شفق‌ قطبی ، ماه و ستارگان درخشان به روایت تصویر

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، زیبایی‌ها و شگفتی‌های فراوانی دارد. یکی از این زیبایی‌ها آسمان شب با ستارگان درخشان و مناظر بی‌نظیر است که چشم‌های هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.
تبلیغات

در دل آسمان شب زیبایی‌های فراوانی مانند شفق‌ قطبی، منظومه راه شیری، ستارگان درخشان، حالت‌های مختلف ماه و ... نهفته است. هر سال مسابقه‌ای بین‌المللی یا موضوع آسمان شب برگزار می‌شود که عکاسان فراوانی از همه جای جهان در آن شرکت می‌کنند. در ادامه مجموعه‌ای از عکس‌های بهترین عکاسان جهان که آسمان شب را به تصویر کشیده‌اند با هم می‌بینیم.

شفق قطبی بر فراز لاکسواتان فجورد - لاکسواتان، نروژ

شفق قطبی یکی از بی‌نظیرترین پدیده‌های موجود در کره زمین است که در نواحی قطبی مشاهده می‌‎شود. این نورهای بسیار زیبا و رنگارنگ که در آسمان می‌رقصند و چشم‌انداز زیبا و منحصر‌به‌فردی از خود به جای می‌گذارند. در عکس زیر شفق‌های قطبی بر فراز آسمان شهر لاکسواتان می‌رقصند و کهکشان راه شیری در سمت چپ عکس مشاهده می‌شود. این عکس تک‌لایه است و هیچ تغییر یا ویرایشی روی آن اعمال نشده. عکاس مت والفورد در مورد عکس می‌گوید:

من عاشق شفق‌ قطبی در این عکس هستم که مشتاقانه برفراز دره می‌رقصد؛ درحالی‌‎که کوه‌ها مانند یک قاب از دو طرف آن‌ را در بر گرفته‌اند.

عکاس: مت والفورد (Matt Walford) - موزه ملی دریانوردی لندن

صعود زمین از میان کهکشان‌ها - هیلو، ایالت متحده آمریکا

عکس از فراز بلند‌ترین کوه هاوایی به اسم مائونا‌کیا و با چشم‌انداز زمینی پر از گدازه‌های آتشفشانی گرفته شده است. راه شیری بین دو آتشفشان مائونا‌کیا در سمت چپ و هوالالی در سمت راست به گونه‌ای با خط افق منطبق شده‌ است که انگار زمین به سمت آسمان اوج می‌گیرد.

عکاس: گیانی کراتلی (Gianni Krattli) /موزه ملی دریانوردی لندن

قایق ها- آکاسلومپولو، فنللاند

شفق‌ قطبی به رنگ‌های سبز و آبی در قسمت جنوبی آسمان بر فراز دریاچه آکاسلومپولوی فنلاند می‌چرخد و این منظره بی‌نظیر را بوجود می‌آورد. عکاس در توضیحات خود پیدا کردن مکان و موقعیت مناسب را سخت‌ترین قسمت ثبت این منظره بی‌نظیر از آسمان شب دانسته که غرق در نورهای ملایم و زیبا است.

عکاس: مارکوس میلی (Marcus Kiili) /موزه ملی دریانوردی لندن

ستاره‌های یادبود - دره یادبود، آمریکا

این عکس در ماه گرفتگی سال ۲۰۱۵ توسط آلبرت دروس ثبت شده‌ است. در ابتدا عکاس قصد داشت از ماه عکاسی کند که به دلیل خسوف موفق به این کار نشد؛ ولی فرصتی به‌ دست آورد تا از آسمانی بسیار تاریک عکاسی کند. کشوری که دروس در آن زندگی می‌کرد دارای آلودگی نوری فراوانی بود به همین دلیل این اولین بار بود که او کهکشان راه شیری را به‌وضوح می‌دید. نور و اشعه قرمزی که در آسمان دیده می‌شود به دلیل جو زیبا در طی ماه گرفتگی است. آلبرت دروس گفته است که این تجربه شگفت‌انگیز را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد. این عکس یک پانوراما است و از سه عکس عمودی تشکیل شده‌.

عکاس: آلبرت دروس (Albert Dros) /موزه ملی دریانوردی لندن

ستاره قطبی بر فراز کوه هود - اورگون، آمریکا

ستاره قطبی به طرز زیبایی بر فراز کوه هود و در امتداد آن قرار گرفته‌ و نور آن به‌طور متقارن بر دریاچه آرام و زیبای تریلیوم انعکاس یافته است. عکاس گرت سوهری برای نشان دادن چرخش زمین و مسیر دایره وار حرکت ستارگان از تکنیک نوردهی طولانی مدت (حدود بیست دقیقه) در یک موقعیت استفاده کرد و موفق شد تا تقارن زیبا و بیشتری را در عکس ایجاد کند.

عکاس: گرت سوهری (Garrett Suhrie)/موزه ملی دریانوردی لندن

ماه گرفتگی بزرگ - بوراس، سوئد

در ۲۵ سپتامبر ۲۰ سال ۲۰۱۵ دو پدیده خسوف و ابر ماه با یکدیگر هم‌زمان شدند. ابر ماه یا سوپرمون به حالتی گفته می‌شود که ماه در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار دارد و ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه در پشت زمین قرار می‌گیرد و سایه زمین روی ماه می‌افتد درنتیجه تنها نوری که ازطریق آن منعکس می‌شود، رنگی متفاوت و به طیف قرمز دارد. شما در این عکس از ماه نیز یک سایه قابل توج‌های از رنگ قرمز را مشاهده می‌کنید. با توجه به رنگ قرمز ماه در هنگام خسوف، آن را ماه خون می‌نامند.

عکاس: پیتر فولکسون (Peter Folkesson) /موزه ملی دریانوردی لندن

سحابی سر اسب - لاجونکارا، اسپانیا

سحابی سر اسب یا برنارد ۳۳ یک سحابی تاریک است که در کنار ابر مولکولی شکارچی قرار گرفته‌ و با زمین ۱٫۵۰۰ سال نوری فاصله دارد. این سحابی یک ابر متراکم و پر از غبار و گاز است که ظاهری شبیه سراسب دارد و یکی از سحابی های قابل تشخیص است. همین امر آن را به یک هدف محبوب برای عکاسان تبدیل کرده است.

عکاس : خوزه جیمزپرژیو ( José Jiménez )/ موزه ملی دریانوردی لندن

سفر- لاپالما، اسپانیا

راه شیری بصورت خمیده بر فراز پارک ملی کالدرا ده توبرینته قرار دارد. در فواصل مشخصی نورهایی از جزایر تانریف، لاگومرا و ال‌هیرو قابل مشاهده است. تصویر با تکنیک پانورما ثبت شده و شامل ۱۸ عکس عمودی است.

راه شیری-Milky Way

عکاس : جاویر مارتینز (Javier Martinez )/ موزه ملی دریانوردی لندن

زمانی که شهر درخواب است - اننرلیتن، انگلستان

عکاس این عکس قبلا تنها یک بار از این فاصله شاهد شفق قطبی بوده است. اما این منظره واضح تر و زیباتر از منظره قبلی بوده است. عکاس برای ثبت این تصویر نادر از شفق قطبی در این منطقه‌ی اسکاتلند از چشم‌انداز قلعه‌ای در بالای یک تپه رومی قدیمی استفاده کرده است. ابرهای کم موجود و نور پرتغالی ایجادشده توسط چراغ‌های شهر ادینبورگ در دور‌دست توانسته است تنوع بی‌نظیری از رنگ و نور و تضاد در عکس ایجاد کند.

شفق قطبی - aurora

عکاس: راس کمبل (Ross Campbell) / موزه ملی دریانوردی لندن

درخشش ماه کامل کریسمس - تورنتو، کانادا

لایه نازک ابر روی ماه، به‌عنوان یک فیلتر طبیعی برای کاهش روشنایی عمل کرده‌ و این فرصت برای عکاس فراهم شده است که بتواند طلوع ماه را در افقی رنگی به تصویر بکشد. اندرو یی تردید‌های فراوانی در مورد نوع دوربین و راه‌کارهایی که می‌توانست به کار ببرد تا بهترین عکس را از طلوع ماه بگیرد داشت، وی سرانجام تصمیم گرفت از دوربین هشت ساله قدیمی خود و با استفاده از تکنیک‌های فنی این کار را انجام دهد. در این زمینه شانس نیز بسیار با او همراه بود تا یک تصویر به یاد ماندنی به دست اورد.

ماه- moon

عکاس: اندرو یی (Andrew Yee) / موزه ملی دریانوردی لندن

نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات