پیگیری تحریم دانشگاه شریف در مذاکرات برجام با اروپایی‌ها

پنج‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
موضوع تحریم دانشگاه شریف از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود تا مذاکرات وزیر امور خارجه با اتحادیه اروپا در خصوص برجام، مسئله دانشگاه شریف نیز مطرح و این مشکل حل شود.
تبلیغات

دکتر محمود فتوحی در یک نشست خبری به تبعات شرایط اخیر سیاسی کشور بر روابط بین‌المللی دانشگاه شریف پرداخت و اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است پنج دانشگاه و تعدادی از پژوهشگاه در کشور انتخاب شوند تا طی مدت‌زمانی مشخص در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرند.

دانشگاه شریف یکی از دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی در عرصه‌های بین‌المللی امضا کرده است و در حال حاضر ارتباطات بین‌المللی خوبی دارد. اگرچه برای پویا ماندن، دانشگاه مجبور به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و تعامل با دانشگاه‌های برتر جهانی است؛ اما طبیعتا مسائل سیاسی کشور نمی‌تواند بر روابط بین‌المللی بی‌تأثیر باشد.

به گفته‌ی رئیس دانشگاه شریف، این دانشگاه بعد از برجام ارتباطات مناسبی با دانشگاه‌های اروپا شکل داده است و هیئت‌های دانشگاه‌های اروپایی نیز حتی پس از اقدام رئیس جمهور آمریکا از دانشگاه شریف بازدید کردند و قراردادهای پژوهشی بین دانشگاه‌های خارجی افزایش پیدا کرده است؛ اما اتفاقات سیاسی می‌تواند مشکلاتی در عرصه نقل و انتقالات گرندهای بین‌المللی و انتقال پول و ... ایجاد کند.

روابط بین‌المللی دانشگاه صنعتی شریف حتی در دوران تحریم یعنی قبل از توافق برجام ادامه داشته است و موضوعات سیاسی نتوانسته اقدامات را در راستای بین‌المللی‌سازی متوقف کند.

بر اساس گزارش دکتر فتوحی، همان‌طور که برخی افراد و سازمان‌ها از سوی برخی نهادهای جهانی با تحریم مواجه شدند، دانشگاه شریف نیز در لیست تحریم قرار گرفت؛ اما انتظار می‌رود در مذاکرات وزیر خارجه با اتحادیه اروپا در خصوص موضوع برجام، تحریم دانشگاه شریف نیز رفع شود.

آمار خروج نخبگان شریف دقیق نیست

رئیس دانشگاه شریف معتقد است آمارهای اعلام‌شده از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف دقیق نیست؛ اما بااین‌وجود بر اساس رتبه‌بندی QSریال دانشگاه شریف از نظر جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار رتبه زیر ۵۰ را دارد؛ ضمن اینکه تربیت دانشجویان به‌صورت نیروهای کارآفرین و مهارت‌محور موجب شده است بسیاری از این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی در ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان اطراف دانشگاه مستقر شوند.

حضور تنها ۲۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه شریف

به گفته‌ی رئیس دانشگاه شریف، در حاضر ۲۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه شریف مشغول تحصیل هستند و با توجه به موافقت با درخواست ۱۰۰ دانشجوی دیگر، این آمار در سال جاری با افزایش پنج برابری مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش وی، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۸۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور پذیرش شوند و دانشگاه‌های تراز اول نیز باید ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.

وی همچنین اعلام کرد که پذیرش دانشجو در پردیس کیش نیز دو سال قبل ممنوع شده بود؛ اما خوشبختانه طی دو سال اخیر مجوز پذیرش دانشجوی خارجی دریافت شده و در کنار دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی است که دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات