بررسی ایسوس ذن‌فون مکس پلاس

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
مطالعه 21 دقیقه
بررسی ذن‌فون مکس پلاس، میان‌رده‌ی جدید ایسوس که از بدنه‌ی فلزی، نمایشگر بدون حاشیه و دوربین دوگانه بهره می‌برد.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال گران‌تر شدن هستند و شرکت‌های سازنده نیز استاندارد‌های بازار را تغییر داده‌اند. زمانی پرداخت ۵۰۰ دلار به منزله‌ی خرید یک گوشی بالارده بود؛ اما امروزه قیمت پرچم‌داران از مرز ۱۰۰۰ دلار نیز عبور کرده است. ایسوس شاید هنوز آن آوازه‌ی رقبا را در تولید گوشی‌ هوشمند نداشته باشد؛ اما قیمت محصولات این کمپانی تایوانی برگ برنده‌‌ی آن به شمار می‌رود؛ شاید قیمت در برخی از جوامع، اصلی‌ترین مؤلفه در خرید یک محصول نباشد؛ اما همچنان بازارهای هدف بزرگی برای محصولات اقتصادی در سراسر جهان وجود دارد.

Asus Zenfone max Plus

ایسوس ذن‌فون مکس پلاس (Asus Zenfone Max Plus)، میان‌رده‌ی اقتصادی جدید این شرکت، محصولی به شمار می‌رود که با نمایشگر ۱۸ به ۹، دوربین دوگانه و باتری باظرفیت خود طیف وسیعی از خواسته‌ها را پوشش می‌دهد. تعداد گوشی‌‌های معرفی‌شده توسط ایسوس در سال‌های اخیر کم نبوده است؛ اما بیشتر آن‌ها به دلیل حضور رقبای قدرت‌ در آن بازه‌، هیچگاه به موفقیتی که باید دست پیدا نکردند. ترند شدن نمایشگرهای ۲ به ۱ در سال گذشته میلادی شرکت‌های بسیاری را به استفاده از آن مجاب کرد و حال باید دید دومین گوشی ایسوس با این نوع نمایشگر چطور با رقبایش در این بازار بی‌رحم مقابله خواهد کرد.

امکان ساخت یک گوشی ارزان با ویژگی‌های ممتاز در تمام بخش‌ها دور از ذهن است؛ به‌طوری که حتی بهترین پرچم‌داران بازار نیز از چنین کاری عاجز هستند. ذن‌فون مکس پلاس روی کاغذ، قابلیت‌های خوبی در بیشتر بخش‌ها ارائه می‌دهد؛ اما آیا این قابلیت‌ها در عمل نیز عالی هستند؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، با بررسی زومیت از ذن‌فون مکس پلاس ایسوس همراه باشید.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

گوشی ایسوس ذن‌فون مکس‌ پلاس توسط دفتر ایسوس در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی ذن‌فون مکس پلاس ایسوس

نمایشگر

۵.۷ اینچی، فول اچ‌دی

IPS LCD

پردازنده

مدیاتک MTK

MT6750T

، هشت هسته‌ای

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتزی + ۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۰ گیگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۳۲ گیگابایت با قابلیت ارتقاء از طریق درگاه MicroSD

حافظه‌ی رم

۳ گیگابایت

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۰ نوقا

دوربین اصلی

دوربین دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی (۳۵ میلی‌متری, f/2.0) و ۸ مگاپیکسلی (۱۷ میلی‌متری, بدون فوکوس خودکار), فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلش LED

دوربین سلفی

۱۶ مگاپیکسل، f/2.0

سیم‌کارت

نانوسیم

باتری

۴۱۳۰ میلی‌آمپر ساعت

ابعاد

۸.۸×۷۳×۱۵۲.۶ میلی‌‌متر

وزن

۱۶۰ گرم

حسگر

حسگر اثر انگشت، قطب‌نما، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، حسگر نور محیط، حسگر مجاورت

طراحی

ذن‌فون مکس پلاس پاسخ ایسوس به فراگیر شدن نمایشگرهای ۲ به ۱ در بازار گوشی‌ هوشمند است. سبک طراحی مکس پلاس تقریبا مشابه دیگر گوشی‌های سری مکس ایسوس است؛ با این تفاوت که نسخه‌ی پلاس عرض کمتر و طول بیشتری نسبت به گذشته دارد. ذن‌فون مکس پلاس با وجود بهره‌مندی از نمایشگر ۵.۷ اینچی به‌خوبی در دست جای می‌گیرد و این مسئله در اولین استفاده از آن به‌خوبی حس می‌شود؛ هر چهار لبه‌ی پشتی دستگاه انحنادار طراحی شده‌اند و همین مسئله به خوش‌دست شدن هر چه بیشتر گوشی منجر شده است. وزن ۱۶۰ گرمی گوشی نیز با وجود استفاده از آلومینیوم در آن و باتری بزرگ دستگاه، مناسب است.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

ذن‌فون مکس پلاس گوشی ضخیمی نسبت به رقبای خود محسوب می‌شود؛ البته چنین ضخامتی با در نظر گرفتن باتری ۴۱۳۰ میلی‌آمپر ساعتی چندان غیر منطقی نیست. طول و عرض این گوشی به ترتیب برابر ۱۵۲.۶ و ۷۳ میلی‌متر است که عددی قابل‌ قبول و مناسب برای یک گوشی میان‌رده ۵.۷ اینچی به شمار می‌رود. قاب پشتی ذن‌فون مکس پلاس از جنس آلومینیوم است و به‌صورت پیوسته تا جلوی دستگاه کشیده شده است. ایسوس همچنین از شیشه‌ی 2.5D در جلوی دستگاه استفاده کرده است که متأسفانه اطلاعاتی از نوع پوشش ضد خش یا وجود آن در دست نیست. دو نوار باریک برش‌خورده‌ی پشت دستگاه، دو تکه‌ی بالا و پایین قاب پشتی را به بدنه‌ی اصلی پیوند داده‌اند.

طبق ادعای ایسوس، این شرکت نمایشگر ۵.۷ اینچی را در بدنه‌ی یک گوشی ۵.۲ اینچی جای داده است؛ حقیقت آن است که حاشیه‌‌های نمایشگر ذن‌فون مکس پلاس معقول هستند؛ به‌طوری که تقریبا ۷۵ درصد از جلوی گوشی را نمایشگر آن می‌پوشاند. چنین رقمی در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید در بین میان‌رده‌ها است؛ گوشی‌های جدید سری A سامسونگ نیز با چنین نسبت نمایشگری به بدنه‌ای وارد بازار شده‌اند.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus
ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus
ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus
ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

با نگاه به لبه‌ی سمت راست گوشی شاهد کلید پاور و تغییر حجم صدا هستیم که با بافت آشنای و امضای محصولات سری ذن ایسوس، جلوه‌ی زیبایی به خود گرفته‌اند. متأسفانه خبری از درگاه USB نوع C در ذن‌فون مکس پلاس نیست و ایسوس برای ایجاد تقارن در گوشی خود از دو خروجی صدا در دو طرف درگاه میکرو یو‌اس‌بی استفاده کرده است. ایسوس درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه را در لبه‌ی چپ دستگاه قرار داده است که خوشبختانه امکان استفاده‌ی همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه در آن وجود دارد؛ طبق اعلام ایسوس، این گوشی از کارت‌ حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی ۲ ترابایتی نیز پشتیبانی می‌کند. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا همانند بسیاری از اعضای خانواده‌ی ذن‌فون در لبه‌ی بالای گوشی قرار گرفته است.

با کم کردن حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر‌ گوشی‌ها، چاره‌ای جز استفاده از حسگر اثر انگشت در پشت آن‌ها باقی نمانده است. حسگر اثر انگشت دایره‌ای ZenFone Max Plus در پشت آن قرار گرفته است و عمق نسبتا زیادی دارد؛ عمق زیاد حسگر و کوچک بودن ابعاد آن استفاده از آن را دشوارتر می‌کند ولی این مسئله چندان آزاردهنده نیست. طبق ادعای ایسوس، این حسگر برای قفل‌گشایی گوشی تنها به ۰.۳ ثانیه زمان نیاز دارد؛ در بررسی‌های ما سرعت و دقت این حسگر کاملا رضایت‌بخش بود. در پایان باید گفت که ذن‌فون‌ مکس پلاس از نظر طراحی به‌خصوص در بخش جلویی دستگاه موفق عمل کرده است؛ اما پشت دستگاه مشابه بسیاری از گوشی‌های بازار طراحی شده و آنطور که باید، حس باکیفیت بودن را القا نمی‌کند.

نمایشگر

اهمیت نمایشگر به‌عنوان اصلی‌ترین واسط بین کاربر و گوشی هر روز در حال افزایش است؛ به‌طوری که استفاده نکردن از یک نمایشگر خوب نه‌تنها به تجربه‌ی کاربر از گوشی صدمه می‌زند، بلکه احتمال موفقیت آن محصول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ایسوس از یک نمایشگر با قطر ۵.۷ اینچ و نسبت تصویر ۱۸ به ۹ در ذن‌فون مکس پلاس استفاده کرده است؛ رزولوشن این نمایشگر فول‌اچ‌دی‌ پلاس است و تراکم تصویر در آن به ۴۲۴ پیکسل بر اینچ می‌رسد؛ تعداد پیکسل‌های عرضی دستگاه برابر با ۱۰۸۰ است و پیکسل‌های طولی آن به دلیل افزایش نسبت طول به عرض نمایشگر،  به ۲۱۶۰ عدد می‌رسد.

نمایشگری با کیفیت مناسب و حاشیه‌های اندک

نمایشگر IPS LCD ذن‌فون مکس پلاس در نگاه اول خود را به‌عنوان یک نکته‌ی مثبت به کاربر معرفی می‌کند؛ اما در عمل، رنگ‌ها در این نمایشگر شاداب و زنده هستند و رنگ مشکی در آن نمایش خوبی دارد. برای بررسی دقیق‌تر، نمایشگر ذن‌فون مکس پلاس را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم؛ در بررسی‌های ما حداکثر روشنایی نمایشگر به ۳۷۸ نیت رسید که رقم قابل قبولی برای یک گوشی میان‌رده با نمایشگر LCD محسوب می‌شود. در بخش نمایش رنگ مشکی نیز مکس پلاس نتیجه‌ی نسبتا خوبی از خود به جای گذاشت و در زمره‌ی یکی از بهترین میان‌رده‌ها در نمایش رنگ مشکی قرار گرفت. روشنایی متوسط نمایشگر، ذن‌فون پلاس را از دستیابی به نتیجه‌ی خوب در بخش کنتراست بازمی‌دارد؛ به‌طوری که این گوشی با نسبت کنتراست Native برابر با ۱۰۵.۶ چیزی فراتر از رقبا ارائه نمی‌دهد. خبری از تغییر پروفایل رنگ در تنظیمات نمایشگر نیست و تنها شاهد فیلترکننده‌ی نور آبی هستیم؛ البته امکان تغییر میزان فیلتر و زمان‌بندی آن وجود ندارد. متأسفانه حداقل روشنایی ۶.۵ نیتی نمایشگر استفاده از آن در محیط‌های تاریک را کمی آزاردهنده می‌‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم فیلتر نور آبی را فعال کنید.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Zenfone Max Plus

6.5

3.58

378

3.23

354

105.6

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

در بحث زاویه دید، ذن‌فون مکس پلاس عملکرد رضایت‌بخشی در روشنایی‌های بالا دارد؛ با این حال تغییر رنگ‌ها در زوایا همچنان وجود دارد. متأسفانه خوانایی نمایشگر همانند گوشی‌های هم‌قیمت چندان رضایت‌بخش نیست و بازتاب نور از نمایشگر نیز به این مسئله دامن زده است. رنگ‌ها در نمایشگر این گوشی نسبتا دقیق به نظر می‌رسند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

ذن‌فون مکس پلاس همانند گوشی‌های دیگر سال ۲۰۱۷ ایسوس با اندروید ۷ نوقا و نسخه‌ی چهارم ZenUI وارد بازار شده است. نسخه‌‌های پیشین رابط کاربری گوشی‌های ایسوس مملو از اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده بود که به تجربه‌ی کاربر و عملکرد گوشی صدمه می‌زد. با وجود اینکه علاقه‌مند به دیدن نسخه‌ی نزدیک‌تری به اندروید خالص بودیم؛ اما ایسوس قدم‌های رو به جلویی در بهینه کردن عملکرد و قابلیت‌های نسخه‌ی چهارم برداشته است. تایوانی‌ها گوشی‌های ذن‌فون ۴ و ذن‌فون ۳ را به اندروید اوریو ۸.۰ به‌‌روزرسانی کرده‌اند و به‌گفته‌ی آن‌ها تمام گوشی‌های عرضه‌شده از این دو خانواده در سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی اندروید اوریو و رابط کاربری ZenUI 4.0 را دریافت خواهند کرد؛ بنابراین با توجه به سیاست ایسوس در این زمینه، ممکن است شاهد به‌روزرسانی ذن‌فون مکس پلاس نیز به اندروید اوریو باشیم.

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus

رابط کاربری متحول‌شده‌ی ایسوس

بررسی بخش نرم‌افزاری ذن‌فون مکس پلاس را از صفحه‌ی هوم آغاز می‌کنیم که تنظیمات شخصی‌سازی متعددی دارد. با نگاه داشتن انگشت روی فضای خالی در این صفحه، تنظیمات مختلف آن در صفحه‌ی جدید به نمایش درخواهند آمد؛ تنظیمات صفحه‌ی هوم، انتخاب پوسته، والپیپرها و مواردی از این دست در این بخش در دسترس خواهند بود. در بخش تنظیمات صفحه‌ی هوم امکان تغییر ابعاد آیکون‌ها، نحوه‌ی چینش آن‌ها، افکت‌های تغییر صفحه و تنظیمات فونت به چشم می‌خورد؛ نزدیک به ۱۲ نوع افکت ترنزیشن در تنظیمات گنجانده شده است. ایسوس برای ساده‌سازی رابط کاربری برای کاربران خاص و کودکان، «Special mode» را در رابط کاربری گوشی‌هایش قرار داده است.

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus

با سوایپ به سمت بالا از هر بخش صفحه‌ی هوم لیست اپلیکیشن‌ها به نمایش درخواهد آمد؛ برای بازگشت به صفحه‌ی هوم کافی است به سمت پایین سوایپ کنید. در این بخش کاربر با انتخاب گزینه‌ی «Organize» می‌تواند به‌صورت دلخواه جایگذاری اپلیکیشن‌ها در این صفحه را تغییر دهد. قابلیت پنهان کردن،‌ غیر فعال کردن و حذف اپلیکیشن‌‌ها نیز در این بخش قرار داده شده است. قابلیت کاربردی «Lock apps» در رابط کاربری ایسوس به کمک تعریف الگوی خاص یا حسگر اثر انگشت، دسترسی به اپلیکیشن مورد نظر کاربر را محدود می‌کند.

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus

قابلیت «Twin Apps» برای استفاده‌ی همزمان از چند حساب‌کاربری توسط کاربر در رابط کاربری گنجانده شده است. قابلیت «Game Genie» گیمرهای موبایل رو هدف قرار داده است و به کمک آن می‌توان توسط توییچ یا یوتیوب،‌ ویدئوهای بازی را به اشتراک گذاشت. بخش «ZenMotion» ژست‌های حرکتی برای دسترسی راحت‌تر به اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛‌ خاموش یا روشن کردن گوشی با دوبار لمس نمایشگر، امکان اجرای سریع اپلیکیشن‌ها با رسم حروف الفبای انگلیسی روی نمایشگر و قابلیت استفاده از گوشی با یک دست، تنها برخی از امکاناتی محسوب می‌شود که در این بخش در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus

بخش «Mobile Manager» را شاید بتوان اصلی‌ترین ویژگی رابط کاربری ایسوس دانست که شامل اپلیکیشن‌های مختلفی برای بهینه‌سازی عملکردی گوشی است؛ این بخش در حقیقت میانبری به اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های مختلف رابط کاربری است. بخش «Data usage» برای کاربرانی است که نگران مصرف حجم اینترنت خود هستند؛ زیرا این قسمت به ساده‌ترین شکل امکان شخصی‌سازی استفاده از دیتای موبایل و وای‌فای را برای کاربر فراهم می‌کند. قابلیت «Boost» با محدود کردن استفاده‌ی اپ‌ها از منابع پردازشی دستگاه به عملکرد سریع‌تر آن کمک می‌کند. بخش «Power Master» اپلیکیشنی است که ایسوس برای مدیریت بهتر مصرف انرژی در نظر گرفته و در تبلیغات گوشی‌های خود مانور زیادی روی آن داده است. از قابلیت‌های شارژ معکوس (برای استفاده از گوشی به‌عنوان پاوربانک) گرفته تا حالت‌های متنوع استفاده از شارژ باتری همگی رابط کاربری ایسوس را به یکی از کامل‌ترین‌ها در این بخش مبدل ساخته‌اند.

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus

تشخیص چهره یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و جالب رابط کاربری ZenUI است که به کاربر اجازه می‌دهد با چهره‌ی خود قفل گوشی را بگشاید یا اعلان‌هایش را مشاهده کند. واضح است که دقت و توانایی این ویژگی قابل رقابت به نمونه‌های پیشرفته نیست. این سیستم احراز هویت در شرایط نوری مناسب به‌خوبی عمل می‌کند؛ اما در محیط‌های کم‌نور استفاده از حسگر اثر انگشت توصیه می‌شود.

دوربین

با افزایش کاربرد دوربین‌های دوگانه، شاهد ورود این دسته از ماژول‌های سخت‌افزاری به گوشی‌های میان‌رده هستیم. ایسوس نیز از این قاعده پیروی کرده و ذن‌فون مکس پلاس را به دوربین دوگانه مجهز کرده است.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

دو سنسور ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی تعبیه‌شده در بخش پشتی گوشی، وظیفه‌ی ثبت تصاویر را بر عهده دارند؛ جایی که سنسور ۱۶ مگاپیکسلی به لنز استاندارد و F/2.0 و نموه‌ی ۸ مگاپیکسلی به لنز واید ۱۲۰ درجه مجهز شده‌‌اند تا در کنار ثبت تصاویر باکیفیت، امکان ثبت عکس‌های واید نیز در دسترس کاربران باشد. به گفته‌ی ایسوس استفاده از لنز واید در کنار نمونه‌ی استاندارد باعث شده است کاربران قادر به ثبت تصاویری با ۲۰۰ درصد محیط گسترده‌تری نسبت به انواع استاندارد متداول دنیای موبایل باشند. سیستم فوکوس خودکار فازی وظیفه‌ی تشخیص سوژه و فوکوس روی آن را بر عهده دارد که به گفته‌ی مدیران ایسوس، قادر به فوکوس در ۰.۰۳ ثانیه است.

در کنار استفاده از سخت‌افزار مناسب، توسعه‌ی الگوریتمی بالغ و قابلیت‌های متنوع عکاسی می‌تواند هر محصولی را یک سر و گردن بین رقبای خود بالاتر قرار دهد و پیش‌تر شاهد حضور برخی قابلیت‌های جذاب نرم‌افزاری در دنیای موبایل بودیم. ایسوس در همین راستا، در بخش نرم‌افزار قابلیت‌های متنوعی به ذن‌فون مکس پلاس افزوده است. هشت نوع حالت مختلف عکاسی، امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌‌توان به امکان ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، ثبت تصاویر متحرک GIF، تایم‌لپس، پانوراما و حالت عکاسی سوپر رزولوشن اشاره کرد که با ثبت چهار عکس و ادغام آن‌ها تصویری با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل تولید می‌کند.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

ذن‌فون مکس پلاس در بخش سلفی به سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز با زاویه‌ی دید ۱۴۰ درجه و F/2.0 مجهز شده است. در این قسمت نیز ایسوس قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوعی تعبیه کرده است که می‌‌توان به پانوراما سلفی برای ثبت تصاویر ۲۷۰ درجه فوق عریض و پنج حالت مختلف زیباسازی صورت اعم از بهبود رنگ و کیفیت پوست، حذف لک‌های پوست، زیباسازی چشم‌ها و بهبود فرم صورت اشاره کرد.

دوربینی ضعیف حتی برای یک میان‌رده

بزرگ‌ترین مشکل دوربین ایسوس ذن‌فون مکس پلاس را می‌توان سنسور‌های آن دانست. نمونه‌های به‌کاررفته در گوشی جدید ایسوس توانایی بالایی در ذخیره‌ی اطلاعات در شرایط نوری ضعیف ندارند و از ضعف در گستره‌ی دینامیکی بهره می‌برند. این موضوع در خصوص سنسور دوربین جلو نیز صادق است. اما در این شرایط، الگوریتم پردازش تصاویر بالغ و هوشمند می‌تواند کمک زیادی به عملکرد دوربین بکند. اما جدا از قابلیت‌های مختلف به‌کاررفته در نرم‌افزار دوربین، ای کاش ایسوس زمان بیشتری صرف الگوریتم پردازشی خود می‌کرد. این بخش از دوربین ذن‌فون مکس پلاس در حدی ضعیف است که تأثیر منفی در عملکرد دوربین گوشی می‌گذارد.

در صورتی که در شرایط نوری ضعیف به عکاسی با دوربین بپردازید، میزان نویز موجود پیش از ثبت تصویر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. پس از ثبت تصویر نیز با پردازش بسیار سنگین تصاویر روبرو خواهید شد که تقریبا عموم جزئیات از بین می‌روند. بدین ترتیب در صورتی که قصد ثبت تصاویری با کیفیت با دوربین ذن‌فون مکس پلاس دارید، نور محیط مهم‌ترین مؤلفه‌ی تأثیرگذار در نتایج نهایی خواهد بود. سرعت سیستم فوکوس خودکار در محیط‌های پرنور، خوب و مناسب است؛ ولی در شرایط تاریک با افت قابل توجهی مواجه می‌شود. 

ضعف‌های مطرح‌شده در حالت دوربین واید بیشتر خود را بروز می‌دهند که البته این موضوع امری طبیعی است و کیفیت کمتر تصویر این دوربین دوم را پیش‌تر در پرچم‌داران چند میلیون تومانی نیز شاهد بودیم.

کیفیت تصاویر

ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus
ذنفون مکس پلاس ایسوس / Asus zenfone max plus
نمونه تصاویر ذنفون مکس پلاس / asus zenfone max plus

بازده و عملکرد

ایسوس ترجیح داده است به‌جای استفاده از تراشه‌های کوالکام، ذن‌فون مکس پلاس را به تراشه‌ای از شرکت مدیاتک مجهز کند. توان پردازشی میان‌رده‌ی جدید تایوانی‌ها توسط پردازنده‌ای هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی با کُد MT6750T تأمین می‌شود. متأسفانه این پردازنده بر مبنای فناوری ساخت قدیمی ۲۸ نانومتری تولید شده است؛ بنابراین نمی‌توان آن را از حیث بهینگی مصرف انرژی با نمونه‌های ۱۴ یا ۱۶ نانومتری مرسوم مقایسه کرد.

پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی MT6750T از هشت هسته‌ی پردازشی کم‌مصرف ARM-A53 بهره می‌برد که در قالب دو کلاستر ۴ هسته‌ای جای گرفته‌اند و فرکانس این کلاسترها برای به‌ وجود آوردن تعادل بین بازده و مصرف انرژی، روی ۱.۵ و ۱.۰ گیگاهرتز تنظیم شده است. مدیاتک واحد پردازش گرافیکی ۵۲۰ مگاهرتزی ARM Mali-T860 MP2 را برای انجام تسک‌های گرافیکی در تراشه‌ی MT6750T در نظر گرفته است که از اِن‌کُد و پخش فیلم فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه و خروجی تصویر با رزولوشن اچ‌دی پشتیبانی می‌کند.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

مودم مجتمع‌ در این SoC از نوع 4G LTE Cat-6 است و می‌تواند به‌ ترتیب سرعت Downlink‌ و Uplink بالغ بر ۳۰۰ و ۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه در اختیار کاربر قرار دهد. پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) تراشه‌ی MT6750T از دوربین‌های ۱۶ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه یا ۲۰ مگاپیکسلی با نرخ ۲۴ فریم‌ بر ثانیه به همراه ویژگی‌هایی نظیر PDAF و iHDR پشتیبانی می‌کند

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Zenfone Max Plus

43205

7196

2748

3258

431

2248

4.4FPS

4.5FPS

2.3FPS

2.4FPS

16FPS

16FPS

35272

Xperia XA1 Ultra

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

3068

1372

66285

Mate 10 Lite

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

3735

1797

57099

+Galaxy A8

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Failed

49076

Galaxy A8

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Failed

48473

Xperia XA1 Plus

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

3408

1374

61718

Neffos X1 Lite

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

2403

989

35628

Huawei Nova 2 Plus

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

3829FPS

1527FPS

56237

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

تراشه‌ی MT6750T از حداکثر ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR3 با فرکانس ۸۳۳ مگاهرتزی و حافظه‌های ذخیره‌سازی با رابط eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند؛ اما ایسوس تصمیم گرفته است ذن‌فون مکس پلاس را در دو نسخه با حافظه‌های رم ۳ و ۲ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ و ۱۶ گیگابایتی با قابلیت ارتقاء از طریق درگاه میکرو اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگبایت روانه‌ی بازار کند؛ البته نسخه‌‌‌ی ۳ گیگابایتی این گوشی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. 

پردازنده‌ی ۲۸ نانومتری مدیاتک، کمی با رقبای دیگر فاصله دارد

همانطور که از نتایج بنچمارک‌ها مشخص است، ذن‌فون مکس پلاس فاصله‌ی زیادی با عملکرد پردازنده‌های توانمند دنیای موبایل دارد. تنها صفتی که در خصوص توانایی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای مدیاتک MT6750T می‌توان استفاده کرد، کافی است. این پردازنده در سطحی برابر با اسنپدراگون ۴۳۰ قرار می‌گیرد که عموما در محصولات پایین‌رده تعبیه می‌شود. پس در صورتی که کاربری‌های سنگین چند‌وظیفگی دارید، علاقه‌مند به تجربه‌ی بازی‌های روز هستید یا از گوشی خود به مدت چندین سال استفاده خواهید کرد، ذن‌فون مکس پلاس شاید بهترین گزینه‌ی موجود نباشد. البته به لطف استفاده از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم، از این لحاظ در حال حاضر کمبودی حس نخواهد شد و به‌ راحتی کاربری‌های چندوظیفگی سبک قابل اجرا هستند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

ذن‌فون مکس پلاس

۲۶۹.۶۸ مگابایت‌‌برثانیه

۷۲.۱۹ مگابایت‌‌برثانیه

۳۶.۸۲ مگابایت‌برثانیه

۱۰.۵ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴ مگابایت‌‌برثانیه

۸۵.۳۹ مگابایت‌برثانیه

۴۲.۳۷ مگابایت‌برثانیه

۱۲.۱۹ مگابایت‌برثانیه

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱ مگابایت‌برثانیه

۹۹.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۷۱.۳۵ مگابایت‌برثانیه

۹.۳۱ مگابایت‌برثانیه

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶ مگابایت‌برثانیه

۸۶.۶ مگابایت‌برثانیه

۷۸.۲۸ مگابایت‌برثانیه

۱۰.۱۳ مگابایت‌برثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌برثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌برثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌برثانیه

ایسوس ذن‌فون مکس در بخش حافظه‌ نیز به نمونه‌ی خوبی مجهز شده است. حافظه‌ی ذخیره‌سازی به‌کاررفته در محصول میان‌رده‌ی ایسوس نرخ مناسبی در بخش خواندن و نوشتن ارائه می‌دهد که از این لحاظ در کنار برخی رقبای گران‌تر خود قرار می‌گیرد.

باتری

سری ذن‌فون مکس همواره به باتری‌‌های حجیمی مجهز بوده است و نسخه‌ی پلاس این گوشی نیز از این قاعده مستثنا نیست. ظرفیت باتری ۴۱۳۰ میلی‌آمپر ساعتی در کنار پردازنده‌ی کم‌مصرف و نمایشگر Full HD، پیش از هرگونه آزمایشی، به خودی‌خود نوید شارژدهی بسیار خوبی می‌دهد. تعبیه‌ی این باتری حجیم یکی از دلایل ضخامت و وزن زیاد ذن‌فون‌ مکس پلاس است.

باتری حجیم با عملکرد معمولی

درحالی‌که انتظار عمر باتری فوق‌العاده‌ای از ذن‌فون‌ مکس پلاس می‌رود؛ اما این گوشی در بخش شارژدهی تنها عملکرد خوب از خود به جای می‌گذارد تا در کنار محصولاتی با ظرفیت باتری پایین‌تری و پردازنده‌های به‌مراتب قوی‌تر قرار بگیرد. گوشی جدید ایسوس در آزمایش پخش مداوم فیلم با رزولوشن HD، در روشنایی صفحه‌نمایش ۲۰۰ نیت و حالت هواپیما، موفق به ثبت تنها ۱۱:۱۴ ساعت شد که فاصله‌ی زیادی با لقب پادشاه باتری داشته باشد.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

وب‌گردی

(h)

PCMark

(h)

Asus Zenfone Max Plus

5.7"/1080p

4130

11:14

353.9min

271.0Frame

TBA

9:00

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

10:15

Failed

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

8:50

5:38

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

TBA

9:52

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

TBA

7:32

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

15:25

Failed

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

TBA

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

-

Nokia 5

720p/"5.2

3000

15:40

-

9:20

Nokia 6

1080p/"5.5

3340

12

11:20

9:15

Huawei Honor 6X

1080p/"5.5

3340

11:00

10:30

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/"5.7

3300

12:10

12:30

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/"5.7

3600

19:10

16:30

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/"5.2

3000

12:40

14:20

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0"/1080p

4100

10:10

16:15

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5"/1080p

3300

14:10

-

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p/"5.0

2400

16:30

-

9:14

Huawei Honor 8

5.2"/1080p

3000

9:00

10:40

-

Huawei Nova Plus

5.5"/1080p

3340

11:00

10:50

-

Xiaomi Mi 5s

5.15"/1080p

3200

13:00

12:10

-

Apple iPhone 7

4.7"/750p

1960

9:20

10:00

-

Sony Xperia XZ

5.2"/1080p

2900

9:00

9:20

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0"/1080p

2700

8:50

8:00

-

Huawei P9 Lite

5.2"/1080p

3000

11:00

11:30

-

Samsung Galaxy C5

5.2"/1080p

2600

8:20

9:00

-

شاید بتوان بزرگ‌ترین مقصر عمر باتری ذن‌فون‌ مکس پلاس را پردازنده‌ی آن دانست. پیش از این بارها مدیاتک نشان داده است که در بخش مدیریت انرژی مصرفی فاصله‌ی زیادی با نمونه‌های تولیدی کوالکام دارد. در 6750T مدیاتک از هسته‌های کم‌مصرف Cortex A-53 استفاده شده است؛ اما این پردازنده و واحد گرافیکی Mali-T860MP2 با وجود فرکانس کاری پایین‌، عطش زیادی برای مصرف باتری دارند که در نهایت منجر شده‌اند پتانسیل‌های بالای باتری حجیم ذن‌فون مکس پلاس، از بین برود. شاید در صورتی که ایسوس از پردازنده‌‌های ۱۴ نانومتری اسنپدراگون ۴۳۰ یا نمونه‌ی قدرتمند‌تر ۶۳۰ بهره می‌برد، در کنار توان پردازشی بهتر، عمر باتری بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌داد و ذن‌فون‌مکس پلاس را همانند نسل پیشین خود (ذن‌فون مکس) تبدیل به پادشاه باتری دنیای موبایل می‌کرد.

جمع‌بندی

ایسوس ذن‌فون‌ مکس پلاس محصولی است که روی کاغذ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بدنه‌ی فلزی، نمایشگر با حاشیه‌ی اندک و رزولوشن Full HD، دوربین دوگانه، باتری حجیم، رابط کاربری جدید و سخت‌افزار مناسب بخشی از قابلیت‌های میان‌رده‌ی جدید ایسوس اهستند که در وهله‌ی اول و از راه دور خودنمایی می‌کنند؛ اما در صورتی که به استفاده از این گوشی بپردازید، برخی ضعف‌های آن بلافاصله خود را نشان می‌دهند.

ایسوس ذن فون مکس پلاس / Asus Zenfone max Plus

با اینکه دوربین و باتری ذن‌فون مکس پلاس فاصله‌ی محسوسی با توانایی‌های روز کاغذ خود دارند؛ اما به اعتقاد کارشناسان زومیت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این گوشی، پردازنده‌ی ضعیف آن است. با پیشرفت قابل توجه توان پردازشی به‌ندرت می‌توان محصول جدیدی یافت که نتواند نیاز‌های کاربران را برطرف کند؛ اما ایسوس ذن‌فون‌ مکس پلاس با پردازنده‌ی رده‌پایین مدیاتک عملکرد دور از انتظاری دارد و تنها جوابگوی نیاز‌های روزمره کاربران خواهد بود. در صورتی که اقدام به استفاده‌ی سریع از چندین اپلیکیشن نه‌چندان سنگین بکنید، با لگ‌های گاه‌و‌بی‌گاه مواجه خواهید شد. همین پردازنده‌ی پرمصرف را می‌توان دلیل اصلی عمر خوب باتری میان‌رده‌ی جدید ایسوس دانست. در صورتی که سایر گوشی‌های هوشمند بازار با حجم مشابه باتری، عملکرد فوق‌العاده‌ای در این بخش از خود به نمایش می‌گذارند. 

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باکیفیت فلزی و ارگونومی بسیار خوب
  • نمایشگر با نسبت ۱۸:۹ و حاشیه‌ی مناسب
  • دقت رنگ و روشنایی مطلوب نمایشگر

نکات منفی

  • عملکرد نه‌چندان خوب دوربین، به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات