مدیر بورس نیویورک: بیت‌ کوین آمده است که بماند

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
موضوع قراردادهای آتی رمزارزها به‌سرعت در دنیا درحال پیگیری و استقرار است و فصل جدیدی برای این طبقه از دارائی‌ها آغاز شده است.
تبلیغات

جف اسپرچر که یک چهره‌ی شناخته‌شده و تاثیرگذار در وال‌استریت است، این هفته در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری به حمایت از بیت‌ کوین پرداخت. او که رئیس هیئت مدیره‌ی بازار بورس نیویورک و مدیرعامل صرافی اینترکنتیننتال (Intercontinental Exchange) (شرکت مادر بورس نیویورک) است، می‌گوید:

باوجود اینکه شواهد نشان می‌دهند اوضاع رمزارزها خوب نیست، اما این دارایی‌های دیجیتال آینده‌‌ی بسیار خوبی را در بازارهای رسمی خواهند داشت.

وقتی از او پیرامون ریزش قیمت‌ها پرسیده شد، اسپرچر به همان سوال کلیشه‌ای منتقدان پرداخت که می پرسند: «آیا بیت‌کوین نابود خواهد شد؟» و پاسخ او در حالی که تایید جمع را به دنبال داشت، این بود: «جواب ساده و صریح این است: خیر!»

او در حالی که روی استیج یک کنفرانس با موضوع سرمایه‌گذاری بود، گفت:

ما به‌عنوان اداره‌کنندگان بورس، اصلاً کاری به قیمت‌ها نداریم و مبنای برنامه‌ریزی و اقدامات ما تغییرات قیمت نیست.

صرافی اینترکنتیننتال اسپرچر با مشارکت استارباکس، مایکروسافت و گروه مشاوران بوستون (BCG)، درحال تاسیس شرکتی تحت عنوان Bakkt هستند که فعالیت آن در زمینه‌ی قراردادهای آتی بیت‌کوین خواهد بود و در سه‌ماهه‌ی اول سال آینده، آغاز به‌کار خواهد کرد. افتتاحیه‌ی این مجموعه ابتدا قرار بود در آبان‌ماه انجام شود؛ اما تا بهمن‌ماه به تعویق افتاده است.

بیت کوین

کلی لوئفلر، مدیرعامل این شرکت در شرف تاسیس، درخصوص این جابجایی زمانی گفته است:

تاریخ اولیه، بسیار هیجانی انتخاب شده بود و از طرفی حجم استقبال مشتریان هم بسیار بالا بود. برای اینکه بهره‌ی حداکثری را از این موضوع ببریم، تصمیم گرفتیم آن را به تعطیلات سال جدید میلادی موکول کنیم تا افراد بیشتری از سراسر دنیا بتوانند بیایند و در این رویداد حضور پیدا کنند. این گرایش مردم، نشانگر میزان کشش بازار است و با این تعویقی که ایجاد کردیم، مردم حتی فرصت بیشتری برای شناخت و درگیر شدن با این نوع جدید معاملات خواهند داشت. لذا در راستای مسئولیتی که داریم، باید این فرصت را ایجاد می‌کردیم.

Bakkt کارش را با انعقاد قراردادهای آتی بیت‌کوین آغاز خواهد کرد که مقررات و ضوابط آن توسط کمیته قراردادهای آتی کالای ایالات متحده‌ی آمریکا تدوین و منتشر شده است. به موازات Baakt، بازار نزدک (Nasdaq) و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری VanEck هم بنا دارند پلتفرم‌های قرارداد آتی رمزارز خود را تا پایان سه‌ماهه‌ی نخست سال جدید میلادی راه‌اندازی کنند. طبق اظهارات کلی، رسالت این شرکت، حفظ ثبات قیمتی برای معاملات بیت‌کوین در یک بستر امن و عاری از دستکاری و تقلب است. اکنون قیمت‌ها در بازار کلا روند لجام‌گسیخته و بی‌منطقی دارند چراکه هیچ سازوکار ضابطه‌مندی در این بازار وجود ندارد.

او همچنین معتقد است که خلق این زیرساخت که هیچ‌گاه وجود نداشته، فرصت بزرگی برای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری است تا آن‌ها هم به بازار رمزارزها بپیوندند.

یک تفاوت اساسی دیگر هم که توسط این شرکت در پیاده‌سازی قرارداهای آتی رمزرزها ایجاد خواهد شد، نحوه تسویه‌ی قراردادهای آتی آن‌ها خواهد بود. قراردادهای آتی Bakkt با خود بیت‌ کوین تسویه خواهد شد و این درحالی است که قراردادهای آتی بیت‌کوین فعلی نظیر آن‌هایی که در گروه بورس و بازرگانی کالای شیکاگو (CME) یا هلدینگ سهامی CBOE منعقد می‌شوند، تسویه‌های نقدی دارند.

بیت کوین

بیت‌کوین به‌عنوان یک نمونه آزمایشی

اسپرچر می‌گوید:

باوجود اینکه لزوماً برترین فناوری در اختیار بیت‌کوین نیست، اما به هرحال سایر رمزارزها با آن سنجیده می‌شوند. هرازگاهی وضعیت بیت‌کوین به بحران رسیده و تاب آورده است. هزاران توکن دیگر وجود دارد که می‌توان گفت ساختار بهتری از بیت‌کوین دارند، اما کماکان بیت‌کوین است که اساساً زنده و پررونق و در کانون توجه است.

اسپرچر که همسر لوئفلر هم هست، موضوع را به میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) تشبیه می‌کند:

Dow همان‌طور که می‌دانیم، فهرستی از ۳۰ سهم برتر و قیمت‌گذاری‌شده‌ی بازار است که بر سهم‌های بالاتر تاثیر دارد، اما هیچ ارتباطی با ارزش بازار یا مقدار شاخص صنعت ندارد. چندین دهه است که شاخص Dow وجود دارد که البته شاخصی بسیار بد محسوب می‌شود. ما می‌بایست شاخصی داشته باشیم که بیشتر معرف وضعیت اقتصادمان باشد.

منتقدان Dow بر این باورند که این شاخص هرگز نمایانگر ظرفیت‌های بازار نیست؛ اما هنوز بزرگترین ابزار سنجش بازار به شمار می‌رود. به‌طور مشابه، بیت‌کوین هم ایراداتی دارد، اما اسپرچر معتقد است که درهر صورت بهترین رمزارز برای این کار است.

او همچنین درخصوص محوریت بیت‌کوین در این عرصه گفته است:

غالباً در حوزه‌ی مالی، به دنبال این نیستیم که بهترین الگو را پیدا کنیم؛ بلکه در پی این هستیم که جامع‌ترین و مقبول‌ترین الگو را بیابیم و حالا بنا به هر دلیلی بیت‌کوین این ویژگی‌ها را دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات