طرح فیسبوک و کوالکام برای توسعه اینترنت پرسرعت در مناطق شهری

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک و کوالکام در همکاری جدید خود می‌خواهند اینترنت پایدار و پرسرعت با پهنای باند بیش از ۶۰ گیگاهرتز ارائه دهند.
تبلیغات

طبق اعلام اخیر Qualcomm Incorporated (شرکت مادری که بخش فناوری‌های آن را باعنوان Qualcomm Technologies) می‌شناسیم، این شرکت به‌ همراه فیسبوک در حال توسعه‌ی اینترنت پرسرعت برای فناوری تراگراف فیسبوک هستند. آن‌ها می‌خواهند این کار گسترده را با توسعه‌ی یک سیستم وایرلس چندگرهی بر اساس فناوری ۶۰ گیگاهرتزی شرکت کوالکام انجام دهند. هدف آن‌ها از همکاری با تولیدکنندگان و اپراتورهای اصلی موبایل در سیستم ارتباطی زمینی مورد نظرشان، ارتقاء سرعت، بهره‌وری و کیفیت اتصال اینترنت است؛ آن‌هم تنها با بخشی از هزینه‌هایی که برای توسعه‌ی فیبر نوری انجام می‌شود.

کوالکام، خانواده‌های QCA6438 و QCA6428 از تراشه‌های pre-802.11ay خود را با فناوری تراگراف ادغام خواهد کرد. این کار باعث می‌شود تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از طیف ۶۰ گیگاهرتزی بدون لایسنس و ارائه‌ی دسترسی وایرلس ثابت (FWA) به مشتریان مناطق شهری، ارتباطاتی با پهنای باند گسترده و سرعت بالا به آن‌ها ارائه دهند. درواقع سازندگان، موج میلی‌متری (mmWave) از نوع ۶۰ گیگاهرتزی برای کاربران خود فراهم خواهند کرد. طبق برنامه‌ی فعلی، شرکت‌ها در اواسط سال ۲۰۱۹ نسخه‌ی آزمایشی طرح را امتحان خواهند کرد. طیف موج میلی‌متری اصطلاحی است که به پهنای باند بین ۳۰ تا ۶۰ گیگاهرتز اطلاق می‌شود و احتمالا در توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطات داده، بیشتر از آن خواهیم شنید.

نسل پنجم 5G

فناوری تراگراف فیسبوک از طریق شبکه‌ای بر اساس یک بک‌هال وایرلس (Backhaul: در علم ارتباطات به بخشی از شبکه‌ی کلی گفته می‌شود که نقش واسط را میان شبکه‌ی مرکزی و سایر زیرشبکه‌های مرتبط بازی می‌کند) موج میلی‌متری، از اتصال پهنای باند پشتیبانی می‌کند. این فناوری بر اساس استاندارد pre-802.11ay ایجاد شده و بهبودهایی هم توسط تراشه‌ی بخش فناوری‌های کوالکام به آن اضافه شده است.

افزون بر این، نرم‌افزار سیستم هم بین کوالکام و فیسبوک ادغام شده است تا از عملیات بیرونی مؤثر پشتیبانی و از ایجاد تداخل در محیط‌های متراکم جلوگیری کند. کوالکام بخش بک‌هال خارجی را با کمک شماری از از پیشرفت‌های به‌دست‌آمده‌ در این حوزه از قبیل پروتکل TDMA، گره‌های هماهنگ‌شده‌ی زمانی، پیوند کانال و مجموعه‌ی آنتنی بزرگ بهبود بخشیده است تا بر موانع بزرگ در محیط‌ شهری متراکم فائق آید، مناطق بیشتری را پوشش بدهد در نهایت، هزینه و زمان را کاهش دهد.

ارویند گای، معاون بخش محصولات کوالکام اتروس (یکی از زیرشاخه‌های فناوری‌های کوالکام)، می‌گوید:

همکاری ما با فیسبوک باعث ورود فناوری‌های پیشرفته 11ad و pre-11ay به بازار خواهد شد و پردازش پهنای باند را افزایش و هزینه‌ی اپراتورها را کاهش خواهد داد. ترکیب کنترل‌کننده‌ی ابری تراگراف و معماری TDMA با نرخ پیوند ۱۰ گیگابیت برثانیه‌ای کوالکام، مصرف برق پایین و تکنیک‌های کاهش تداخل اولیه، رؤیای اتصال گیگابیتی را به حقیقت بدل خواهد کرد.

یائل مگوایر، معاون اتصالات فیسبوک، می‌گوید:

ما از همکاری با بخش فناوری‌های کوالکام برای پیشبرد به‌کارگیری فناوری‌های pre-802.11ay و 802.11ad از نوع ۶۰ گیگاهرتزی و همچنین ساخت یک اکوسیستم قوی تعامل مقابل براساس تراگراف هیجان‌زده هستیم. هدف ما از تراگراف، ارائه‌ی دسترسی سریع و با کیفیت به مردم مناطق شهری است تا آن‌ها بتوانند فرصت‌ها و جوامع جدیدی بسازند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات