نتیجه مقایسه دوربین آیفون 10، گلکسی اس 9 پلاس، پی 20 پرو و وان‌پلاس 5T

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
در این مقاله به اعلام نتایج مقایسه‌ی عملکرد دوربین دوگانه جدیدترین پرچم‌دارهای دنیای موبایل می‌پردازیم.
تبلیغات

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توان خود را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هر ساله شاهد معرفی فناوری‌ و امکانات نوینی در دوربین گوشی‌های هوشمند هستیم. زومیت طبق روال همیشگی خود در ادامه به مقایسه‌ی عملکرد دوربین مطرح‌ترین بازیگران دنیای موبایل پرداخته است.

اپل هنگام معرفی نسل جدید گوشی‌های آیفون، روی دوربین به‌کاررفته و توانایی آن در جدیدترین محصولات خود مانور زیادی داد. آیفون در طول سالیان گذشته همواره یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بخش دوربین بوده است. آیفون ۱۰ نیز به واسطه‌ی تجهیز به بازه‌ی گسترده‌ای از امکانات و فناوری‌های متعدد، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران در زمینه‌ی عکاسی به شمار می‌رود.

سامسونگ همواره به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران عرصه‌ی گوشی‌ هوشمند، محصولات خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز می‌کند. گلکسی اس 9 پلاس با دو سنسور‌ ۱۲ مگاپیکسلی و قابلیت تعویض دریچه‌ی دیافراگم، خود را به‌عنوان محصولی توانمند در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است. 

هواوی طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود داشته و همکاری با لایکا منجر به رشد قابل توجه این بخش از گوشی‌های هوشمند هواوی شده است. پی ۲۰ پرو به‌عنوان اولین گوشی‌ هوشمند مجهز به سه دوربین، توانایی‌های فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشته است. قابلیت زوم ۳ و ۵ برابر در کنار ثبت تصاویری شفاف در شرایط نوری تاریک، پی ۲۰ پرو را به یکی از توانمند‌ترین دوربین‌های دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. 

وان‌پلاس ۵ با وجود استفاده از دوربین دوگانه، هیچ‌گاه خود را به‌عنوان محصولی پیشرو در این زمینه معرفی نکرد. با این حال وان‌پلاس ۵ تی با بهبود اندک بخش سخت‌افزار و بهینه‌سازی الگوریتم‌های پردازش تصویر، به‌طور قابل توجهی دوربین محصول خود را بهبود بخشیده است تا در کنار برترین پرچم‌داران دنیای موبایل قرار بگیرد. 

نکاتی که پیش از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • نام تلفن‌ها، مشخص نشده‌ است تا اگر به برند یا تلفن خاصی علاقه‌مند هستید، روی انتخاب بی‌طرفانه‌تان تأثیر نگذارد.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • پس از ۵ روز از انتشار این مقاله، مشخص خواهیم کرد که تصاویر، مربوط به چه تلفن‌هایی هستند.
  • در پایین هر تصویر، نظرسنجی مربوط به آن وجود دارد و از طریق آن می‌توانید به گوشی هوشمندی که از نظر شما عکس بهتری گرفته است، رأی بدهید.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر تلفن ۳ تا ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • با توجه به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی پرچم‌داران حال حاضر دنیای موبایل، در ۱۲ آزمایش جداگانه انجام شده است. هر یک از این آزمایش‌ها معیاری برای بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات در زمینه‌های مختلف است. دوربین کانن 5D Mark IV مجهز به لنز 70-24 با F/2.8، نیز به‌عنوان معیار به کار گرفته شده است.
  • تمامی عکس‌ها در حالت اتوماتیک و بدون فعال کردن حالت HDR ثبت شده‌اند.

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید.

نام گوشی‌های بررسی به شرح زیر است:

۱- آیفون ۱۰

۲- سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس

۳- هواوی پی ۲۰ پرو

۴- وان‌پلاس ۵ تی

در ادامه توجه شما را به جمع‌بندی نتایج مقایسه‌ی دوربین پرچم‌داران دنیای موبایل از نگاه کارشناسان زومیت و کاربران دعوت می‌کنیم. نام‌های درج‌شده در هر سطر به ترتیب عملکرد خود یا رأی کسب‌شده قرار گرفته‌اند.

مشخصات

انتخاب زومیت

انتخاب کاربران

آزمایش ۱

آیفون ۱۰ - هواوی پی ۲۰ پرو

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۲

هواوی پی ۲۰ پرو

آیفون ۱۰

آزمایش ۳

گلکسی اس ۹ پلاس - آیفون ۱۰ 

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۴

هواوی پی ۲۰ پرو - آیفون ۱۰

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۵

هواوی پی ۲۰ پرو

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۶

گلکسی اس ۹ پلاس - هواوی پی ۲۰ پرو

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۷

آیفون ۱۰

گلکسی اس ۹ پلاس

آزمایش ۸

آیفون ۱۰ - گلکسی اس ۹ پلاس

آیفون ۱۰

آزمایش ۹

وان‌پلاس ۵ تی

هواوی پی ۲۰ پرو

آزمایش ۱۰

آیفون ۱۰ - وان‌پلاس ۵ تی

وان‌پلاس ۵ تی

آزمایش ۱۱

وان‌پلاس ۵ تی

وان‌پلاس ۵ تی

در نظر داشته باشید که معیار‌های انتخاب زومیت، طبیعی و نزدیک بودن تصاویر ثبت‌شده نسبت به قاب اصلی و نمونه‌ی مرجع هستند. با این حال لذت بردن از تصاویر کاملا موضوعی سلیقه‌ای است و شاید بسیاری از کاربران تصاویری با رنگ‌های اغراق‌شده و کنتراست بالا را بیشتر بپسندند. به همین دلیل هدف این مقایسه دوربین بیش از اینکه انتخاب برترین دوربین گوشی‌های هوشمند باشد، نمایش الگوریتم‌های پردازش تصویر هر یک از گوشی‌ها است تا کاربران را پیش از خرید با نحوه‌ی عملکرد هر یک آن‌ها آشنا کند.

آزمایش اول:

در آزمایش اول به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری مساعد و منبع طبیعی نور پرداخته شده است. در این شرایط برخی الگوریتم‌های پردازشی موبایل جهت تزریق رنگ و لعاب به تصاویر، اقدام به شفاف‌سازی (Sharpening) بیش از حد و افزایش کنتراست در مرز سوژه‌ها می‌کنند که در نتیجه منجر به تصویری مصنوعی می‌شود. ثبت طبیعی رنگ از دیگر نکات الزامی این آزمایش است که دوربین‌ موبایل‌های موجود در این مقایسه، باید جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

آزمایش شماره‌ی ۱

آزمایش اول به دقت تنظیم تراز سفیدی و ثبت صحیح رنگ‌ها اختصاص دارد. هواوی پی ۲۰ پرو در این آزمایش موفق به ثبت نزدیک رنگ‌های در و پنجره‌ی چوبی نسبت به تصویر مرجع شده است. اما نزدیک‌ترین رنگ آجر‌های سوژه، متعلق به آیفون ۱۰ است.

آزمایش دوم:

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه در جهت افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته به کالیبره‌کردن آن می‌پردازند. در این آزمایش به دنبال گزینه‌ای با نزدیک‌ترین رنگ‌های ثبت‌شده نسبت به نمونه‌ی مرجع باشید.

آزمایش شماره‌ی ۲

در این آزمایش گوشی‌های مورد بررسی عملکرد خوبی از خود نشان ندادند و هواوی پی‌ ۲۰ پرو نزدیک‌ترین رنگ‌ها نسبت به تصویر مرجع را ثبت کرده است. آیفون ۱۰ نیز با افزایش بیش از حد کنتراست سعی بر جذاب‌تر کردن تصاویر داشته که منجر به فاصله‌ی بیش از حد آن با واقعیت شده است.

آزمایش سوم:

گستره‌ی دینامیکی به‌صورت مستقیم به توانایی سنسور دوربین بازمی‌گردد. دوربینی با گستره‌ی دینامیکی بهتر توانایی ثبت جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و نورانی تصویر را دارد. در این آزمایش و در مقایسه با تصویر مرجع باید به دنبال گزینه‌ای بود که بیشترین میزان از جزئیات را در بخش تاریک قاب (درخت کاج سمت چپ و سایه‌‌ی درخت سمت راست) و بخش روشن قاب (ابر‌های آسمان و ساختمان) در کنار حفظ کنتراست کلی عکس، ارائه دهد.

آزمایش شماره‌ی ۳

تمامی گوشی‌های این بررسی عملکرد فوق‌العاده‌ای در این آزمایش از خود نشان داده‌اند. در گوشی‌های هوشمند تنها با هدف گرفتن سوژه و ثبت عکس، نتیجه‌ی خروجی بسیار خوبی به دست می‌آید؛ اما عملکرد الگوریتم HDR دوربین‌ مرجع بهکاررفته به هیچ وجه خوب نبود و عملیات ثبت تصویر کاملا دستی (ثبت ۵ تصویر با نوردهی مختلف و ادغام آن‌ها در  فتوشاپ) انجام شده است. اگر به نقاط تاریک تصویر (درخت کاج سمت چپ و برگ‌های سمت راست) دقت کنید، متوجه عملکرد بهتر گلکسی اس ۹ پلاس و آیفون ۱۰ در این آزمایش می‌شوید. 

آزمایش چهارم:

آزمایش چهارم به بررسی دقت رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مساعد و مصنوعی پرداخته شده است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت نزدیک‌ترین رنگ در مقایسه با نمونه‌ی مرجع باشند. عدم اغراق در میزان رنگ‌ها و کنتراست تصویر مهم‌ترین المان‌های این آزمایش است.

آزمایش شماره‌ی ۴

در این آزمایش هواوی پی ۲۰ پرو عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. با دقت به توپ کاموایی سمت راست و پرنده‌ی سفالی سمت چپ قاب، عملکرد عالی این دوربین در ثبت دقیق رنگ‌ها را خواهید دید. این در حالی است که سایر دوربین‌ها تصاویر اُوراکسپوز (نوردهی بیش از حد) را ثبت کرده‌اند. با این حال برخی رنگ‌های ثبت‌شده توسط آیفون مانند پارچه‌ی قرمز، نزدیک‌ترین نسبت به نمونه‌ی مرجع است.

آزمایش پنجم:

در آزمایش پنجم به بررسی عملکرد سنسور و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و در نتیجه‌ی ایزو بالا پرداخته شده است. گزینه‌ای که قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها در کنار حفظ مناسب جزئیات و حذف نویز شود، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۱۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است که در ادامه‌ می ‌توانید مشاهده کنید.

آزمایش شماره‌ی ۵

پیش از این در آزمایش‌های زومیت، پرچم‌داران سامسونگ عموما بهترین عملکرد را در شرایط نوری ضعیف و ثبت جزئیات از خود به نمایش می‌گذاشتند. اما در این آزمایش، هواوی پی ۲۰ پرو با اختلاف، بیشترین میزان جزئیات را ثبت کرده است تا بتوان آن را پادشاه شرایط نوری تاریک نامید. 

آزمایش ششم:

ماکرو یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیای عکاسی است. در این سبک از عکاسی، ثبت جزئیات مناسب، حذف لرزش دست، جدا کردن سوژه از پس‌زمینه با توجه به جلوه‌ی بوکه و البته ثبت دقیق رنگ مهم‌ترین المان‌ها هستند. با توجه به موارد مذکور اقدام به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود در مقایسه با تصویر مرجع کنید.

آزمایش شماره‌ی ۶

در آزمایش ثبت تصاویر ماکرو، گلکسی اس ۹ پلاس موفق به ثبت نزدیک‌ترین رنگ نسبت به تصویر مرجع شده است. اما هواوی پی ۲۰ پرو بیشترین میزان جزئیات و ایجاد طبیعی‌ و عمیق‌تر جلوه‌ی بوکه‌ را به ارمغان آورده است.

آزمایش هفتم:

با توجه به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه معرفی کرده‌اند که می‌توان به زوم ۲ برابر و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی اشاره کرد. در این آزمایش ثبت جزئیات مناسب، ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی با توجه به تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه و هم‌چنین عدم اعوجاج در تصویر، مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید. وان‌پلاس 5T‌ تنها گوشی موجود در این بررسی بود که با اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین توانایی ثبت تصاویر پرتره در حالت زوم ۲ برابر نداشت.

آزمایش شماره‌ی ۷

در آزمایش هفتم به بررسی نحوه‌ی ایجاد المان‌های مؤثر در ثبت تصاویر پرتره شامل تعیین مناسب مرز سوژه و محیط اطراف، ثبت صحیح فرم صورت، حفظ مناسب جزئیات و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی پرداخته شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، آیفون ۱۰ هم‌چنان در این زمینه بهترین عملکرد را در گوشی‌های هوشمند دارد. با این حال پرچم‌دار اپل همچنان در تنظیم تراز سفیدی مشکل دارد که البته این مؤلفه مورد بررسی در این آزمایش نبوده است.

آزمایش هشتم:

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع منجر به تعبیه‌ی سنسور‌ ولنز‌های توانمندی در این بخش شده است. در همین راستا آزمایش ۸ و ۹ این مقایسه‌ی دوربین به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص دارد. در نظر داشته باشید برای ثبت بیشترین میزان از جزئیات، قابلیت زیبا شفاف‌سازی پوست در تمامی گوشی‌های غیر فعال شده است. ثبت رنگ طبیعی پوست در کنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

آزمایش شماره‌ی ۸

تصاویر سلفی یکی از مهم‌ترین کاربردهای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند است. با وجود پیشرفت چشمگیر، این بخش از دوربین‌های موبایل هنوز توانایی قابل توجهی (در مقایسه با دوربین اصلی) ندارد. در مقایسه‌ی انجام‌شده توسط زومیت، آیفون بیشترین میزان جزئیات را ثبت کرده؛ اما این گلکسی اس ۹ پلاس است که نزدیک‌ترین رنگ پوست را تولید کرده است.

آزمایش نهم:

این آزمایش به بررسی عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری تاریک پرداخته شده است. در این حالت کنترل مناسب نویز، در کنار حفظ جزئیات و رنگ طبیعی پوست، وظایف اصلی دوربین‌‌ها است.

آزمایش شماره‌ی ۹

دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند در شرایط نوری تاریک افت قابل توجهی از خود نشان دادند. این موضوع به حدی بود که تصویر ثبت‌شده توسط آیفون غیر قابل استفاده بود. در این بین وان‌پلاس ۵ تی به‌خوبی موفق به ثبت تصویری با رنگ پوست و جزئیات مناسب شده است. پس از پرچم‌دار وان‌پلاس بهترین عملکرد را پی ۲۰ پرو از خود نشان داده است. اما پردازش بیش از حد برای حذف نویز، نتیجه‌ای جز از بین رفتن بخش زیادی از جزئیات در پی نداشته است.

آزمایش دهم:

ثبت تصاویر پرتره توانمند با جزئیات مناسب، یکی از چالش‌های هر دوربین عکاسی است که دوربین‌های گوشی‌های هوشمند با توجه به کاربری آن‌ها، زیاد برای ثبت تصاویر در این ژانر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این آزمایش ثبت دقیق جزئیات، رنگ پوست و عدم اغراق در زیباسازی، باید مورد بررسی قرار بگیرد و با نمونه‌ی مرجع مقایسه شود.

آزمایش شماره‌ی ۱۰

در آزمایش ثبت تصاویر پرتره با دوربین اصلی و شرایط نوری مناسب، آیفون ۱۰ با ثبت بیشترین میزان جزئیات و و کنتراست خوب، جذاب‌ترین نتیجه را تولید کرده است. اما نزدیک‌ترین رنگ پوست نسبت به نمونه‌ی مرجع توسط وان‌پلاس ۵ تی ثبت شده است. با این حال پرچم‌دار وان‌پلاس توانایی زوم دو برابر و ثبت تصاویر پرتره ندارد که این موضوع با توجه به دوربین دوگانه‌ی این گوشی، کمی عجیب به نظر می‌رسد. زیرا ثبت‌ تصویر پرتره با لنز واید عادی، منجر به دفرمه شدن و نمایش کشیده‌تر صورت می‌شود.

آزمایش یازدهم:

در آزمایش پایانی ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری بسیار ضعیف مورد بررسی قرار گرفته است. فلاش گوشی‌ها برای بررسی توانایی آن‌ها در کنترل نویز غیر فعال شده است. ارائه‌ی تصویری قابل قبول با کنترل مناسب نویز و حفظ جزئیات، مؤلفه‌های اصلی این آزمایش هستند که کاربران باید به بررسی آن‌ها بپردازند.

آزمایش شماره‌ی ۱۱

در آزمایش نهایی باز هم پرچم‌دار اپل و سامسونگ عملکرد ضعیفی از خود در شرایط نوری تاریک نشان دادند. وان‌پلاس ۵ تی همانند آزمایش نهم، موفق به ثبت بهترین تصویر شد. هواوی پی ۲۰ پلاس نیز باز هم در تلاش برای حذف نویز، جزئیات زیادی از سوژه را از بین برده و موفق به ایجاد تعادل خوبی بین نویز و سطح جزئیات نشده است. رنگ پوست ثبت‌شده توسط پرچم‌دار وان‌پلاس نیز نزدیک‌ترین نسبت به نمونه‌ی مرجع است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات