درگ تماشایی بین چلنجر دیمون و تسلا S P100D

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت درگ‌تایمز در ویدئویی جالب عملکرد دوج چلنجر دیمون و تسلا مدل S P100D را در مسابقه درگ مقایسه کرده است که نتیجه‌ی جالبی دارد.
تبلیغات

خودروی قدرتمند دوج دیمون (dodge Demon) توانایی بسیار زیادی در مسیر مستقیم دارد، اما آیا می‌توان آن را با خودروی الکتریکی تسلا مدل S P100D مطابقت داد؟ برای پیدا کردن پاسخ، وب‌سایت درگ‌تایمز (DragTimes) این دو مدل را در برابر یکدیگر قرار داده است تا عملکرد آن‌دو در مسیر پیست و مسابقه درگ مشخص شود.

دوج چلنجر دیمون Dodge demon

خوب است بدانید خودروی برقی تسلا مدل S P100D در سیستم محرکه از دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب استفاده می‌کند که توان خروجی ترکیبی هر دو به ۷۸۰ اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن نیز به ۱۲۳۰ نیوتن‌متر محدود می‌شود. سدان سایز بزرگ تمام برقی تسلا با ظرفیت ۵ سرنشین و طرح بدنه‌ی لیفت‌بک ارائه شده است. 

 Tesla Model S P100D / خودروی الکتریکی تسلا مدل S

در حالی که خودروی دوج دیمون قادر است ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۳ نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه ۶.۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر تولید کند. هنگامی که مشخصات دو خودرو را با هم مقایسه می‌کنیم طبیعتا باید دوج دیمون روی کاغذ برنده باشد؛ اما در شرایط واقعی و مسابقه درگ اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

در اولین مسابقه، نسخه P100D از خودروی الکتریکی تسلا مدل S رفتاری با دوج دیمون می‌کند که انگار با تویوتا کرولا یا برخی خودروهای ضعیف مشابه رقابت می‌کند. اگرچه این مسابقه به همین سادگی نیست، اما چنین عملکردی از دوج هم غیر قابل انتظار است. در مسابقه دوم نیز نتیجه تقریبا یکسان است؛ دوج دیمون بار دیگر برای جبران شکست قبلی تلاش می‌کند اما سیستم تمام چرخ محرک تسلا مدل S P100D چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

 Tesla Model S P100D / خودروی الکتریکی تسلا مدل S

آزمون نشان می‌دهد که خودروی الکتریکی تسلا مدل S P100D می‌تواند از ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۲.۲۸ ثانیه طی کند، در حالی که دوج دیمون می‌تواند در حالت تئوری، در زمان ۲.۳ ثانیه یا حتی ۲.۱ ثانیه با توجه به عملکرد و شرایط طی کند. با این حال در شرایط واقعی مسابقه، کاهش این ارقام بدون کشش اضافه سیستم تمام چرخ محرک که دوج دیمون فاقد آن است، آسان به نظر نمی‌رسد.

وب‌سایت موتور ترند پیش از این در مورد نسخه P100D خودروی الکتریکی تسلا مدل S اظهار کرده است:

رانندگی با یک خودروی تسلا مدل S P100D در حالت تمام چرخ محرک حالت بدن شما را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که کاملا غیرممکن است که با هر خودروی تولیدی دیگری (مجاز برای رانندگی در خیابان) مجهز به لاستیک‌های معمولی و آسفالت خشک و قیمت حدود ۱۰۰،۰۰۰ دلار بتوان به آن دست یافت. از لحاظ شتاب‌گیری این خودروی الکتریکی از حالت سکون تا سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۰.۰۵ ثانیه طی می‌کند در حالی که پیش از آن سریع‌ترین رکورد متعلق به خودروی پورشه 911 توربو با ۰.۹۲ ثانیه بود.

همه خودروهای الکتریکی در مسابقه درگ عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند؛ دلیل آن هم محدودیت‌های پیشرانه‌های احتراق داخلی و سیستم انتقال قدرت در ابتدای شروع به حرکت است. اما خودروی برقی چنین محدودیتی در شروع به حرکت ندارد و راننده می‌تواند با خیال راحت به سرعت دلخواه دست یابد.

اما با این وجود اگر بخواهیم این مسابقه را براساس سرعت برگزار کنیم و زمان مسابقه را نیز افزایش دهیم، می‌توان با اطمینان از پیروزی دوج دیمون سخن گفت. زیرا خودروهای الکتریکی با وجود شروع بسیار خوب، هنگامی که رقبایشان به بیشینه سرعت خود می‌رسند عقب می‌مانند. همین عامل باعث شده است تا بسیاری از دوست‌داران سرعت هنوز هم دست از خودروی دوج دیمون برندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات