کمبریج آنالیتیکا اعلام ورشکستگی کرد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمبریج آنالیتیکا که بیشتر نامش را با بحران اخیر ایجادشده برای حریم خصوصی کاربران فیسبوک می‌شناسیم، به‌طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد.
تبلیغات

کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاوره‌ی سیاسی بود که در مرکز بحران ایجادشده برای فیسبوک قرار داشت. این شرکت پنجشنبه‌ی گذشته به‌طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد. نام کمبریج آنالیتیکا از مارس سال جاری بر سر زبان‌ها افتاد. در آن زمان، شایعاتی در مورد استفاده از اطلاعات خصوصی حدود ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک توسط این شرکت منتشر شد. کمبریج آنالیتیکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ توسط کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ استخدام شده بود.

کمبریج آنالیتیکا و شرکت مادر آن یعنی SCL Elections Ltd در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کردند که قصد تعطیلی شرکت‌ها و اعلام ورشکستگی دارند.

تقاضانامه‌ی رسمی این شرکت پنجشنبه‌ی گذشته در غیاب هیئت مدیره‌ی آن، توسط ربکا و جنیفر مرسر، دختران میلیاردر مشهور رابرت مرسر (مالک کمبریج آنالیتیکا و یکی از حامیان اصلی دونالد ترامپ) امضا شد. این درخواست در دادگاه ورشکستگی ایالات متحده در منطقه‌ی جنوبی نیویورک ارائه شد.

شرکت کمبریج آنالیتیکا در نامه‌ی اعلام ورشکستگی، دارایی‌های خود را حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار و بدهی‌اش را بین یک تا ۱۰ میلیون دلار ثبت کرده است. این شرکت که مقر آن در لندن قرار دارد، سال ۲۰۱۳ با هدف تمرکز روی انتخابات ایالات متحده‌ی آمریکا تأسیس شد و خانواده‌ی مرسر با رقمی حدود ۱۵ میلیون دلار از این شرکت پشتیبانی کردند. نام کمبریج آنالیتیکا به پیشنهاد مشاور قبلی دونالد ترامپ در کاخ سفید یعنی استیو بنن انتخاب شد.

بحران کمبریج آنالیتیکا ضربه‌ی بزرگی به فیسبوک و مؤسس آن مارک زاکربرگ وارد کرد. این شرکت از زمان انتشار اخبار بارها در آمریکا و اروپا مورد بازجویی قرار گرفته و در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران مجبور به پاسخگویی شده است.

در این میان مارک زاکربرگ نقش اول مبارزه برای فیسبوک است که چندی پیش علاوه بر انتشار بیانیه، برای پاسخگویی در کنگره‌ی آمریکا حاضر شد. او به‌زودی برای پاسخگویی در مورد این بحران در پارلمان اروپا نیز حاضر خواهد شد. آخرین خبرها از فیسبوک حاکی از قطع شدن دسترسی حدود ۲۰۰ اپلیکیشن به داده‌های کاربران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات