت‌ها وقت کمی از شما خواهد گرفت اما نکته‌ی مهم کاربردی، وفاداری به آن و تنها انجام دادن وظایف به ترتیب اولویت است. بسیاری از افراد با وجود درک اولویت‌ها و یادداشت کردن آنها، ابتدا وظایف ساده را انجام می‌دهند و وظایف دشوار و وقت گیر را به پایان روز موکول می‌کنند. با این کار در زمان‌هایی که در پایین‌ترین سطح انرژی قرار دارید، به سخت‌ترین کارها مشغول می‌شوید.

۵- جمع‌بندی در پایان روز

در پایان هر روز کاری یک زمان ۲۰ دقیقه‌ای دیگر برای بررسی کارها و اتمام موارد نیمه‌تمام اخصاص دهید. اختصاص وظایف به زیردستان، تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی پایان دادن به وظایف جاری و حتی پاسخ دادن به ایمیل‌های با اولویت پایین باید در این زمان انجام شود. بعلاوه یک طرح کلی نیز برای برنامه‌های روز بعد آماده کنید.

۶- منظم کردن محل کار

وقتی محل کار و میز شما به هم ریخته باشد، ذهنتان نیز مشوش خواهد شد. در پایان روز زمانی را به مرتب کردن میزتان اخصاص دهید. این مرتب کردن را در فایل‌های کامپیوتری و ایمیل‌هایتان نیز لحاظ کنید تا در شروع روز کاری بعدی با یک به‌هم ریختگی ذهنی مواجه نشوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات