عملکرد حیرت انگیز بال عقب در زنوو TSR-S

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سوپراسپرت زنوو TSR-S از نوعی سیستم آیرودینامیکی فعال بهره می‌برد که باعث بهبود قابل توجه عملکرد آن در پیچ‌های پیست مسابقه می‌شود.
تبلیغات

امروزه بسیاری از خودروهای سوپراسپرت مدرن به ویژگی آیرودینامیک فعال مانند فلپ، بال عقب و حائل پشت پنجره مجهز هستند که حرکت می‌کنند یا تغییر شکل می‌دهند. استفاده از این فناوری‌ها به تغییر مشخصات آیرودینامیکی خودرو کمک زیادی می‌کند. البته راننده نیازی به مقدار زیادی نیروی رو به پایین (داون‌فورس) در ترافیک ندارد، ولی وقتی که بخواهد در پیست رانندگی کند، به این نیروی رو به پایین نیاز ضروری خواهد داشت. ویژگی آیرودینامیک فعال با کمک به پایین رفتن یک گوشه‌ی خودرو بهتر عمل می‌کند و می‌تواند با تبدیل شدن به ترمز هوایی عملکرد بهتری از خود نشان دهد. اما بال عقب در خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S، واقعا استثنایی به نظر می‌رسد. 

Zenvo TSR-S / خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S

 ابرخودروی سوپراسپرت زنوو (Zenvo) از یک بال مرکزگرا (متمایل به مرکز) در قسمت عقب بهره می‌برد. برخلاف آن‌چه تاکنون از سیستم‌های آیرودینامیک فعال دیده‌ایم، این بال از دو محور چرخشی استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد به عنوان یک ترمز هوایی و تثبیت کننده چرخش خودروی سوپراسپرت عمل کند. ویدئوی انتهای متن را تماشا کنید و ببینید که بال عقب ابرخودروی زنوو TSR-S به چه میزان می‌چرخد و کج می‌شود، در حالی که در پیست مسابقه عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. بال متحرک عقب خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S به لطف چرخش طولی خود، میزان نیروی رو به پایین بیش‌تری در اختیار قرار می‌دهد و باعث بهبود آیرودینامیک ابرخودرو می‌شود. 

Zenvo TSR-S / خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S

کاسپر دمکشر، کارشناس ارشد مکانیک سیالات که در توسعه سیستم آیرودینامیکی فعال خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S مشغول به کار است، هنگام رونمایی از ابرخودروی زنوو در مورد عملکرد این سیستم چنین توضیح داد:

بال عقب متحرک ابرخودروی زنوو TSR-S قادر به حفظ نیروی رو به پایین در بالاترین سطح و ایجاد نیروی بزرگ هدایت شونده به سمت داخل است. هنگامی که بال عقب کمی کج شود، نیروی رو به پایین تنها ۳ درصد کاهش می‌یابد؛ در حالی که یک نیروی هدایت شونده به سمت داخل و به میزان قابل توجه ۳۰ درصد ایجاد می‌کند. این نیرو نقش مهمی در حفظ پایداری خودروی سوپراسپرت در پیچ‌های تند مسیر پیست ایفا خواهد کرد.

استفاده از چنین نوع سیستم آیرودینامیکی فعالی برای خودروی سوپراسپرتی مانند زنوو TSR-S، بسیار مهم است. این ابرخودروی قدرتمند که حضورش در جاده‌های معمولی نیز قانونی است، از پیشرانه ۵.۸ لیتری خورجینی هشت سیلندر مجهز به دو سوپرشارژر گریز از مرکز بهره می‌برد. پیشرانه قدرتمند زنوو TSR-S در بهترین شرایط ۱،۱۷۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که از طریق جعبه دنده هفت سرعته نیمه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. جعبه دنده از خودروهای مخصوص موتوراسپرت گرفته شده است و به نظر می‌رسد که وجود آن برای پیشرانه قدرتمندی مانند سوپراسپرت زنوو ضروری باشد. خودروی سوپراسپرت زنوو TSR-S قادر است در زمان ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها به زمان چشم‌گیر ۶.۸ ثانیه نیاز دارد. 

خودروی سوپراسپرت دانمارکی دارای ظاهر، قدرت و فناوری است که به آن اجازه می‌دهد تسلط خوبی روی مسیر پیست داشته باشد. سیستم آیرودینامیکی فعال بال عقب آن به مراتب عملکرد بهتری نسبت به دیگر تجهیزات مرسوم دارد. اگرچه کمی این سیستم ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نتیجه کار و عملکرد عالی آن در پیست برای راننده مهم خواهد بود. 

ویدئو

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات